کد خبر: 898982
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
امروزه در جامعه ما محدویتی در استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی وجود ندارد. این یک امر بدیهی در شناخت عصر حاضر که میدان بارش ارتباطات جمعی در هر نقطه و زمان از دنیا بوده، است.
دكتر سيد محمدرضا طباطبايي نائيني

امروزه در جامعه ما محدویتی در استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی وجود ندارد. این یک امر بدیهی در شناخت عصر حاضر که میدان بارش ارتباطات جمعی در هر نقطه و زمان از دنیا بوده، است. عصر اوج اینترنت محدود به نسل و زندگی افراد مشخصی نیست. بلکه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی در بین تمام نسل های آموزشی و تربیتی قرار می گیرد.

تعادل استفاده از فضاهای مجازی در نگرش مثبت و برخورداری از کاربردهای گسترده حوزه های مختلف کاهش تعاملات اجتماعی را در بر گرفته است. فضاهای جدید مختلفی که در صفحات اینترنتی گسترش یافته و مورد توجه کاربران قرار گرفته و ابزار قدرتمندی که می تواند هم موجب فساد در جامعه شود و هم اشخاص را به مراتب بالای فرهنگی ارتقا دهد. به هر حال تصمیماتی که در جنبه های مختلف رونمایی می شود یکی از مقوله های مهم در بحث دسترسی افراد به سایت های مشکل ساز است.

متاسفانه در کاربرد وسایل آموزشی توجه بهینه وجود ندارد و هر فردی در هر رده سنی می تواند از تمام ابزارآلات اینترنتی بهره مند شود. غافل از آسیب ها و صدماتی که افراد را در بر می گیرد. آسیب های ناشی از عدم آگاهی در کاربرد اینترنت موجب بیماری های روانی در عرصه های گوناگون جسمی و روحی می شود.

مهارت های اجتماعی که بر اثر استفاده زیاد از شبکه های مجازی و وابسته شدن به اینترنت کم کم دچار مشکل شده و فرد را در سیر نزولی کاهش توانایی قرار می دهد. عدم وجود مهر و عطوفت در کانون گرم خانواده زمینه را برای وابستگی به جست و جو در شبکه های مجازی و اینترنت فراهم کرده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این حوزه، اشخاص که روی آوردن به فضای مجازی را پناهگاه خویش قرار می دهند دچار چالش های فکری بسیاری خواهند شد .

افزایش فناوری در زمینه های مختلف و استفاده لازم و به موقع آن موجب پیشرفت در کارها خواهد شد. اما اگر به طروق مختلف استفاده نابجا از آن شود موجب بروز جرایم مختلف خواهد شد که جلوگیری از این مقولهتبیین لازم برای انجام تدارکات و راههای مرتبط در زمینه پیشگیری است. زندگی در فضای مجازی نه تنها بر خود فرد اثراتی مخرب گذاشته بلکه دیگر اعضا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طوری که فرد متوجه فرصت های بهینه زندگی نخواهند شد .

مهم ترین چالش های اعتیاد به اینترنت در فضای ماهواره ای بهره گیری از دستاوردهای اینترنتی به شکل کاربردی است. گسترش استفاده از اینترنت این امکان را به وجود آورده که می توان در دنیای دیگری چشم باز کرد. اما بدون توجه به پیامدهاي آن و آسیب هایی که این امر در بر خواهد گرفت. بیشترین بحث در این حوزه ایجاد یک تکنولوژی بهینه برای نسل جوان خواهد بود. این نسل در رویارویی با چنین واژه هایی به برخورد متفاوتی از خویش می پردازد. این همان اصل هویت یا خودشناسی فرد در منطقه بحرانی  است که او را وادار به واکنش در برابر استدلال ها می کند .

اگر در حوزه خانوادگی به خوبی آموزش دیده باشد بالطبع احساس تعهد و تکلیف می کند و به دنبال عوامل غیر نامربوط در شبکه های مجازی متفاوت نخواهد رفت. اما اگر در خانواده ای که دچار مشکلات شدید است، باشد، فاکتورهای متفاوتی به سراغش خواهد آمد که او را در طول تعامل اجتماعی زندگی دچار مشکل می کند .

شناخت آگاهانه و غیر آگاهانه هر کدام نقش های متفاوتی را در نسبت به هویت و منش فرد نشان می دهند. بدینگونه که بروز عقاید فرهنگی گوناگون، نظام اخلاقی متفاوتی را در دگرگونی ساختار زندگی نوین رقم می زنند. نوعی جدید از تعاملات که در عرصه ظهور هویت، امکان برقراری و منشا یادگیری را فراهم خواهد کرد. جهانی مرتبط با ساختاری جدید فراهم می سازد که مستعد تجارب افراد در صحنه های مختلف خواهد بود. فضای مجازی که افراد برای خود می سازنند قطعا مکانی برای تبادل اطلاعات و بروز رفتارهای مختلف فراهم می کند. داده هایی که شاید به طور نادرست در اختیار افراد دیگر قرار بگیرد و فضایی ناملموس را به وجود آورد .

بی شک در این فضا به تدریج رفتار فرد در بستر زمان و مکانی که قرار می گیرد تغییر می کند. شخص از هر آنچه را که می بیند یا می شنود بهترین گزینه خویش در زندگی می داند و در گروه های مختلف عضو خواهد شد.در این زمان که هویت فرد در فضای مجازی شکل گرفته فرصتی را برای ایفای نقش به او می دهد. اگر فضا مناسب و بر طبق قانون و مقررات حاصله باشد فرد به درجات بالا سوق پیدا می کند اما اگر در نقطه مقابل شکل گیرد نه تنها کمکی به او نخواهد کرد بلکه در منجلاب فساد و تباهی و جرایم مختلف پیشروی خواهد کرد.

در اصل به وجود آمدن ابزارآلات الکترونیکی موج انفجار رویدادهای غیر مترقبه قوی را ساماندهی  کرده است. امکان برقراری ارتباطات در سراسر دنیا یک اصل استوار و در موازات زندگی نگرشی عظیم را با عنوان فضای مجازی به وجود می آورد. دراین حالت فضایی جدید در ارتباط با تعاملات اجتماعی نوین پیدایش می یابد.مسئله ای که مورد توجه قرار گرفته اختلال در این شبکه های مجازی در حوزه های گوناگون است که طیف وسیعی از افراد را در حیطه های مختلف رفتارهای غیر طبیعی غالب بر ظرفیت توانی محدود قرار داده است.

استفاده از پرتال های مختلف شبکه های اجتماعی شخصیت متفاوتی را در زندگی فردی افراد بر جای خواهد گذاشت که علیرغم تلاش های بسیار به عنوان یک پدیده ضد و نقیض اجتماعی در رفتار روانی افراد خواهد بود. ملاک هایی که قبل از استفاده از آن فرد هیچ تفکری در مورد کارهای احراز شده ندارد. ولی با استفاده از عملکردهای تشخیص شبکه های اجتماعی ملاک های مربوطه را دریافت خواهد کرد. به نوعی با آسیب های روانی اعتیاد به اینترنت و شبکه های مجازی زمینه برای غیر تحمل دانستن زندگی در کنار افراد خانواده مهیا می  شود.

پیامدهای روانشناختی اعتیاد به اینترنت منجر به بیماری روانی و رفتاری می شود که زیر بنای اصلی بر عموم تفکر و ذهن های مختلف افراد بر جای می گذارد.به طور کلی پیامدهای روانشناختی اعتیاد به اینترنت پیامدهای منفی را در بر می گیرد که هر یک به نوبه خود در سهیم سازی افراد برای برقراری رابطه های بیشتر مبتنی بر اینترنت را شامل می شود.عواملی که سرانجام آن جزفروپاشی زندگی خانوادگی را در بر نخواهد داشت.

مهم ترین پیامدهای روانشناختی عبارتند از :انزوای فردی و عدم ارتباط با دیگر اعضای خانواده،فرو رفتن در فضای مجازی مختلف، بر هم خوردن تعادل فکری، افسردگی، دروغگویی در زمینه های مختلف زندگی و...

هر یک از عوامل نامبرده می تواند موجبات اعتیاد به اینترنت را حاصل شود.استفاده مکرر از اینترنت و شبکه های مجازی تاثیرات بسیار مخربی را بر روح و روان و حتی گاهی اوقات جسم عموم افراد بر جای می گذارد. در نهایت موجب تداخلات انواع بیماری ها خواهد شد و از سویی آنها را از فضای اصلی خانوادگی و محبت و عطوفت درون خانواده دور ساخته و انگیزه های لازم را برای تعامل با دیگر افراد کاهش می دهد .

البته هرچند ویژگی های شخصیتی که از اصلی ترین صفات یک فرد است موجب گرایش و وابستگی در مراحل مختلف را  شامل می شود. اما بازتاب روابط آن تداعی کننده فرد معتاد قلمداد خواهد شد. پژوهش ها نشان می دهد که افراد بیشترین پیامدهای منفی را در صرف زمان وابستگی بر شبکه های مجازی را دریافت می کنند که می تواند پشتوانه محکمی برای توصیف مشکلات فردی باشد.افراد بسیاری که اوقات خود را با سپری کردن در شبکه های مجازی به دور از بهره گیری از مطالب و موارد آموزنده  سعی در استفاده نامطلوب از قضایای مختلف در آرام سازی خویش دارند. اگر چه اینترنت و فضای مجازی به ظاهر شاید ضامن تداوم آرامش باشد اما در باطن منجر به روی آوردن بر مکانیسم تنهایی همراه با احساسات منفی خواهد شد .

شخص فقدان کنترل در استفاده های مکرر از اینترنت را تجربه می کند و وجود هر گونه مشکل را انکار کرده و در پی توجیه عمل خویش خواهد بود.برای تطبیق دادن الگوهای زندگی دچار سردرگمی می شود که همین امر زمینه ساز قصور در بار مسئولیتی که بر دوش گرفته خواهد شد.دلخوشی ها و لذات زندگی را جز در محدوده شبکه های مجازی تجربه نمی کند. دچار کمبود مهارت های اساسی در رویارویی با چالش های زندگی می شود و سرانجام به دنبال راهی برای سنگینی وابستگی خواهد بود.  در برخی مواقع نیز او را به دلیل وابستگی به سوی مواد اعتیادآور سوق می دهد .

این افراد بیشتردچار اعتماد به نفس کاذب شده و در برابر افکار و احساسات خود فاقد اراده خواهند شد . محدودیتی برای خویش قائل نبوده و علاج زندگی را فقط در استفاده از شبکه های مجازی می دانند. در این صورت فرد به وسوسه های درونی پاسخ مثبت می دهد و سرانجام به سوی آنچه که نباید سوق داده می شود. اما می توان محدودیت هایی را برای برقراری ارتباط سالم تر در محدوده زمانی معین فراهم ساخت. در ساعات تعیین شده زمانی را برای تبادلات در نظر گرفت و از قرار گرفتن در محیط هایی که موجب بالا بردن روحیه و روش های نوین امنیتی است، بهره جست. در هر حال ارتقا سطح آگاهی مردم در زمینه های استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی در طروق مختلف مهم ترین عامل در استفاده بهینه از این رسانه خواهد شد که سلامت روانی افراد را در برمی گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر