کد خبر: 809659
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
ادامه مذاكرات به امروز موكول شد
انتظار مي‌رفت روز يك‌شنبه وزراي خارجه امريكا و روسيه اعلام كنند به يك توافق نهايي درباره سوريه دست يافته‌اند اما مقامات واشنگتن در دقايق آخر با اعلام اينكه مسكو به بعضي توافقات قبلي پشت پا‌ زده تأكيد كردند هنوز با روس‌ها به توافق دست نيافته‌اند...
محمد بابايي
انتظار مي‌رفت روز يك‌شنبه وزراي خارجه امريكا و روسيه اعلام كنند به يك توافق نهايي درباره سوريه دست يافته‌اند اما مقامات واشنگتن در دقايق آخر با اعلام اينكه مسكو به بعضي توافقات قبلي پشت پا‌ زده تأكيد كردند هنوز با روس‌ها به توافق دست نيافته‌اند، اين تحولات ديپلماتيك همزمان شده با تسلط مجدد نيروهاي مقاومت بر منطقه المراموسه كه در نتيجه آن مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تحت حمايت امريكا در شرق حلب بار ديگر در محاصره قرار گرفت.

به گزارش «جوان»، امريكا روز يك‌شنبه اعلام كرد هنوز با روسيه درباره سوريه به توافقي دست نيافته است. اين موضع امريكا در حالي است كه شواهد حاكي از نزديك شدن امريكا و روسيه بر سر يك توافق درباره سوريه بود. دو روز پس از اينكه ولاديمير پوتين از رسيدن به اين توافق خبر داد، پايگاه خبري المانيتور گزارش داد كه مايكل راتني نماينده امريكا در امور سوريه نامه‌اي را براي معارضان سوري ارسال كرده و به آنها گفته واشنگتن با روسيه در خصوص سوريه به زودي به توافق مي‌رسد.  اوايل روز يك‌شنبه يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا اعلام كرده بود امريكا به توافق با روسيه در خصوص سوريه نزديك شده، اما هنوز موضوعات حل نشده‌اي باقي مانده است.  همچنين مقامات روسي از اعتماد به نفس درباره توافق با واشنگتن مي‌گويند. سرگئي ريابكوف معاون وزارت خارجه روسيه اعلام كرد: «توافق ميان امريكا و روسيه درباره سوريه نزديك است.» وي افزود: «هيچ دليلي وجود ندارد كه نگران شكست مذاكرات باشيم. امريكا و روسيه به توافق درباره سوريه نزديك شده‌اند.» هنوز جزئيات بيشتري از توافق روسيه و امريكا منتشر نشده است اما آنچه مشخص است اينكه  امريكايي‌ها بر عكس روس‌ها از اين توافق خوشحال نيستند و علاقه‌اي به علني كردن آن ندارند.  به نظر مي‌رسد آتش بس در حلب و هدف قرار گرفتن جبهه فتح‌الشام (‌جبهه النصره سابق) از مهم‌ترين موارد اين توافق هستند. 

نبرد حلب از اهميت نمادين، رواني و راهبردي زيادي در جنگ سوريه برخوردار است و گفته مي‌شود هر طرفي كه بتواند در اين نبرد پيروز شود برنده نهايي جنگ سوريه خواهد بود. نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش با پشتيباني هوايي روسيه موفق شدند اواسط بهمن ماه با رسيدن به شهرك‌هاي نبل و الزهرا مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي در غرب حلب را تحت محاصره قرار دهند. پس از اين موفقيت روس‌ها تلاش كردند از طريق ديپلماسي جنگ را پايان دهند اما در زمان مذاكرات گروه‌هاي مسلح خود را تقويت كردند و همزمان امريكايي‌ها _‌بنابر گفته خود روس‌ها_ از عمل به تعهدات خود از جمله جدايي كردن آنچه گروه‌هاي ميانه‌رو مي‌خوانند از گروه‌هاي تروريستي سر باز زدند.  پس از اينكه مذاكرات با امريكايي‌ها با بن‌بست مواجه شد، روسيه و متحدانش مرحله‌اي ديگر را در نبرد حلب آغاز كردند و موفق شدند اوايل مرداد ماه با تسلط بر جاده كاستيلو مناطق تحت كنترل گروه‌هاي مسلح در شرق حلب را نيز در محاصره قرار دهند. هر چند گروه‌هاي مسلح با انجام عمليات گسترده موفق شدند در جنوب شرقي حلب از طريق تسلط بر منطقه الراموسه مسير كمك‌رساني متزلزلي براي خود ايجاد كنند اما روز گذشته منابع خبري از تسلط مجدد نيروهاي مقاومت بر اين منطقه خبر دادند.  همزمان با اين پيشروي ميداني بود كه امريكايي‌ها روز يك‌شنبه ضمن انتقاد از بدقولي روسيه اعلام كردند هنوز به توافقي با مسكو درباره بحران سوريه نرسيده‌اند.  رويترز به نقل از يك مقام امريكايي نوشت: «روس‌ها به بعضي‌از حوزه‌هايي كه ما فكر مي‌كرديم درباره آن توافق كرده‌ايم پشت پا زده‌اند. بنابراين ما به پايتخت‌ها برمي‌گرديم تا مشورت كنيم.»  در همين حال، جان كري روز يك‌شنبه پس از ديدار با همتاي روسي خود به خبرنگاران گفت كه او و لاوروف بار ديگر دوشنبه ديدار مي‌كنند. امريكا هر چقدر زمان لازم باشد صرف مي‌كند تا اطمينان يابد كه اين توافق بهترين شانس براي موفقيت است.
  
چالش القاعده براي امريكايي‌ها
منابع خبري گزارش مي‌دهند كه يكي از مهم‌ترين موارد توافق‌ روسيه و امريكا درباره جبهه فتح الشام است. اين گروه كه قبلاً نام خود را النصره گذاشته بود شاخه سوري القاعده محسوب مي‌شود و در ليست سازمان‌هاي تروريستي قرار دارد. روزنامه السفير چاپ بيروت كه به دولت سوريه و حزب‌الله نزديك است روز يك‌شنبه گزارش داد مسكو روز شنبه به دمشق خبر داده كه توافق روسيه و امريكا در خصوص حلب به پايان رسيده است. بر اساس اين گزارش، «مسكو به آنكارا هم اعلام كرد كه با واشنگتن درباره سياست جديدي در قبال گروه‌هاي مسلح به تفاهم رسيده كه براساس آن حلب به تدريج تحت سيطره و كنترل ارتش سوريه درخواهد آمد و داعش و جبهه النصره پيرامون آن هدف قرار خواهند گرفت.»  السفير نوشته است: «براساس اين توافق روس‌ها متعهد مي‌شوند، هيچ يك از گروه‌هاي ميانه‌رو مورد حمايت امريكا تعرض نكند و در مقابل امريكايي‌ها در عمليات نظامي روس‌ها عليه داعش و النصره مشاركت داشته باشند.»  در همين حال الجزيره گزارش داد كه اگر توافق بين مسكو و واشنگتن حاصل شود، منجر به تبادل اطلاعات بين امريكا و روسيه خواهد شد، به طوري كه نيروهاي روس مي‌توانند شبه‌نظاميان وابسته به جبهه النصره را كه امريكا نيز آنها را گروه‌ تروريستي مرتبط با القاعده مي‌داند، هدف قرار دهند.  بعضي ناظران نسبت به توانايي يا  اراده امريكا نسبت به عمل كردن به اين تعهد خود ترديد دارند و معتقدند امريكا حتي اگر بخواهد براي عمل به اين تعهدات با چالش جدي مواجه خواهد شد چرا كه به دليل روابط پيچيده جبهه فتح‌الشام با ساير گروه‌ها از جمله احرارالشام علناً جدا كردن آنها از يكديگر سخت است و همچنين انتظار مي‌رود بعضي از اين گروه‌ها به درخواست امريكا تن ندهند يا  در صورت پيروي از درخواست امريكا دچار اختلافات دروني شوند؛ مسئله‌اي كه مي‌توان از هم اكنون نشانه‌هاي آن را ديد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
اوباما" شخصیتی دوگانه دارد"اهل بازی
سیاسی ست"وبا این ترفندها بخش سیاسی خودرا پیش می برد.چند روز پیش سیاستمدار فرانسه بیان کرد"
فشاربر داعش"عامل حرکات تروریستی
در فرانسه می شود.این واقعیتی ست
که انها بنا نهادند "داعش به انها فهمانده "اگر دست از حمایت انهابردارند
"وارد حریم خودشان می شوند.چرا؟
داعشی که چنین زندگی را انتخاب کرده چیزی برای نگه داشتن"جزئ مرگ
ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار