کد خبر: 952117
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
با وجود خشکسالی‌هایی که در چند دهه اخیر بر سر سیستان و بلوچستان سایه افکنده است، اما مردم این منطقه با سختکوشی فراوان توانسته‌اند در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی و دامی کار‌های قابل توجهی را انجام دهند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: گرچه بارش‌هایی که از روز‌های اول سال جدید در برخی استان‌های کشور بارید موجب ویرانی‌های بسیاری شد، اما این مهم در بعضی مناطق کشور که سال‌ها از خشکسالی در رنج و مشقت بودند باعث شد تا رونق دوباره به کشت و زرع آن‌ها بازگردد که در این میان می‌توان به سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد. این در حالی بود که علاوه بر بارش‌های خوب در این منطقه، سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به سوی ایران و رسیدن آن به تالاب بین‌المللی هامون باعث غنی‌تر شدن سفره‌های زیرزمینی در این استان شد؛ موضوع مهمی که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال برای ۵ هزار نفر در این بخش را فراهم آورد.
با وجود خشکسالی‌هایی که در چند دهه اخیر بر سر سیستان و بلوچستان سایه افکنده است، اما مردم این منطقه با سختکوشی فراوان توانسته‌اند در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی و دامی کار‌های قابل توجهی را انجام دهند.

در این میان رودخانه هیرمند از کوه‌های بابایغما از رشته‌کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی مردم منطقه به حساب می‌آید که از ۱۹ سال پیش تا کنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال‌ها سیلاب‌های جزئی ناشی از بارندگی‌ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می‌شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه است. این در حالی است که تالاب بین‌المللی هامون که یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود و با مساحتی حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمقی یک تا پنج متر در زمان پرآبی در منطقه سیستان واقع در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور قرار دارد نیز متأثر از این خشکسالی تا قبل از بارندگی‌ها بود که این بارش‌ها موجب شده تا دوباره حیات به این تالاب بازگردد.

ایجاد اشتغال برای کشاورزان

با وجود خشکسالی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان، اما کشاورزان این استان با بهره‌گیری از حداقل امکانات توانسته‌اند در زمینه بهره‌وری و تولیدات برخی محصولات کشاورزی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. همچنین وجود ۱۷۰ هزار بهره‌بردار روستایی، عشایری و صیادی در سیستان و بلوچستان باعث شده سالانه بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و مرتعی تولید و روانه بازار شود. این در حالی است که سیستان و بلوچستان ۸۰ درصد تن ماهیان کشور را صادر می‌کند و بیش از ۴۰ درصد صید و صیادی در کشور توسط صیادان این منطقه انجام و سالانه ۹۰ هزارتن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود. بارش‌های بیش از حد انتظار در استان سیستان وبلوچستان حیات دوباره را به تلاب هامون که مهم‌ترین تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی استان بود، بازگرداند و بخش کشاورزی این منطقه را پررونق کرد تا سالی پر برکت برای کشاورزان، باغداران، دامداران و بخش شیلات استان رقم بخورد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با تأیید این مهم می‌گوید: «از سال ۱۳۹۷ تا کنون تعداد ۲۷۹۹ طرح بخش کشاورزی با تسهیلاتی بالغ بر ۲۳۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با پیش‌بینی اشتغال برای ۵۸۳۰ نفر در بانک‌های عامل بررسی و مصوب شده‌اند.» غلام حیدر زورقی با اشاره به اینکه از این تعداد طرح‌های مصوب مبلغ ۱۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۲ هزار و ۳۸۶ طرح پرداخت شده است، می‌افزاید: «این طرح‌ها زمینه اشتغال ۴ هزار و ۹۱۹ نفر را در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.» به گفته وی، طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، طرح‌های پرورش گوساله، گوسفند، شتر، شترمرغ، مرغ گوشتی و تخم‌گذار، زنبورعسل، بلدرچین، کارخانه تولید جوجه یکروزه، ساخت گلخانه، کشت گیاهان دارویی، مکانیزاسیون کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و میگو از جمله طرح‌هایی هستند که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

تولید ۱۲۶ هزار تن میوه گرمسیری

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بعضاً منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و ... دارد، لذا این مهم موجب شده تا کشاورزان و باغداران استان با به کار‌گیری تجربه‌های خود و نظر کارشناسان بالاترین بهره را از این مهم ببرند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در تأیید این مهم می‌گوید: «سال گذشته ۱۲۶ هزار تن انواع میوه گرمسیری از سطح باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.» اردشیر شهرکی می‌افزاید: «هم اکنون ۷ هزار و ۶۹۶ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت انواع میوه گرمسیری اختصاص دارد که ۶ هزار و ۳۳۳ هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.» بررسی‌ها نشان می‌دهد سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریباً استوایی و گرم و مرطوب خاستگاه متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری کشور محسوب می‌شود به طوری که در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب است؛ موضوعی که توانسته نام این استان را در این زمینه در کشور و جهان پرآوازه کند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه چیکو، گواوا، کُنار، نارگیل و موز از عمده‌ترین میوه‌های گرمسیری نواحی جنوب این استان است، می‌گوید: «در میان این محصولات موز از مهم‌ترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است، به طوری که در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح باغات جنوب استان این محصول کشت می‌شود.» این مهم در حالی است که هم اینک در بیش از ۲۰۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار