کد خبر: 923400
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
گفت و گوی جوان آنلاین با نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک:
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در رابطه با اینکه با وجود قیمت‌های سرسام‌آور مسکن، دهک‌های ضعیف جامعه چطور می‌توانند خانه‌دار شوند، می‌گوید: «در قانون اساسی آمده که وظیفه دولت تامین مسکن متناسب برای مردم است و اینجا نقش دولت مشخص می‌شود. زیرا که ۷۰ الی ۹۰ درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است و ۱۰ الی ۳۰ درصد قیمت آن مربوط به مصالح و ساخت و ساز است؛ بنابراین دولت با توجه به اینکه ما در کشور مشکل زمین نداریم می‌تواند به راحتی قیمت مسکن را مدیریت و مردم را صاحب خانه کند و با مدیریت آن قیمت مسکن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: این روز‌ها افزایش قیمت مسکن به معضل اصلی خانواده‌ها تبدیل شده و خانه‌دار شدن را برای بسیاری از افراد به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است. از سال گذشته بسیاری از کارشناسان نسبت به رونق بخش مسکن و لزوم برنامه‌ریزی دولت برای کنترل قیمت در بازار مسکن هشدار داده بودند، اما متأسفانه در سایه نبود توجه و نظارت از سوی دولتی‌ها شاهد آن هستیم که نه تنها بازار مسکن از رکود خارج نشد، بلکه وارد دوران جدیدی به نام رکود تورمی نیز شده است.

عمر بنا در کشور‌های پیشرفته ۲۰۰ و در کشور ما ۲۰ سال!

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در رابطه با افزایش قیمت مسکن در کشور به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «به طور متوسط در یک سال اخیر قیمت مسکن رشد ۵۵ درصدی داشته و مردم به خصوص قشر ضعیف و متوسط جامعه را درگیر کرده است. همین مسئله سبب شده تا در دو ماه اخیر شاهد کاهش معاملات مسکن باشیم.»

عقبایی ادامه می‌دهد: «در بازار ارز و طلا صحبت از رشد ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی می‌شود. ولی این مسئله با بازار مسکن بسیار تفاوت دارد، زیرا که در این بازار رشد ۵۰ درصدی بسیار چشمگیر و محسوس است و قدرت خرید مردم را به شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که متقاضیان خرید مسکن از آن جا بمانند.»

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک به رشد غیرمتعارف قیمت مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: «درآمد عمومی مردم متناسب با رشد قیمت مسکن نیست و در این میان تسهیلاتی که دولت برای کمک به خانه‌دار شدن مردم می‌دهد چاره ساز نبوده، زیرا که این تسهیلات نیز نسبت به گرانی‌های اخیر ناچیز است و ۲۰ درصد آپارتمان‌های متوسط را تامین می‌کند. به همین دلیل متقاضیان خرید مسکن قدرت خرید مسکن را ندارند.»

حسام عقبایی به عمر غیراستاندارد خانه‌ها در کشورمان اشاره می‌کند و با ذکر این مسئله که عمر یک ساختمان حداقل باید ۵۰ تا ۶۰ سال باشد، می‌گوید: «عمر بنا در کشور‌های پیشرفته ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال است و عمر بنا در ایران که حدود ۵۰ تا ۶۰ بوده، که این عدد کاهش یافته است؛ تا جایی که امروز به خانه‌های بالای ۱۵ تا ۲۰ سال کلنگی می‌گویند و این مسئله، تهدیدی برای هم ساخت و ساز، هم مدیریت بحران و هم امنیت مردم است.»

چرا نظارتی بر قیمت گذاری در بازار مسکن وجود ندارد؟

او درباره کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مسکن اظهار می‌دارد: «رشد درآمد عمومی مردم ۱۰ الی ۲۰ درصد بوده و قاعدتا این رقم نمی‌تواند رشد قیمت مسکن را جبران کند. این افزایش قیمت سبب شده تا بحرانی در بازار مسکن ایجاد شود و افسارگسیختگی عمیقی را در این بازار رقم بزند. همچنین پس انداز متقاضیان خرید مسکن نیز به شدت بی ارزش شده و بسیاری از این افراد دیگر نمی‌توانند رویای خرید خانه را به حقیقت تبدیل کنند.»

عقبایی در پاسخ به این سوال که چرا نظارتی بر قیمت گذاری در بازار مسکن وجود ندارد و هر کسی قیمتی سلیقه‌ای بر خانه می‌گذارد، می‌گوید: «به دلیل اینکه در قانون کشورمان مالکیت محترم است و او را صاحب حقوق ویژه دانسته؛ بنابراین هر کسی اختیار تمام و کمال در تعیین قیمت خانه‌اش را دارد و خریدار تصمیم می‌گیرد که آن خانه را بخرد یا نه؟ بنابراین هیچ کس نمی‌تواند برای فروشنده مسکن تعیین تکلیف کند که تا چه رقمی خانه‌اش را بفروشد.»

او ادامه می‌دهد: «دهک‌های ضعیف جامعه حقوق‌های یک میلیونی و دو میلیون تومانی می‌گیرند و با همین حقوق باید معاش خود را نیز تامین کنند، بنابراین قدرت پرداخت مبالغ قابل توجهی را برای خرید مسکن ندارند. در این میان دولت نیز به دلیل نداشتن برنامه‌ای مناسب و طولانی مدت و همچنین کار کردن بر اساس علایق و سلایق خود به مشکلات خانه دار شدن این قشر از جامعه دامن می‌زند.»

عقبایی به سیاست‌های نادرست دولت در زمینه تسهیلات مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سایر کشور‌ها برای خانه‌دار کردن مردم کشورشان تسهیلاتی بانکی صفر درصد درنظر گرفته‌اند و رویکرد توسعه‌ای دارند. این در حالی است که در کشور ما فقط بانک مسکن که یک بانک دولتی است که تسهیلات مسکن می‌دهد و متاسفانه رویکرد تجاری دارد؛ زیرا که این بانک تمام فکرش این است که در پایان سال چقدر سود می‌کند. در حالی که اصلا در زمینه مسکن نباید بحث سود و زیان در میان باشد.»

دولت می‌تواند قیمت مسکن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد

حسام عقبایی با ذکر این موضوع که افزایش قیمت مسکن ناشی از بی‌برنامگی، کم‌توجهی و عدم اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی در کشور است، تصریح می‌کند: «اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور حدود سه سال است که در مجلس مطرح شده، اما متاسفانه این کار انجام نشده است.»

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در رابطه با اینکه با وجود قیمت‌های سرسام‌آور مسکن، دهک‌های ضعیف جامعه چطور می‌توانند خانه‌دار شوند، می‌گوید: «در قانون اساسی آمده که وظیفه دولت تامین مسکن متناسب برای مردم است و اینجا نقش دولت مشخص می‌شود. زیرا که ۷۰ الی ۹۰ درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است و ۱۰ الی ۳۰ درصد قیمت آن مربوط به مصالح و ساخت و ساز است؛ بنابراین دولت با توجه به اینکه ما در کشور مشکل زمین نداریم می‌تواند به راحتی قیمت مسکن را مدیریت و مردم را صاحب خانه کند و با مدیریت آن قیمت مسکن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.»

پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۷

او با ذکر این موضوع که توازن بین عرضه و تقاضا وجود ندارد، اظهار می‌دارد: «سالانه یک میلیون ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد و این در حالی است که تولید مسکن در کشور کمتر از ۳۰۰ هزار واحد است. این نشان می‌دهد که با بحران مسکن رو به رو هستیم، زیرا که وضعیت تامین مسکن ۷۰۰ هزار زوج نامشخص است.»

حسام عقبایی درباره پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ می‌گوید: «شهریور ماه نوسان قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت؛ و اگر همین روند در بازار‌های موازی یعنی بازار طلا و ارز اتفاق افتد و قیمت‌ها تثبیت شود در نیمه دوم امسال بازار مسکن در یک رکود سنگینی خواهد بود که قیمت‌ها در آن ثابت خواهد ماند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
حرفهای انحرافی؟ ها را نزن که آخوندی ... جوش میاره !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار