کد خبر: 951748
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گوید، اساساً اینکه این رویداد در آینده به همین منوال تفکیک شده برگزار شود یا به شکل سابق بازگشته و ادغام گردد، مسئله او نیست و در عین حال مدعی شد سرپرست سازمان سینمایی احتمالاً چنین قصدی ندارد، در حالی که انتظامی چندی پیش در برنامه شهر فرنگ تلویزیون نسبت به ادغام بخش ملی و جهانی ابراز تمایل کرده بود.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جشنواره جهانی فیلم فجر سال گذشته میزبان الیور استون بود و همین باعث شد تا حدود زیادی این رویداد در مرکز توجه رسانه‌ای در داخل و خارج کشور قرار بگیرد و تا حدودی از انزوا خارج شود. این رویکرد نتیجه‌بخش باعث شده تا برگزارکنندگان جشنواره جهانی فجر در این دوره هم به فکر دعوت از یک چهره سینمایی نامدار دیگر در سطح جهان باشند، دیروز رضا میرکریمی نام پل شریدر فیلمنامه‌نویس شهیر هالیوود را برای حضور در ایران بر زبان آورد. شریدر اگرچه شهرت الیور استون را ندارد، اما سینماگر نامدار و البته اثرگذاری در تاریخ سینما محسوب می‌شود. او نویسنده برخی از مشهورترین آثار فیلمساز بزرگ تاریخ سینمای امریکا مارتین اسکورسیزی است. راننده تاکسی و آخرین وسوسه‌های مسیح دو تا از مشهورترین و البته مهم‌ترین آثار اسکورسیزی را پل شریدر نوشته است. راننده تاکسی همواره در لیست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان جای دارد و حتی در برخی لیست‌ها جزو ۱۰ اثر برتر هم به چشم می‌خورد. شریدر در راننده تاکسی وضعیت یک سرباز بازگشته از جنگ ویتنام را روایت کرده که افسرده و سرگشته در خیابان‌های نیویورک به دنبال هویت گمشده خود می‌گردد، اما آخرین وسوسه‌های مسیح از این فیلمنامه‌نویس به یکی از چالش‌برانگیزترین آثار اسکورسیزی تبدیل شد چراکه در آن روایتی از حضرت مسیح اراده شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

ادغام یا تفکیک!
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته علاوه بر اینکه برخلاف نظر سرپرست سازمان سینمایی احتمال ادغام بخش ملی و جهانی این رویداد را کم دانست، روی این موضوع پافشاری کرد که ادغام بخش ملی و جهانی جشنواره منطقی نخواهد بود. این رویداد از پنج سال پیش تا کنون با تصمیم حجت‌الله ایوبی رئیس وزارت خارجه‌ای سازمان سینمایی به شکل تفکیک شده برگزار می‌شود و همین مسئله باعث شده تا بودجه جشنواره فجر نسبت به پیش از ادغام با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شود. این درحالی است که میرکریمی در چهارمین سالی که دبیری جشنواره را بر عهده دارد از این سخن می‌گوید که تحریم‌های ظالمانه روی این رویداد نیز تاثیرگذار بوده است. عبارت تحریم‌های ظالمانه را اولین بار حسن روحانی بر زبان آورد و تقریبا همه مشکلات کشور را به آن ربط داد، اما حالا این مدیر دولتی تصریح می‌کند که تحریم‌ها حتی روی جشنواره فجر هم تاثیرگذار بوده است.
رضا میرکریمی در عین حال دیروز عنوان کرد: در کنار همه مشکلات موجود امسال با جشنواره پر و پیمانی مواجه هستیم. همچنین ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان در این جشنواره حضور دارند که ۲۸ نفر از این مهمانان برای حضور در دارالفنون به ایران می‌آیند. خوشبختانه دارالفنون جزو بخش‌هایی بود که به خوبی جواب داد به گونه‌ای که کارگردان یکی از فیلم‌های خارجی حاضر در این جشنواره در اولین دوره دارالفنون حضور داشته است.
وی بیان کرد: ۸۰ مهمان در بازار فیلم حضور دارند که شامل ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور است، همچنین ۲۳ غرفه خارجی نیز در بازار در نظر گرفته شده است.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تأکید کرد: اختصاص یک برنامه منظم برای نمایش ۵۲ فیلم ایرانی در بازار در نظر گرفته شده، همچنین بخش ویدئو لایبرری نیز شامل فیلم‌های کوتاه و انیمیشن است.
میرکریمی بیان کرد: امسال حدود ۲ هزار فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که از میان آن‌ها ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. در این جشنواره دو فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم بلند برای اولین‌بار در دنیا به نمایش گذاشته می‌شوند، ۴۱ فیلم بلند و هفت فیلم کوتاه هم برای اولین‌بار در آسیا به نمایش گذاشته می‌شود.
وی تأکید کرد: ما با همکاری فیلمخانه ملی تلاش داریم فیلم‌های مرمت شده را هم در ایام برگزاری جشنواره به نمایش بگذاریم که از آن‌ها بسیار هم استقبال می‌شود. ترکیبی از فیلم‌های ایرانی و خارجی بازسازی شده‌اند و در این جشنواره رونمایی می‌شوند. امسال به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به فیلم‌های مطرح دهه ۶۰ توجه ویژه داشتیم، فیلم «دونده» بر اساس همین رویکرد انتخاب شد و در کنار آن هم «دیده‌بان» به‌عنوان اولین فیلم دفاع مقدس که به جشنواره‌های مختلف راه یافت روی پرده می‌رود، به علاوه این‌ها چند فیلم دیگر هم داریم.
میرکریمی توضیح داد: ما امسال به گنجینه درجه یکی از فیلم‌هایی دست یافته‌ایم که منتقدان و مخاطبان پر و پا قرص می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. جشنواره ما جشنواره انتقال تجربه است و ما می‌خواهیم سابقه علمی داشته باشیم، نه فرش قرمزی، از همین رو در پردیس چارسو، سینما فلسطین و چند دانشگاه برنامه‌های علمی خواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بحران‌های منطقه بیان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، نام آن به شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام) تغییر کرد که علاقه‌مندان به این بخش می‌توانند تجربه تماشای آثار خوبی از کشور‌های مختلف درباره اسلام داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین بخش مروری بر آثار سینمای چین و آلمان در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است. نباید فراموش کرد که چین می‌تواند یک بازار بزرگ سینمایی برای ما به شمار رود و در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد. بخش سینمای آلمان نیز می‌تواند پنجره جدیدی را برای علاقه‌مندان به این سینما باز کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار