کد خبر: 870684
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
جلد دوم دانشنامه اخلاق كاربردي با عنوان «اخلاق زيستي» تأليف احمدحسين شريفي و جمعي از همكاران توسط مؤسسه امام خميني(ره) منتشر شد.
جايگاه اخلاق كاربردي در هندسه دانش‌هاي اخلاقي، نقش فرااخلاق در اخلاق كاربردي، نقش اخلاق كاربردي در توجه به فلسفه اخلاق، راهكارهاي حل تزاحمات اخلاقي از نگاه انديشمندان اسلامي، نقش قاعده زرين در تصميم‌گيري اخلاقي، نقش جنسيت در داوري‌هاي اخلاقي بر اساس انديشه اسلامي و بررسي نقش عرف در تشخيص وظايف اخلاقي، عناوين هفت فصلي است كه در اين مجموعه گردآوري شده‌اند.
اخلاق كاربردي دانشي نوپديد اما بسيار پويا است. به‌رغم عمر كوتاهي كه از آن مي‌گذرد توانسته افزون بر نشان دادن جذابيت خود براي محققان، گره‌هاي علمي و عملي فراواني را باز كند.
 
تاكنون نيز كتاب‌ها و مجلات بسيار متنوعي به چاپ رسيده است. حتي دايره‌‌المعارف‌هايي نيز در اين موضوع به زبان انگليسي تدوين شده‌اند. مراكز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق كاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن، مثل اخلاق محيط زيست، اخلاق زيستي، اخلاق پزشكي و امثال آن شكل گرفته است.
 
در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق كاربردي از مباني و معيارهاي ارزش‌داوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سكولاريستي و به طور كلي به دليل بي‌ارتباطي با مباني فكر اسلامي، نه تنها گرهي از گره‌هاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نمي‌كند كه حتي ممكن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد كند. هر گونه غفلت يا سستي در اين عرصه ممكن است اخلاقيات و سبك زندگي بخش‌هاي مختلفي از جامعه ‌ما را به انحراف بكشاند و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را به دنبال آورد. به همين دليل، اخلاق كاربردي را از جملة دانش‌هايي مي‌دانيم كه در اولويت اسلامي‌سازي‌اند.
بر همين اساس، معاونت پژوهش مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) از سال ۱۳۸۶ تصميم گرفت به صورت بنيادين و محققانه، آنگونه كه از اين مؤسسه انتظار مي‌رود، در اين عرصه وارد شود و رسالت خود را انجام دهد.
 
به همين منظور دانشنامه اخلاق كاربردي براي نخستين بار در پنج جلد توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) چاپ شد؛ اين اثر زير نظر دكتر احمدحسين شريفي و با همكاري حدود ۲۰ نفر از پژوهشگران تدوين شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر