کد خبر: 925309
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
افزایش طرح‌های بهداشتی و درمانی
کمبود پزشک متخصص در کنار کافی نبودن مراکز تخصصی درمانی از جمله مشکلاتی است که سبب شده است در سال‌های گذشته خراسان جنوبی همواره دچار مشکل و کمبود خدمات بهداشتی و درمانی باشد...
محمدرضا سوری
کمبود پزشک متخصص در کنار کافی نبودن مراکز تخصصی درمانی از جمله مشکلاتی است که سبب شده است در سال‌های گذشته خراسان جنوبی همواره دچار مشکل و کمبود خدمات بهداشتی و درمانی باشد. با این حال اجرای طرح تحول سلامت و رفع مشکلات بیماران یکی از کار‌های بزرگ وزارت بهداشت بود که باعث شد تا حدودی این درد‌ها التیام یابند. در همین راستا و در سفر وزیر بهداشت به خراسان جنوبی و در جریان افتتاح چند پروژه درمانی، وی با بیان اینکه ۱۲۰ پروژه بهداشتی، درمانی و آموزشی هم در استان در حال احداث است، گفت: «تاکنون ۴۹ پروژه با همکاری استانداری به بهره برداری رسیده است و امیدواریم مابقی آن‌ها تا پایان سال جاری آماده استفاده مردم شود.»موضوعی که با محقق شدن آن علاوه بر خراسان جنوبی، شهروندان استان‌های همجوار نیز می‌توانند از این خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

کمبود مراکز درمانی تخصصی و پزشکان متخصص در شهر‌های مختلف خراسان جنوبی از جمله قائن، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس سبب شده است مردم این مناطق برای رفع مشکلات درمانی خود مجبور باشند به سایر استان‌ها سفر کنند و با صرف هزینه‌های بالا به درمان خود بپردازند. نماینده مردم سرایان، فردوس، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی با تأیید این کمبود‌ها به «جوان» گفت: «نبود بیمارستان و مراکز درمانی که مجهز به امکانات تخصصی باشند از جمله مشکلات مهم درمانی در شهر‌های این استان ازجمله قائن، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس است.»

امیرحسنخانی افزود: «به عنوان مثال بیمارستان سرایان ابتدای تأسیس ۳۴ تختخوابی بود که با مصوبه انجام شده در سال‌های اخیر به ۲۲ تختخوابی کاهش یافت، اما وزارت بهداشت سال گذشته قول ۴۴ تختخوابی شدن این بیمارستان را داد.»وی نبود پزشکان متخصص را نیز از دیگر معضلات درمانی در این استان دانست و ادامه داد: «یکی از مشکلات درمانی در این مناطق نبود یا کمبود پزشکان متخصص است، چراکه پزشکان متخصص مدت محدودی در این منطقه هستند و بعد به شهر‌های دیگر می‌روند.»

کمبود پزشک متخصص معضل مراکز درمانی خراسان جنوبی

از آنجا که ایجاد بیمارستان یکی از نیاز‌های ابتدایی هر مرکز جمعیتی است، اما برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از امکانات حداقلی بهداشت و درمان بی‌بهره‌اند که این سبب شده است اهالی روستایی و عشایرنشین منطقه برای رسیدن به بیمارستان فرسخ‌ها راه را بپیمایند. برخی بیماران شهرستانی به دلیل نبود بیمارستان یا مراکز بهداشتی و درمانی در شهر محل سکونت خود، به اجبار راهی مرکز استان می‌شوند و علاوه بر رنج بیماری، همراهان آن‌ها از نبود مکانی برای استراحت نیز رنج می‌برند.

این درحالی است که این استان مرزی با ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در معرض ابتلای بسیاری از بیماری‌ها بوده و نبود مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان در برخی شهرستان‌ها، مردمان سختکوش، متدین، انقلابی و مرزبانان کشور را تهدید می‌کند. سال گذشته بود که مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند با تأیید این موضوع گفت: «محروم بودن منطقه، کمبود امکانات و تجهیزات، تردد سخت، نبود سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی و... سبب شده است پزشکان تمایلی به ماندن در این مناطق نداشته باشند.»دکتر محمدرضا ارجمندی افزود: «شش شهرستان نهبندان، بشرویه، سرایان، سربیشه، درمیان و زیرکوه ازجمله مناطقی هستند که به شدت نیازمند پزشکان متخصص و مراکز درمانی هستند که لازم است این موارد هرچه زودتر رفع شود.»

این درحالی است که به گفته وی از سه سال قبل در شهرستان‌های بشرویه و نهبندان علاوه بر متخصص داخلی، اطفال، جراحی عمومی، زنان، بیهوشی و رادیولوژی، متخصص قلب نیز مستقر شده و دستگاه تست ورزش و اکو نیز در اختیارشان قرار گرفته است. همچنین در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، سرایان و زیرکوه متخصص داخلی و اطفال از دو سال قبل به صورت دائم مستقر و متخصص زنان و رادیولوژی به صورت پاره وقت تأمین شد. در شهرستان درمیان نیز جراح عمومی و بیهوشی به صورت دائم از سال گذشته فعالیت می‌کنند.

تحول در مراکز درمانی و پزشکان متخصص

سرانجام این کمبود‌ها موجب شد تا با اجرای طرح تحول سلامت کار‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام گیرد به طوری که روز پنج‌شنبه وزیر بهداشت در سفری که به خراسان جنوبی داشت چندین طرح بزرگ درمانی ازجمله مرکز غربالگری سرطان بیمارستان شهدای قائن، مرکز جامع تصویربرداری و سی تی اسکن قائنبه، کلینیک تخصصی بیمارستان شهدای قائن، همراه سرای بیمارستان شهدای قائن که به منظور رفاه همراهان بیمار ساخته شده بود را افتتاح کرد و به بهره‌برداری رساند.

به گفته دست اندرکاران این پروژه‌ها، مرکز غربالگری سرطان بیمارستان شهدای قائن در زیربنای ۵۷۵ مترمربع و با هزینه ۱۳ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال، مرکز جامع تصویربرداری و سی تی اسکن قائنبه با زیربنای ۳۵۰ مترمربع و بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کلینیک تخصصی بیمارستان شهدای قائن که ساخت آن از سال ۹۴ آغاز شده بود در زیربنای ۷۸۰ مترمربع و با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد و ۶۰۳ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید. وزیر بهداشت نیز در حاشیه افتتاحیه این طرح‌ها گفت: «۱۲۰ پروژه بهداشتی، درمانی و آموزشی در خراسان جنوبی در حال احداث است که تاکنون ۴۹ پروژه با همکاری استانداری به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم مابقی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.»

دکتر سیدحسن هاشمی افزود: «افتتاح مرکز درمان نازایی و ناباروری رویش، افتتاح ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و تجهیز امکانات آن برای مدیریت بهتر این بخش، افتتاح مراکز متعدد در ارتباط با آموزش شامل مراکز آزمون‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی از طرح‌هایی بود که در این سفر به بهره‌برداری رسید.»به گفته وی، طرح‌های بهداشتی و درمانی که در طول شش سال گذشته در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده، به اندازه تمام تاریخ خدمات پزشکی در این منطقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار