کد خبر: 912399
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
مقتــدی صدر، رئیس‌ائتلاف برنده انتخابات عراق با هادی العامری كلیدی‌‌‌‌ترین سیاستمدار نزدیك به ایران در انتخابات ائتلاف كرد تا یك گام جدی به سمت بی‌اعتبار شدن ارزیابی‌‌‌هایی برداشته شود كه صدر را...
علي قنادي

مقتــدی صدر، رئیس‌ائتلاف برنده انتخابات عراق با هادی العامری كلیدی‌‌‌‌ترین سیاستمدار نزدیك به ایران در انتخابات ائتلاف كرد تا یك گام جدی به سمت بی‌اعتبار شدن ارزیابی‌‌‌هایی برداشته شود كه صدر را برای ایران سیاستمداری چالش برانگیر معرفی می‌كنند.
به گزارش «جوان»، مقتدی صدر، رئیس ائتلاف سائرون سه‌‌‌‌شنبه شب با هادی العامری رئیس ائتلاف فتح و فرمانده سپاه بدر ملاقات و ساعتی بعد در اظهارنظری كه برای خیلی‌‌‌ها غیرمنتظره بود، اعلام كرد كه با فتحی‌‌‌ها برای تشكیل یك ائتلاف فراگیر به توافق رسیده است. مقتدی صدر هفته قبل با ائتلاف حكیم و علاوی به توافق رسیده بود كه كرسی‌های هر سه ائتلاف با همدیگر به عدد 94 می‌رسید اما حالا ائتلاف صدر و العامری روی هم 102 كرسی پارلمان را در اختیار دارند كه البته كمتر از 165 كرسی لازم برای دستیابی به اكثریت پارلمان و تشكیل دولت است.
مقتدی صدر بعد از نشست با العامری در نجف در كنفرانس مطبوعاتی مشترك گفت :«مذاکرات ما به خوبی پیش رفت. ما با هم دیدار کرده بودیم با این هدف که رنج انسان‌‌‌‌ها کاهش پیدا کند. ائتلاف ما یک ائتلاف ملی است.» ‌صدر گفت اتحاد این دو ائتلاف «یک اتحاد واقعی برای تسریع تشکیل یک دولت ملی به دور از هرگونه تعصب مذهبی است.»‌هادی العامری هم در این كنفرانس مطبوعاتی گفت: «این فراخوانی خطاب به همه کسانی است که به منافع ملی اهمیت می‌دهند. ما کمیته‌‌‌‌هایی را برای بحث در مورد همه راه‌های موجود برای تسریع تهیه یک برنامه حکومتی تشکیل خواهیم داد.» ‌احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف الفتح نیز درباره ائتلاف اعلام شده تأکید کرد: ائتلاف الفتح با سائرون به منظور تشکیل هسته‌ فراکسیون اکثریت است که دولت جدید عراق را تشکیل خواهد داد. وی گفته است: ائتلاف جدید از تمام احزاب پیروز می‌خواهد طبق برنامه دولتی مورد توافق به این ائتلاف بپیوندند.
سیگنال‌های نزدیكی به ایران
ائتلاف صدری‌‌‌ها كه 54 كرسی پارلمان عراق را به دست آورده‌اند با هادی العامری از این جهت اهمیت دارد كه مقتدی صدر منتقد حضور ایران در عراق و البته مخالف جدی اشغال عراق به دست امریکا شناخته می‌شود. رائد فهمی، رهبر حزب کمونیست عراق چند هفته قبل صدر جوان یك دهه قبل را كه حالا دیگر سپیدی محاسنش در تصاویر چشم‌نوازی می‌كند، چهره‌ای خوانده كه نه ایران دوستش دارد و نه امریکا. ولی حالا صدر دست ائتلاف به سمت كسی دراز كرده كه كلیدی‌‌‌‌ترین متحد ایران در جریان رقابت‌های انتخاباتی عراق بود. ائتلاف صدر با العامری كه تحصیلاتش در رشته اقتصاد را در دانشگاه تهران تمام كرده، به زبان فارسی مسلط است و با سردار قاسم سلیمانی روابط دوستی عمیقی دارد، یك گام جدی در نزدیكی ائتلاف سائرون به ایران است. «جوان» در گزارشی كه روز یكم خرداد منتشر شد، نوشته بود:« بیشتر ناظران هرچند می‌پذیرند كه صدری‌‌‌‌‌‌‌ها در برخی مسائل عراق از جمله اصرار بیش از اندازه او بر هویت عربی و نحوه حضور ایران در عراق اختلاف نظر دارند، ولی تأکید دارند كه هر دو طرف خواهند توانست روی محور رودررویی با امریکا، به یك تفاهم نسبی با همدیگر دست پیدا كنند.» همان موقع نیویورك‌تایمز نوشت كه بعید است‌ صدر بتواند یک دولت ائتلافی قوی را بدون حضور گروه‌های سیاسی مورد حمایت ایران تشکیل دهد.
تهران و ائتلاف سائرون اولین سیگنال‌های مثبت در فضای بعد از انتخابات عراق را در آخرین روزهای فروردین نشان دادند، زمانی كه ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با العالم از تعبیر «اراده مردم عراق‌» برای پیروزی جریان صدر استفاده كرد و ضمن تبریك این پیروزی گفت: ‌«سید مقتدی صدر از دوستان و برادران عزیز و تأثیرگذار در کشور دوست و همسایه ما عراق است. رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایشان یک رابطه تاریخی و ریشه‌دار بوده چنانکه جمهوری اسلامی ایران با دو شهید بزرگوار سیدمحمد باقر و سیدمحمد صادق صدر(عمو و پدر ایشان) دارای رابطه‌ای عمیق بوده است.» ‌موضع‌گیری سفیر ایران، خیلی زود با واكنش مثبت جریان صدر روبه‌رو شد و ضیاء الاسدی، مسئول دفتر سیاسی مقتدی گفت:«جریان صدر عراق و گروه‌های هم‌پیمان آن هرگز به خواسته‌های امریکا تن نخواهند داد و ما و ایران روابط پایداری با یکدیگر داریم. »‌
خبر ائتلاف مقتدی صدر با هادی العامری كه 47 كرسی انتخابات عراق را به دست آورده، تنها چند روز پس از آتش سوزی در انبار صندوق‌های رأی عراق اعلام شد و در واقع بازسازی ائتلافی است كه دو رهبر سیاسی پرنفوذ عراق در سایه حشدالشعبی برای جنگ با داعش پایه‌گذاری كردند. مقتدی صدر در حشدالشعبی رهبر معنوی سرایا السلام بود و هادی العامری نیز فرماندهی بدر، عصائب الحق و نجبا را بر عهده داشت كه همگی زیر چتر حشدالشعبی می‌جنگیدند. با این حال، صدر چند روز قبل از کمپین سراسری خلع سلاح در عراق حمایت کرد و وعده داد که شبه‌نظامیان تحت فرمانش در شهرک صدر عراق نخستین گروهی خواهند بود که سلاح‌های‌شان را تحویل دولت مرکزی می‌دهند.
استقبال سایر ائتلاف‌ها
با وجود اینكه ائتلاف جریان صدر و العامری بزرگ‌ترین ائتلاف دو جریانی با 102 كرسی پارلمان است ولی برای دستیابی به اكثریت لازم برای نخست‌وزیری، به 62 كرسی دیگر نیاز دارد. دیروز «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق»‌، از اعضای ائتلاف العامری، در رأس این هیئت با نوری المالکی درباره تشکیل ائتلاف ملی فراگیر دیدار و گفت‌وگو کرد.
هیئت ائتلاف الفتح همچنین به دیدار «سید‌عمار‌الحکیم‌» رئیس جریان «حکمت ملی‌» که به تازگی با ائتلاف «سائرون» به رهبری «جریان صدر‌» و «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» همپیمان شده، رفت. حکیم كه پیش از این با صدر ائتلاف كرده در این ملاقات بر ضرورت رسیدگی به بحران ناشی از شکایت‌های مطرح شده درباره نتایج انتخابات تأکید کرد و افزود: حل و فصل شکایت‌‌‌‌ها باید سلامت روند انتخابات را تضمین کند، و آرا و خواسته ملت عراق را مورد حمایت قرار دهد. وی با اشاره به اهمیت تداوم گفت‌وگو‌‌‌ها به منظور تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، تصریح کرد: این فراکسیون باید به سمت تشکیل دولت اکثریت ملی قدم بردارد که بتواند آرزوهای شهروندان عراقی را برآورده سازد و نیازهای آنان را پاسخ بدهد. دو حزب اصلی کرد عراق یعنی حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست خانواده جلال طالبانی، رهبر فقید این حزب نیز تشکیل ائتلاف میان «‌سائرون‌» و «‌الفتح‌» را گامی مثبت ارزیابی کردند، واكنشی كه نشان‌دهنده تمایل آنها برای ملحق شدن به ائتلاف العامری و صدر است. دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: موضع مشترکمان را در نزدیک‌‌‌‌ترین زمان ممکن اعلام خواهیم کرد و هیئت مشترکی را برای آغاز مذاکرات تشکیل خواهیم داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار