کد خبر: 939715
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
بازگشایی سفارت امارات در دمشق
بازگشایی سفارت امارات در پایتخت سوریه سرآغازی برای تحولات جدید در این کشور و به مثابه پیروزی دیگری برای دمشق محسوب می شود.

جوان آنلاین: در کنار تحولات امنیتی که همواره سوریه را کانون اخبار رسانه ها کرده است از جمله حمله رژیم صهیونیستی به سوریه؛ این روزها دمشق به محلی برای طرفهایی که از توطئه و جنگ چند ساله علیه سوریه دستاوردی به دست نیاوردند، تبدیل شده است.

پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از خروج نظامیان این کشور از سوریه خبر داد و  ترکیه هم از عزم جدی برای عملیات در شرق فرات خبر می دهد و رژیم صهیونیستی مجددا با پوشش قرار دادن هواپیماهای غیرنظامی از حریم هوایی لبنان اهدافی را در سوریه را هدف قرار داد و البته در برابر سامانه دفاعی سوریه توفیق چندانی به دست نیاورد حالا نوبت اخبار خوب برای دمشق در عرصه سیاسی است. خبر تازه اینکه اماراتی ها از بازگشایی سفارت خود در دمشق خبر دادند و هواپیمای خطوط هوایی سوریه حامل ۱۵۰ گردشگر در فرودگاه المنستیر تونس فرود آمد خبر تازه اینکه اماراتی ها از بازگشایی سفارت خود در دمشق خبر دادند و هواپیمای خطوط هوایی سوریه حامل ۱۵۰ گردشگر در فرودگاه المنستیر تونس فرود آمدتا مسافران به گردش و تفریح بپردازند.

برای نخستین بار پس از حدود ۸ سال، یک فروند هواپیمای مسافربری سوری در فرودگاه بین المللی الحبیب رقیبه «المنستیر» واقع در شمال شرقی تونس فرودآمد. این هواپیما از فرودگاه بین المللی دمشق به پروازدرآمده بود و حامل ۱۵۰ مسافر سوری بود که برای گذراندن تعطیلات سال جدید میلادی به تونس آمده اند.

این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی «اجنحه الشام» است. پیش از فرود این هواپیما، شمار زیادی از تونسی ها برای استقبال از مسافران سوری و خوشامد گویی به آنها به فرودگاه رفته بودند.

رادیو «جوهره اف ام » تونس نیز اعلام کرد که «طلال حسن » رئیس انجمن سوری های مقیم تونس پیش از این، از فرود نخستین هواپیمای سوری در تونس از سال ۲۰۱۱ در روز پنجشنبه خبر داده بود.

وی شمار مسافران سوری این هواپیما را ۱۶۰ نفر اعلام کرد و گفت، آنها یک هفته در تونس می مانند و از اماکن دیدنی شهرهای مختلف تونس دیدار می کنند.

«المنصف المرزوقی» رئیس جمهوری پیشین تونس در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ روابط کشورش را با سوریه قطع کرد. «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری کنونی تونس، قطع رابطه با سوریه را اشتباه دانسته و زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود روابط با سوریه را از سر گیرد.

رسانه های عربی طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر رایزنی و تلاش تونس و الجزایر با کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منتشر کرده اند. سی‌امین دور اجلاس سران کشورهای عربی قرار است ماه مارس آینده در تونس برگزار شود و گفته می شود تونس تلاش می کند «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را به این اجلاس دعوت کند.سی‌امین دور اجلاس سران کشورهای عربی قرار است ماه مارس آینده در تونس برگزار شود و گفته می شود تونس تلاش می کند «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را به این اجلاس دعوت کند.

اما بحث بازگشایی سفارت امارات در سوریه از جنبه های مختلف قابل بحث و بررسی است؛ این تحرک ابوظبی در شرایطی رخ می دهد که دشمنان سوریه با هدف ساقط کردن نظام سوریه از هیچ تحرکی دریغ نکردند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب  در این باره در رای الیوم نوشته است: «انتظار می رود که صف طولانی پشت درهای دمشق برای از سرگیری روابط شکل بگیرد و همه خواهان از سرگیری روابط با آن شوند تا سوریه به شرایط ماقبل توطئه بازگردد و البته این بار قوی تر از قبل خواهد شد.

این تحلیلگر اعلام کرد: درباره بحث فرود هواپیمای سوری در تونس نیز این یک گردشگری سیاسی است آنهم به کشوری که بیش از ۵ هزار سلفی تونسی در قالب گروههای افراطی مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرنگونی نظام سوریه، به سوریه صادر کرد.

به گفته عطوان؛ این موجِ آمدن به دمشق انتظار می رود که با شروع سال میلادی جدید تشدید شود و شاهد هواپیماهای ریاست جمهوری کشورهای عربی باشیم که در فرودگاه دمشق بر زمین بنشیند و رهبران عرب از آن پیاده شوند و  طلب دوستی با بشار اسد کنند. عمر البشیر رئیس جمهور سودان که به گرمی بشار اسد را در آغوش کشید تنها نخواهد بود و شاهد حضور تعداد بیشتری از روسای جمهوری در سوریه خواهیم بود.

هنگامی که رهبران عرب تسلیم می شوند

از نگاه این تحلیلگر معروف موضوعات منطقه؛ بیشتر رهبران عرب درباره ماندن بشار اسد تسلیم شده اند و معارضان مسلحی که به مدت هفت سال برای براندازی حکومت وی با حمایت آمریکایی، اروپایی، ترکیه ای و خلیج فارسی حرکت کردند؛ تاریخ مصرفشان تمام شده است و دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه با هدف تاکیدی بر این واقعیت است و راه را برای بازگشت اعراب هموار کرد.

عطوان می نویسد: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند سلطان نشین عمان هرگز سفارت خود را در دمشق نبستند و یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور چند ماه قبل به دمشق سفر کرد. همچنین از منابع موثق مطلع شدیم که بحرین نیز به دنبال بازگشایی سفارتش در دمشق در هفته آینده است و شیخ خالد بن خلیفه وزیر خارجه آن در سپتامبر گذشته با گرمی ولید المعلم همتای سوری خود را در آغوش کشید.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه بیان کرد: بازگشایی سفارت امارات در دمشق از اهمیت زیادی با توجه به روابط ائتلافی محکمی که میان ابوظبی و ریاض وجود دارد، برخوردار است و بعید نیست که امارات به کانال ارتباطی میان دو پایتخت یعنی ریاض و دمشق تبدیل شود بعید نیست که امارات به کانال ارتباطی میان دو پایتخت یعنی ریاض و دمشق تبدیل شود و برکناری عادل الجبیر از وزارت خارجه که همواره جمله بشار اسد باید برود را تکرار می کرد؛ همزمان با بازگشایی سفارت امارات در دمشق تصادفی باشد.

وی در پایان نوشت: اعراب نادم و پشیمان به سوریه بازخواهند گشت زیرا ارتش سوریه بر توطئه غلبه کرده و رهبران سوریه پایداری کرده اند و با وجود حجم گسترده توطئه ای که هدفش براندازی نظام سوریه بود، عقب نشینی نکردند. سوریه به محور مقاومت وابسته است که بازوی کوبنده قوی و انباری از سلاح پیشرفته در اختیار دارد که قدرت بازدارندگی در برابر رژیم اسرائیل ایجاد کرده و این محور دست بالا را در تحولات منطقه پس از خروج خفت بار آمریکا دارد به ویژه که آمریکا متحدان خود اعم از عرب و کُرد را تنها می گذاردـ».

به هر حال آنچه می توان گفت این است که پایتخت سوریه شاهد سفرهای هیات های عالی رتبه خواهد بود به ویژه که بسیاری از کشورهای ضد دمشق متوجه اشتباه خود شده اند. این به مثابه پیروزی برای دمشق هفت سال پس از جنگ ضد گروههای تروریستی و توطئه هایی است که ضد دمشق در جریان است. به عبارت دیگر پایداری بر توطئه غلبه کرده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار