کد خبر: 900184
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
نامگذاري هر سال از سوي مقام معظم رهبري فرصتي است تا برخي مديران تا پايان سال با تکيه بر آن شعار دهند و در مصاحبه‌هايشان بر حمايت از فرمايشات رهبري تأکيد کنند.
شيوا نوروزي

نامگذاري هر سال از سوي مقام معظم رهبري فرصتي است تا برخي مديران تا پايان سال با تکيه بر آن شعار دهند و در مصاحبه‌هايشان بر حمايت از فرمايشات رهبري تأکيد کنند. جالب اينجاست که سال بعد هم قدمي براي عملي شدن شعار سال برنمي‌دارند. «توليد ملي و حمايت از کالاي ايراني»، شعاري است که بدون شک در تمامي ابعاد جامعه و از سوي همه مسئولان قابل اجراست. ورزش نيز از اين قاعده مستثني نيست و انتظار عموم مردم اين است که با همت مسئولان و برنامه‌ريزي هوشمندانه با استفاده هرچه بيشتر از توليدات داخلي از حيف و ميل بودجه دولتي جلوگيري شود.
شعار حمايت از توليدات داخلي مورد استقبال وزير ورزش و جوانان نيز قرار گرفته تا جايي که سلطاني‌فر از مديران زيردستش و حتي ورزشکاران خواسته تا بيش از پيش به اقتصاد کشور اهميت دهند. جاي اميدواري است که مسعود سلطاني‌فر در همان روزهاي نخست سال جديد دست به کار شده و گامي در جهت تحقق اين شعار برداشته است، اما تا زماني که اين تلاش به صورت عيني در ورزش ايران ديده شود، بايد صبر کرد. آن موقع است که مشخص مي‌شود تکاپوي آقاي وزير و دستورش به معاونان و مديران پايين‌دست وي تا چه اندازه تأثيرگذار بوده است.
اهميت اقتصاد ورزش زماني نمود بيشتري پيدا مي‌کند که اخبار مختلفي از استفاده از توليدات بي‌کيفيت خارجي به گوش مي‌رسد. در اين سال‌ها بسياري از تيم‌هاي ايراني به ويژه تيم‌هاي فوتبال به دليل سوءمديريت آقايان پيراهن‌هايي را به تن کرده‌اند که نه‌تنها نام برند آنها براي ايراني‌ها شناخته شده نبود كه کيفيت آنها نيز به مراتب پايين‌تر از توليدات وطني بود و حتي سابقه پاره شدن آنها در جريان بازي نيز وجود دارد. گذشته از اينها حضور دلالان در اطراف تيم‌ها و همچنين سوءمديريت‌هاي فراوان زمينه را براي جولان دادن برندهاي بي‌کيفيت و ناشناخته خارجي فراهم کرده تا جايي که عملاً اهميتي به توليدکنندگان پوشاک ورزشي داخلي داده نمي‌شود. از همه بدتر اينکه بارها اين بحران گريبان تيم ملي فوتبال را گرفته و حواشي زيادي نيز ايجاد کرده، اما مسائلي چون حرفه‌اي‌گري و همسو بودن با فوتبال روز دنيا همواره بهانه‌اي براي عقد قراردادهاي نجومي و بي‌حساب و کتاب با شرکت‌هاي خارجي بوده است.
در چند سال اخير بارها نام آل‌اشپورت و جيووا به گوش فوتبال‌دوستان خورده؛ برندهايي که از نظر کيفيت قابل مقايسه با برندهاي شناخته شده دنيا نيستند، اما متأسفانه دست‌اندرکاران فوتبال ايران به شدت بر استفاده از توليدات آنها تأکيد دارند. ‌اي کاش آقايان به جاي بستن قراردادهاي پرحرف و حديث و پرهزينه از توليدکنندگان داخلي دعوت به همکاري كنند تا هم از خروج بي‌رويه ارز جلوگيري شود و هم از واقعي بودن محصولات مطمئن باشيم. تنها نتيجه استفاده از لباس‌هاي به اصطلاح فيک ضربه زدن به اقتصاد کشور، بيکاري جوانان و زير سؤال بردن شأن ورزش و ورزشکاران ايراني است. علاوه بر اين به کارگيري بي‌رويه بازيکنان خارجي بي‌کيفيت نيز بايد مدنظر مسئولان قرار گيرد. به خدمت گرفتن بازيکنان دسته‌چندمي خارجي که بعضاً به ايران هم نمي‌آيند، اما با شکايت به فيفا غرامت‌هاي هنگفتي به جيب مي‌زنند يکي ديگر از نمونه‌هاي حيف و ميل کردن بودجه‌هاي دولتي در تيم‌هاي فوتبال است. حال که وزير ورزش خودش را مصمم به اجراي شعار سال و عمل به فرمايشات رهبر انقلاب مي‌داند، اميدواريم وزارت ورزش هرچه سريع‌تر در جهت رفع اشتباهات گذشته قدم بردارد. ملزم کردن تمام تيم‌هاي فوتبالي، به ويژه سرخابي‌ها به استفاده از کالاي ايراني يکي از کارهايي است که قطعاً ثمرات زيادي به دنبال خواهد داشت، چراکه هزينه‌هاي دو تيم پرسپوليس و استقلال به اندازه کل ورزش کشور است، اما با صرفه‌جويي‌هاي منطقي در هزينه‌هاي اين دو تيم مي‌توان کسري بودجه ساير رشته‌ها را به سادگي برطرف کرد. براي رسيدن به اين اهداف بايد قوانين سفت و سختي براي خريدهاي خارجي در نظر گرفت و اين قوانين بدون اغماض و مصالحه به تمامي مديران ارشد ورزش و فدراسيون‌ها ابلاغ شود. با شرايط اقتصادي كه کشور دارد، ورزش نيز با اتخاذ رويه‌اي مناسب و منطقي مي‌تواند دين خود را به اقتصاد ايران ادا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار