کد خبر: 958626
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۹
کبری فرشچی
سرویس زنان جوان آنلاین: «زنانی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند، آرایش می‌کنند و از لباس‌های بدن نما استفاده می‌نمایند زیرسلطه گفتمان مردسالارانه قرار گرفته‌اند و خود را به ابزاری برای التذاذ مردان تبدیل کرده‌اند.» این نگاه متفکران مکاتب ساختارگرا و پساساختارگرایی به پدیده‌ای است که اسلام و اسلامگرایان آن را تبرج نام نهاده‌اند و به گونه‌ای بسیار ملایم‌تر از نگاه مکاتب انتقادی همچون ساختارگرایی و پساساختارگرایی، دیدگاه اسلامی تلاش می‌کند تا زن را از محور ارزش انسانی وی مورد خطاب قرار دهد و با تکیه بر وجهه انسانی و ویژگی‌های فطری‌اش مانع از آن شود تا زن نه به واسطه شأن و جایگاه انسانی‌اش بلکه به خاطر ویژگی‌های جنسی‌اش مورد توجه قرار گیرد. در موج‌های تازه‌تر فمینیسم هم جهت‌گیری‌های تازه‌تری را شاهدیم؛ موج‌هایی که از کافه لومونته و از دیدگاه‌های نسل‌های جدیدتر با دیدگاه سیمون دو بوآر فمینیست معروف و نویسنده کتاب جنس دوم برخاسته و هم اکنون در دنیای غرب به اشکال گوناگون در حال فراگیر شدن است؛ نگاه تازه‌ای که نفس تازه‌ای در دنیای غرب دمیده و غیرمسلمانان را به طور جدی دانسته یا نادانسته به تبعیت از احکام اسلام در حوزه پوشش و توصیه‌های رفتاری برای زنان کشانده است.

حالا در دل دنیای غرب زنان غیرمسلمان از طرح‌هایی نظیر یک روز با حجاب استقبال می‌کنند. زنان و دختران جوانی که خیلی‌هایشان بی‌آنکه با فلسفه حجاب کمترین آشنایی داشته باشند تجربه یک روز با حجاب را عالی و بی‌نظیر توصیف می‌کنند، اما این تنها به افراد معمولی و زنان و دختران جوانی که به دنبال تجربه‌های تازه هستند محدود نمی‌شود.

با حجاب ظاهر شدن برخی چهره‌های فمینیسم متعلق به موج چهارم هم پدیده جدیدی است که توجه کانون‌های مطالعاتی دنیا را برانگیخته است؛ چهره‌هایی که با پوششی کامل شبیه زنان مسلمان و مذهبی ظاهر می‌شوند و از پوششی که دارند دفاع می‌کنند و آن را نه به عنوان محدودیت که ابزار امنیت و آرامش زن توصیف می‌کنند. این زنان حتی اگر هیچ التزامی به اسلام نداشته باشند، اما دریافته‌اند مباحث مرتبط با حجاب و پوشش زنان برای حفظ ارزشمندی آنهاست. شاید در پی همین موج‌های تازه جهانی است که لباس‌های پوشیده مورد توجه مشهورترین برند‌های مد و لباس دنیا همچون دولچه گابانا قرار گرفته است و جریان مدیست در دنیای مد و لباس در دل دنیای غرب در حال تبدیل به جریان غالب است، چراکه دنیای غرب به دنبال بازگشت از مسیری است که آن را تجربه کرده و می‌داند انتهایش چیست. به همین دلیل حتی خاستگاه فمینیسم در مسیر بازگشت قدم برمی‌دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر