کد خبر: 950649
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
راهیان نور دانشجویی از نظر محتوا متفاوت از سایر اردوهاست
نحوه و ماهیت کار اردو‌های راهیان نور دانشجویی از نظر محتوا بسیار متفاوت از سایر اردوهاست. قرارگاه دانشجویی شهید علم‌الهدی، مسئول هماهنگی اردو‌های راهیان نور است.
ابراهیم مشیریان
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: نحوه و ماهیت کار اردو‌های راهیان نور دانشجویی از نظر محتوا بسیار متفاوت از سایر اردوهاست. قرارگاه دانشجویی شهید علم‌الهدی، مسئول هماهنگی اردو‌های راهیان نور است. برنامه‌ریزی دقیق، محتوا‌های بسیار خوب، استفاده از راویان باسابقه، برخورداری از اسکان مناسب، تغذیه‌های خوب، حمل و نقل آسان از جمله ویژگی‌های راهیان دانشجویی است.

دانشگاه‌ها از اولین نهاد‌های برگزارکننده اردو‌های راهیان نور بوده‌اند که سابقه آن به اوایل دهه ۷۰ برمی‌گردد. از طرفی، اولین گروه‌هایی که بعد از جنگ به مناطق رفتند، رزمنده‌هایی بودند که آن زمان دانشجو شده بودند و در حال حاضر جامعه آموزش کشوری این افتخار را دارد که جزو پیشگامان اردو‌های راهیان نور بوده و با تکمیل این فرآیند ستاد‌هایی برایش تشکیل شد و هماهنگی بسیار خوبی برای برگزاری این اردو‌ها وجود دارد.

ثبت‌نام چند برابر سهمیه

معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی درخصوص اهمیت برگزاری اردو‌های دانشجویی راهیان نور گفت: «در چند سال گذشته به لحاظ مشکلاتی که در تأمین منابع اعتباری وجود داشت، ما از لحاظ کمیت با اشکالاتی مواجه بودیم، اما همواره کیفیت خوبی را داشتیم و درباره چرایی الزام راهیان نور طبیعتاً باید پذیرفت دوران هشت ساله دفاع مقدس ما پرافتخارترین برهه تاریخ معاصر ماست.»

امیر وجدانی‌نیا در رابطه با مشکلات موجود در برگزاری هرچه بهتر اردو‌های راهیان نور دانشجویی تصریح کرد: «مشکلات کمَی عمدتاً از نوع مسائل مالی است که در این چند ساله بعضاً تأثیرات نامناسبی داشته است؛ البته ما در این چند سال هیچگاه شاهد کم شدن استقبال از اردو‌های راهیان نور دانشجویی نبوده‌ایم و هر ساله در برخی از دانشگاه‌ها چند برابر سهمیه ثبت‌نامی ثبت‌نام داشته‌اند؛ اما به دلیل محدودیت‌ها، برای اعزام دانشجویان راهیان نور به مناطق جنگی مشکلاتی داشته‌ایم؛ لذا در حال رایزنی با دستگاه‌های ذیربط هستیم تا برای سال‌های آینده این مشکلات را حل کنیم.»

از هور تا دشت علی

معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی در خصوص تعداد دانشجویان اعزامی به راهیان نور در سال گذشته ابراز داشت: «در سال گذشته حدوداً ۶۲ هزار دانشجو به اردو‌های غرب، شمال غرب و جنوب کشور اعزام شده‌اند که ان‌شاءالله بتوانیم امسال تعداد بیشتری را اعزام کنیم.»
درواقع بسیج دانشجویی هر ساله تلاش کرده بهتر از سال‌های قبل باشد. از سال گذشته، این نهاد در منطقه «هور» و «دشت علی» تجربه یک روز زندگی جبهه‌ای را آغاز کرد. امسال در یادمان شهید حسن باقری و منطقه عملیاتی «والفجر یک» برنامه شب سکوت را اجرا کردند. برنامه‌ای که با مرور خاطرات تصویری در دل شب بار معنوی زیادی را به مهمانان منتقل کرد. در شلمچه برنامه حنابندان را برپا و در بیمارستان امام علی (ع) برنامه‌ای مفصل ویژه خواهران را برگزار کردند. در هویزه به صورت ۲۴ ساعته برنامه‌های معنوی و فرهنگی اجرا شد و هرکدام از یادمان‌ها به تناسب خودشان دارای برنامه‌های مفصلی بودند. پیش از نوروز دانشجویان با مراجعه به دفاتر بسیج دانشگاه و ثبت‌نام در این اردوی فرهنگی- معنوی، تعطیلات همراه این نهاد بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر