کد خبر: 928745
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
از سوی مقام ناشناس در واشنگتن مطرح شد
تنها یک روز بعد از آنکه مقام اطلاعاتی امریکا ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درباره یک سایت هسته‌ای اعلام نشده در تورقوزآباد «گمراه‌کننده» خواند، یک مقام وزارت خارجه امریکا که نام او فاش نشده، خواستار این شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت هسته‌ای که نتانیاهو از آن صحبت کرده، بازرسی کند.
تنها یک روز بعد از آنکه مقام اطلاعاتی امریکا ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درباره یک سایت هسته‌ای اعلام نشده در تورقوزآباد «گمراه‌کننده» خواند، یک مقام وزارت خارجه امریکا که نام او فاش نشده، خواستار این شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت هسته‌ای که نتانیاهو از آن صحبت کرده، بازرسی کند.
به گزارش «جوان»، تصویری که نتانیاهو درباره وجود یک سایت اتمی مخفی در جنوب تهران، در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذاشت، آنقدر مضحک بود که حتی مقام‌های امریکایی هم به طور رسمی حاضر به تأیید آن نشده‌اند. یک مقام اطلاعاتی امریکا روز جمعه در گفت‌وگو با رویترز، ادعای نتانیاهو را «گمراه‌کننده» خوانده بود، ولی دیروز یک مقام وزارت خارجه امریکا که حاضر نشده نامش فاش شود، خواستار این شده که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل (آژانس) از مکانی که نتانیاهو ادعا کرده، بازرسی کند. این مقام امریکایی گفته است: «کاملاً ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور کامل از اختیار خود استفاده کند و به جامعه بین‌المللی اطمینان بدهد که هیچ مواد یا فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد.»
این مقام امریکای به شبکه اسرائیل Broadcasting Corp گفته است: «آشکار شدن اسناد هسته‌ای اخیر مستلزم این است که آژانس مشخص کند که آیا ایران فعالیت یا موادی را مخفی کرده است یا نه؟» این درخواست غیر رسمی مقام وزارت خارجه امریکا در حالی مطرح شده که روز جمعه یک مقام اطلاعاتی امریکا، ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درباره وجود سایت مخفی در تورقوزآباد «گمراه‌کننده» خوانده بود. نتانیاهو در سخنرانی خود که روز پنج شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، با تکرار ادعای سرقت اسناد هسته‌ای از ایران، با نشان دادن تصاویری از یک ساختمان در «تورقوزآباد»، مدعی شد که ایران در نزدیکی تهران تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است.

گاف جدید نتانیاهو
البته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز هم در گافی جدید ادعا کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها ۱۲ مرتبه از ایران بازرسی کرده است و این میزان بازرسی کافی نیست. به نظر می‌رسد نتانیاهو تعداد گزارش‌های آژانس درباره پایبندی ایران به برجام بعد از سال ۲۰۱۵ را با تعداد بازرسی‌های آژانس اشتباه کرده است. در مصاحبه‌ای که بامداد شنبه (به وقت تهران) از بخش انگلیسی شبکه «صدای امریکا» پخش شد، نتانیاهو بار دیگر ادعای وجود انبار هسته‌ای در تورقوزآباد را تکرار کرد. در واکنش، مجری گفت: «ایرانی‌ها می‌گویند که آژانس ۱۲ بار از آن‌ها بازرسی کرده است. ۱۲ بار بازرسی شده‌اند. البته شاید این انبار خاص بازرسی نشده، اما قبول دارید که ۱۲ بار بازرسی شده‌اند؟» نتانیاهو پاسخ داد: «در آن انبار نه. اما ایران کشور بزرگی است، تقریباً اندازه اروپا است. یعنی چه که در اروپا ۱۲ بازرسی جزئی انجام شود؟ فرض کنید که من به شما بگویم که می‌توانید در هر کجا از ایالات متحده که می‌خواهید، ۲۴ بازرسی انجام دهید. ایران کشور بزرگی است، می‌توانید خیلی چیز‌ها را پنهان کنید.» او سپس با بیان اینکه شش هفته پیش مدارکی را در اختیار آژانس قرار داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده، بار دیگر از آژانس خواست به ساختمانی که او گفته برود و این مرکز را مورد بازرسی قرار دهد. روزنامه یدیعوت آحارنوت نیز به نقل از تمار زیندبرگ، رئیس حزب میرتس رژیم صهیونیستی نوشت: سخنرانی نتانیاهو بیانگر انزوای اسرائیل بود. نتانیاهو نظیر یک فرد مورد پیگرد ظاهر شد که به طور اساسی از یک نگاه سیاسی روشن برخوردار نیست. سخنرانی طولانی‌مدتی بود، اما فقط دو کلمه اساسی در آن وجود است: «راه‌حل دو دولت». زیندبرگ گفت: «نتانیاهو باید از فرصت سازمان ملل استفاده می‌کرد و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان ملاقات می‌کرد و از شروط خود دست بر می‌داشت و مسیر مذاکرات را بار دیگر آغاز می‌کرد.»‌

ظریف: وسواس امریکا نتیجه عکس دارد
وزیر خارجه در گفت‌وگو با المانیتور گفته که سیاست امریکا در کل منطقه با وسواس فکری بیش از حد و تمرکز روی ایران، همه جا نتیجه معکوس داشته است. به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفته است، «وسواس فکری» امریکا روی ایران همه جا نتیجه معکوس داشته است. وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «من بر این باورم که مسیر سیاست امریکا در کل منطقه که به شدت متمرکز بر وسواس فکری آن‌ها روی ایران است، در لبنان نتیجه معکوس داشته، در سوریه نتیجه معکوس داشته، در عراق هم نتیجه معکوس داشته است». وی در ادامه ابراز اطمینان کرد که سازوکار مالی پیشنهادی جدید اروپا که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته آن را اعلام کرد، می‌تواند به ایران کمک کند تا حدودی اثرات تحریم‌های امریکا را پشت سر بگذارد. ظریف ادامه داد: «این [فرایند]هرچند به طور کامل رضایت‌بخش نیست، اما می‌تواند منافع ملموسی برای ایران داشته باشد...، اما باید منتظر ماند و دید در نهایت نتیجه چه خواهد شد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: امریکا تلاش‌هایش را برای همکاری با متحدان خود در رابطه با رسیدگی به برنامه موشکی ایران تضعیف کرده است. ظریف تصریح کرد: «این واقعیت که امریکا از برجام خارج شده، امکان هرگونه توافق جدید را تضعیف کرده است. چرا که هیچ تضمینی به اجرای چنین توافقی وجود ندارد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
بگذارید نتانیاهو در قدرت بماند. او خیلی ملتها را می خنداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار