کد خبر: 950494
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
در پی تلاش‌های آمریکا برای ساخت راکتور هسته‌ای در عربستان سعودی و افزایش نگرانی‌ها از تقویت توان هسته‌ای سعودی ها، وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن علی‌رغم همکاری‌ها با ریاض در زمینه انرژی هسته‌ای اجازه نخواهد داد که عربستان به قدرت هسته‌ای تبدیل شود و منافع اسرائیل و واشنگتن را تهدید کند.
جوان آنلاین: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» درباره توافق محرمانه اخیر واشنگتن با عربستان سعودی در زمینه انرژی هسته‌ای اظهارنظر کرد. پامپئو در این مصاحبه درباره اینکه آیا واشنگتن قرار است به عربستان سعودی اجازه دهد که به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود؟ گفت: «ما در این دولت (دولت ترامپ) درباره این موضوع دو سال است که از نزدیک در حال کار کردن هستیم. من نمی‌توانم به شما بگویم که مذاکرات در حال حاضر به کجا رسیده چرا که این موضوع همچنان در حال پیگیری است». وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امریکا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف است، در این صورت ایا اگر عربستان سعودی قدرت هسته‌ای داشته باشد، موضوعی مورد تایید آمریکا است، تاکید کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که چنین چیزی اتفاق بیفتد (عربستان سعودی قدرت هسته‌ای داشته باشد)، ما در هیچ کجای جهان اجازه این کار را نخواهیم داد. رئیس‌جمهور تهدید گسترش سلاح هسته‌ای را درک می‌کند. ما هرگز یک چک ۱۵۰ میلیون دلاری برای سعودی‌ها نخواهیم نوشت و هرگز به آن‌ها ظرفیتی که در زمینه سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای اسرائیل و آمریکا باشد، نخواهیم داد». اظهارات وزیر خارجه آمریکا درحالی مطرح شده که هشتم فروردین ماه خبرگزاری رویترز گزارش داد بر اساس سندی که رؤیت کرده، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا شش مجوز محرمانه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش فناوری هسته‌ای و کمک به عربستان سعودی در این زمینه را تأیید کرده است. باتوجه به جنایات عربستان سعودی در یمن و دیگر مناطق منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، تلاش آمریکا برای تقویت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در عربستان سعودی نگرانی‌ها را در بین برخی مقامات واشنگتن و نمایندگان کنگره برانگیخته است. در همین راستا، سناتور‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای خطاب به وزیر انرژی آمریکا، افشای جزئیات صدور مجوز برای شرکت‌ها به منظور فروش فناوری انرژی هسته‌ای به عربستان را درخواست کردند. باب منندز و مارکو روبیو در این نامه اعلام کردند: «عربستان سعودی در بسیاری از اقدامات و اظهار نظرات بسیار مشکل آفرین دخیل بوده است و این زنگ خطر را در کنگره به صدا درآورده است». کمک‌های آمریکا برای تقویت توان برنامه هسته‌ای عربستان درحالی است که واشنگتن در مخالفت با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و ادعای اینکه برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای جامعه جهانی است از توافق برجام خارج شد. این در شرایطی است که آژانس بین الملیی انرژی اتمی در گزارش‌های مختلف پایبندی ایران به تعهدات برجامی و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را را تایید کرده است.
از سوی دیگر، در پی نگرانی‌های بین المللی از ساخت راکتور‌های جدید هسته‌ای در عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ریاض خواست، در رابطه با مواد هسته‌ای اختصاص یافته به اولین رآکتور هسته‌ای این کشور که قرار است تا پایان سال افتتاح شود، تضمین‌هایی بدهد. به گزارش روزنامه رای الیوم، یوکیو آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «طرح تاسیس رآکتور محرمانه نیست و عربستان آن را به آژانس اطلاع داده و از سال ۲۰۱۴ این طرح را ترسیم کرده است». مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «آژانس ریاض را به امضای ضمانت‌نامه‌هایی جامع برای عدم استفاده تسلیحاتی از مواد هسته‌ای تشویق می‌کند». آمانو گفت: «ما به عربستان پیشنهاد لغو این طرح و جایگزینی آن با تضمین‌های جامع را دادیم، آن‌ها نه مخالفت کردند و نه موافقت و در حال بررسی این مساله هستند و ما هم منتظر پاسخ آن‌ها هستیم».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار