کد خبر: 947415
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
ظریف به سر کار خود برگشت
حسن روحانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف تصریح کرد که پذیرش استعفای او را خلاف مصالح کشور می‌داند. ظریف گفته بود که برای حفظ شأن و جایگاه وزارت خارجه استعفا کرده است.
زینب شریعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بازی استعفای ظریف بدموقع و ناگهانی شروع شد و خیلی زود هم به پایان رسید. همزمان با اینکه مردم روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌فروشی مشغول دیدن تیتر رسانه‌های چاپی در مورد استعفای محمدجواد ظریف بودند، می‌توانستند از طریق گوشی تلفن همراه خود تصاویر خنده و خوش و بش ظریف و روحانی و واعظی را در حاشیه مراسم استقبال از نخست وزیر ارمنستان در کاخ سعدآباد ببینند و بیشتر به این سؤال فکر کنند که چرا نهاد ریاست جمهوری ترجیح داد دیدار و سفر مهم بشار اسد به تهران را به وزیر امور خارجه اطلاع ندهد و چرا ظریف تصمیم گرفت در نیمه‌شبی که رسانه‌های جهان در تسخیر تصاویر و اخبار سفر اسد به تهران است، همه را متوجه خبر استعفای خود کند.

رد رسمی استعفای ظریف

حسن روحانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف تصریح کرد که پذیرش استعفای او را خلاف مصالح کشور می‌داند. ظریف گفته بود که برای حفظ شأن و جایگاه وزارت خارجه استعفا کرده است.
روحانی نوشته است: «اهتمام جنابعالی به حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای سیاست خارجی کشور، قابل درک و مورد تأیید اینجانب است. وزارت امور خارجه عهده‌دار روابط خارجی و زمینه‌ساز تحقق امنیت و منافع ملی است، لذا همانطور که بار‌ها دستور داده‌ام، تمامی دستگاه ها، اعم از دولتی یا حاکمیتی باید در هماهنگی کامل با این وزارت، در زمینه روابط خارجی باشند.»
روحانی در ادامه با قدردانی از زحمات ظریف در مسئولیت سنگین وزارت امور خارجه، نوشته است: «از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری «امین، غیور، شجاع و متدین» و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشار‌های همه‌جانبه امریکا می‌دانم، پذیرش استعفای جنابعالی را برخلاف مصالح کشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌کنم.»
رئیس‌جمهور سپس مدعی ایراد فشار‌ها بر وزارت خارجه شده است: «اینجانب نسبت به فشار‌های وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس‌جمهور منتخب مردم به خوبی آگاهم» و در پایان آورده که «جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است.»
دقایقی پس از انتشار عمومی نامه رد استعفای ظریف، تصاویر استقبال رسمی از نخست وزیر ارمنستان در کاخ سعدآباد و با حضور ظریف در کنار روحانی منتشر شد.

هزینه‌زایی یک استعفا

برای آنکه بخشی از هزینه‌ای را که ناهماهنگی در ریاست جمهوری و نیز استعفای ظریف به کشور تحمیل کرد، متوجه شویم، باید به تحلیل‌هایی نگاه کنیم که استعفای ظریف را به دلیل مخالفتش با حضور اسد در تهران بیان کردند؛ دروغ بزرگی که به قامت سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی‌چسبد. حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات با سابقه کشورمان به درستی این تحلیل‌های غلط را رد می‌کند.

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درباره استعفای وزیر خارجه کشورمان گفت: برخی از رسانه‌ها برای اینکه اثر سفر بشار اسد به تهران را کمرنگ کنند با موضوع استعفایی که شاید برای چندمین بار جناب آقای ظریف به رئیس‌جمهور داده‌اند اینگونه تحلیل می‌کنند که بخشی از حاکمیت در ایران موافق سفر آقای بشار اسد نبوده است که من به عنوان یک دیپلمات با صراحت و شفافیت می‌گویم چه در دوره‌ای که بنده معاون آقای ظریف بودم و چه بعد از آن بار‌ها دکتر ظریف با بشار اسد در دمشق دیدار داشتند و ایشان بار‌ها در جلسات و پیگیری‌های صورت گرفته از انجام سفر بشار اسد به تهران استقبال می‌کرد از همین رو هیچ ارتباطی در رابطه با موضوع استعفا و حضور اسد در تهران وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: تصمیم نظام سیاسی و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از سوریه، مردم سوریه و حاکمیت سیاسی این کشور است و هیچ خللی در این مسئله وارد نشده و هیچ شبهه‌ای برای شخص آقای ظریف در این موضوع وجود ندارد. آنچه مربوط به استعفای وزیر امور خارجه در این مقطع است، مربوط به عوامل دیگر است.

استعفای ظریف، حرکت خوبی نبود

استعفای ظریف بازخورد‌های مثبتی دریافت نکرد. سیدهادی بهادری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به استعفای وزیر امور خارجه، اظهار داشت: فراموش نمی‌کنیم ظریف روز‌هایی که روی ویلچر برای دفاع از حق جمهوری اسلامی مذاکره می‌کرد، اما استعفا به مفهوم اینکه ما نسبت به آنچه وجود دارد عقب نشینی کرده و قهر سیاسی کنیم، حرکت خوبی نیست. ما انتظار داریم آقای ظریف مجدداً بازگشته و فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: افرادی که استعفا را خط مشی خود قرار داده‌اند انتخاب درستی نداشته‌اند و این امر ارزشی برای آنان ایجاد نمی‌کند، آنچه ارزش‌آفرین است همسویی و همگامی با مردم کشور بوده و مقاومت برای رسیدن به آرمان‌های کشور و دفاع از حق و حقوق مردم است.

وی با تأکید بر نادرستی همزمانی استعفای ظریف با دیدار بشار اسد و رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: نیاز نیست به خاطر یک ناهماهنگی در دولت و یک سفر، یک وزیر بخواهد قهر سیاسی کند. موضوع سوریه مسئله صرفاً وزارت خارجه نیست، سوریه محور مقاومت است و قطعاً راهبرد نظام است، امروز ماهیت سوریه همان ماهیت مقاومت و ماهیت راهبردی نظام اسلامی است.

رئیس‌جمهور به ناهماهنگی‌ها در دولت پایان دهد

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به صحبت‌های محمدجواد ظریف که مدعی شده برای حفظ جایگاه وزارتخانه استعفا کرد، اظهار کرد: آقای ظریف باید دقیق صحبت کند که چه کسی به جایگاه وزیر وزارت امور خارجه نگاه چپ کرده، درحالی که وزارت خارجه مسئولیت‌هایش معلوم و اختیاراتش مشخص و روشن است. اگر ناهماهنگی‌هایی در دولت وجود دارد باید آقای رئیس‌جمهور ورود کند و اگر به ناهماهنگی‌های دستگاهی مربوط است باز هم باید آقای رئیس‌جمهور ورود کند تا مشکلی پیش نیاید.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر ناهماهنگی‌ها خارج از دولت است باید در شورای هماهنگی رؤسای قوا رسیدگی شود، تصریح کرد: مسئله استعفا مبهم است و دلیلی برای استعفا در این شرایط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استعفای ظریف را بیشتر در راستای استعفای دو وزیر قبلی می‌دانم، افزود: در شرایط فعلی که کار کردن مشکل است، این استعفا برای فرار از بار مسئولیت تلقی می‌شود که امیدواریم اینگونه نباشد. برای ظریفی که او را قهرمان ملی کردند و خودش در این قضایا به نوعی افتخار می‌کند و در صحنه بین‌المللی مبارزه می‌کند، استعفا پسندیده نیست. چنین رفتاری یک امر ناشیانه بوده یا اگر با نیت باشد یک چالش برای کشور درست می‌شود.

کشور نیاز به آرامش دارد

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد استعفای ظریف گفت: باید مرد روز‌های سخت بود.
امروز کشور بیش از هر زمانی نیاز به آرامش دارد. فرمانده (رهبری) محکم و امیدوار ایستاده‌اند و ما نیز باید همچون سربازانی هوشیار در میدان باشیم. قطار انقلاب در حال حرکت است و سنگ‌ها نمی‌تواند آن را متوقف کند.
راهبرد‌های سیاست خارجی را اصلاح و تغییر دهید زیرا عاقبت‌اندیشی، بصیرت، اخلاص و امید رمز پیروزی خواهد بود.

وی تأکید کرد: زمانی که سیاست به سمت غرب باشد، نتیجه اینگونه می‌شود. اینکه بگوییم برجام، FATF یا SPV مشکل را حل می‌کند، صحیح نیست و این راهبرد‌ها باید عوض شود، در این صورت است که از این بابت هم دعا می‌کنیم و هم خواهش داریم آقای ظریف با رعایت این موارد بیاید و به کارش ادامه دهد.
زاهدی همچنین گفت: دیروز یکی از سایت‌های خبری اعلام کرده بود من امضای خود را از استیضاح رئیس‌جمهور پس نمی‌گیرم، من تعجب می‌کنم که یک سایت خبری به این حد از مسائل بی‌خبر باشد که من اصلاً جزء امضاکنندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور نبودم.

غیبت ظریف از ناهماهنگی در نهاد ریاست‌جمهوری بود

سردار سلیمانی در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت: در جریان سفر بشار اسد به تهران و ملاقات وی با رئیس‌جمهور، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری منجر به حضور نیافتن وزیر خارجه در این ملاقات شد.
به گزارش تسنیم، در پی اعلام استعفای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و برخی اظهارنظر‌ها پیرامون آن، سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: حتماً آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تأیید مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بوده و هستند. وی افزود: ایشان برای تأمین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

سرلشکر سلیمانی با اشاره به حضور نیافتن آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات اخیر رئیس‌جمهور کشور سوریه با رئیس‌جمهور کشورمان نیز خاطرنشان کرد: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به حضور نیافتن وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقباً گلایه‌مندی ایشان شده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای حضور نیافتن آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تأکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.

سرلشکر سلیمانی در پایان با اشاره به ذوق‌زدگی ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران از این اتفاق گفت: این ذوق‌زدگی و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری اداری است، هیچ تأثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت باعظمت ما تحت زعامت و هدایت‌های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) مسیر آینده روشن و تمدن‌ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
1
چرا هیچ کس نمی پرسد از مسئول دستگاه دیپلماسی چرا در روز ورود رئیس دولت سوریه اینکار مشکوک را کرده
قاسم
|
Germany
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
0
1
معلوم نیست این سیاه نمایی ها برای جیست
علی ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
1
استعفای ظریف = اچمز شدن غرب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار