کد خبر: 960788
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۴
با وجود قرار گرفتن خراسان‌جنوبی در منطقه‌ای گرم و خشک، اما بهره بردن از تمامی شرایط موجب شده تا این استان در زمینه تولید برخی گیاهان با ارزش از جمله زعفران، عناب و زرشک که علاوه بر مصارف دارویی در صنعت غذایی نیز کاربرد فراوان دارد از شهرت جهانی برخوردار باشد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود قرار گرفتن خراسان‌جنوبی در منطقه‌ای گرم و خشک، اما بهره بردن از تمامی شرایط موجب شده تا این استان در زمینه تولید برخی گیاهان با ارزش از جمله زعفران، عناب و زرشک که علاوه بر مصارف دارویی در صنعت غذایی نیز کاربرد فراوان دارد از شهرت جهانی برخوردار باشد. موضوعی که حالا با اجرای طرح‌های مهم اقتصادی از جمله، انتقال آب از دریای عمان و رونق پرورش شتر و پروژه احیای آهن اسفنجی و راه‌اندازی بازار مرزی که از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۳۹۳ به این استان بود و تأکید بر اجرای آن در دیدار اخیر استاندار‌ خراسان‌جنوبی با ریاست جمهوری می‌رود تا خراسان جنوبی را به یکی از اقتصادی‌ترین استان‌های کشور تبدیل کند.

خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور ایران به شمار می‌رود که با وجود گرم و خشک بودن این منطقه، تولیدات برخی از محصولات مهم کشاورزی از جمله، زعفران، عناب و زرشک توانسته از شهرت بالایی در زمینه تولیدات این محصولات نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز برخوردار شود. به طوری که تولید عناب با رشد ۳۴ درصدی از ۴۰۶۸ تن در سال ۹۲ به ۵۴۳۹ تن در سال ۹۶ رسیده، همچنین میزان تولید زرشک در این سال معادل ۱۴۶۱۵ تن بوده که با رشد ۳۱ درصدی به ۱۹۰۹۵ تن در سال ۹۶ ارتقا یافته و زعفران نیز با رشد تولید ۸ درصدی از ۴۷ تن در سال ۹۲ به ۵۴ تن در سال ۹۶ رسیده است. با این حال علاوه بر این، توانسته در زمینه تولید کنسانتره زغال سنگ در سال ۹۶ به ۷۶۲ هزارتن، تولید سیمان به ۱۰۵۳ هزارتن و کاشی به ۲۱ میلیون متر مربع دست یابد که در این زمینه‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

مصوبات رئیس‌جمهور برای رونق

سال ۹۳ بود که حسن روحانی در سفر به خراسان‌جنوبی در دیدار با مردم این استان از مصوبه‌های دولت برای رونق هر چه بیشتر اقتصاد مردم این استان خبرداد. حالا با گذشت پنج سال از این سفر استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به برنامه‌های دولت و شخص رئیس‌جمهور برای رونق هرچه بیشتر اقتصاد مردم استان خصوصاً در دیدار اخیر خود با وی می‌گوید: «توجه به مناطق کمتر برخوردار، روستایی و مرزی به‌دلیل وجود ظرفیت‌های مبادلات تجاری از جمله ویژگی‌هایی بود که رئیس جهمور بر ضرورت اجرای مصوبات تأکید داشتند.» محمدصادق معتمدیان می‌افزاید: «یکی از طرح‌های اشتغالزایی استان تبدیل خراسان‌جنوبی به قطب منطقه شتر در یک برنامه دو ساله است که با همکاری و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز شده و در روز‌های آتی به‌شکل رسمی با عقد تفاهمنامه‌ای که با ستاد داریم عملیات اجرایی این طرح بزرگ اشتغالزا را خواهیم داشت تا شاهد ایجاد ۱۰ هزار شغل در برنامه دو ساله در شهرستان‌هایی که استعداد پرورش شتر و تکمیل چرخه تولیدات شتر را در استان دارد، باشیم.» از آنجایی که یکی از مشکلات رونق اقتصادی خصوصاً در زمینه ایجاد تحول در طرح‌های کشاورزی برخورداری از منابع آبی است، لذا این مهم موجب شده تا طرح اتنقال آب از دریای عمان به برخی از استان‌های شرقی کشور از جمله، سیستان وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی به طور جدی مورد توجه مسئولان خصوصاً رئیس‌جمهور قرار بگیرد. مقام عالی دولت استان با تأیید این موضوع ادامه می‌دهد: «با انتقال آب از دریای عمان، استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی از این آب منتفع می‌شوند که بحث مطالعات این پروژه تکمیل شده و هماهنگی‌ها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران و وزارت نیرو و هماهنگی بین استانداران استان‌های یاد شده ایجاد شده و به‌دنبال این هستیم که ابلاغیه وزارت نیرو در بحث تخصیص آب مورد نیاز این پروژه بزرگ را در شرق کشور داشته باشیم.»

همچنین از آنجا که خراسان‌جنوبی از سال‌های قبل در زمینه تولید فولاد نیز فعالیت داشته لذا برای رفع مشکلات موجود بر سر راه این صنعت در دیدار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو قرار شده تا ضمن سرمایه‌گذاری‌های در این زمینه، دولت برای پیشرفت این طرح مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به این موضوع اختصاص داده و مقرر شود تا پایان سال فاز نخست پروژه آهن اسفنجی به بهره برداری برسد. علاوه بر آن مقرر شد مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبارات از ناحیه شرکت ایمیدرو در زمینه مطالعات و اکتشافات به خراسان‌جنوبی تخصیص یابد. این در حالی است که راه‌اندازی بازار‌های مرزی از جمله ماهیرود جزو برنامه‌هایی است که قرار است برای رونق هرچه بیشتر خراسان‌جنوبی اجرایی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار