کد خبر: 806368
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
آيت‌الله كاشاني از جمله چهره‌هاي بزرگي بود كه دراين مجموعه تلويزيوني نقش و عملكردش در ملي شدن صنعت نفت براي مردم بهتر مصور شد و قدرت روحانيت و مرجعيت در حركتي مردمي كه در تاريخ به ثبت رسيده است.
معصومه طاهري
در سالگرد كودتاي 28 مرداد كه با كودتاي امريكايي تركيه نيز تقريباً همزمان شده بود غربگرايان تلاش كردند تا با تحريف و دستكاري تاريخ چهره‌هاي متفاوتي از شخصيت‌ها و تاريخ معاصر ايران را در رسانه‌هاي مختلف از جمله ماهواره‌ها و شبكه‌هاي مجازي به تصوير بكشند.
در اين ميان سريال معماي شاه با وجود ضعف‌هايي كه در قسمت‌هاي دراماتيك خود داشته و دارد توانست تا حدودي برخي از چهره‌ها و وقايع تاريخي درباره ملي شدن نفت و كودتاي 28 مرداد را به خوبي نشان بدهد. آيت‌الله كاشاني از جمله چهره‌هاي بزرگي بود كه دراين مجموعه تلويزيوني نقش و عملكردش در ملي شدن صنعت نفت براي مردم بهتر مصور شد و قدرت روحانيت و مرجعيت در حركتي مردمي كه در تاريخ به ثبت رسيده است باري ديگر به نمايش درآمد.
قدرتي كه با حضور نفوذي‌هاي دشمن در جبهه ملي و جنگ رسانه‌اي كه انگليسي‌ها توسط روزنامه‌ها و شايعات آن روزها ايجاد كرد از مصدق دور شد. وقايعي همچون حمله با نارنجك به خانه آيت‌الله كاشاني در زماني كه در حال برگزاري مراسم عزاداري اهل بيت درخانه بودند بسيار تأثربرانگيز است اما كاشاني كيست؟!
اين موضوعي است كه تاريخ معاصر ايران نياز دارد تا به صورتي جداگانه به آن بپردازد. آيت‌الله كاشاني مجتهدي است كه از همان دوران نوجواني نقش‌هاي بنيادين در تحولات استكبارستيزي ميان ملت عراق و ايران را ايفا كرده است.
 چنين شخصيتي با اين قدرت تأثيرگذاري بالا در تحولات سياسي و اجتماعي نبايد از يادها فراموش شود. زندگي او اين ظرفيت را دارد كه به صورت جداگانه درباره او فيلم يا آثار هنري بكري ساخته شود. آيت‌الله كاشاني همانند ميرزا كوچك‌خان جنگلي، محمد خياباني، نواب صفوي (كه شاگرد وي بود) و... نمادي است از روحانيت مبارز در تاريخ پر فراز و نشيب ايران كه هيچگاه ملت را تنها نگذاشتند. اما در همين اثنا تحريف‌سازان تاريخ دست به انتشار مطالبي ضدكاشاني مي‌زنند يا زده‌اند؛ براي مثال در همين ايام مطلبي به نقل از مصاحبه آيت‌الله كاشاني با حسنين‌هيكل روزنامه‌نگار مصري منتشر شده است كه در آن سخناني خارج از سيره و منش علمايي آيت‌الله كاشاني نقل گشته كه با شخصيت آن عالم مجاهد و فقيه در تعارض است و دكتر يعقوب توكلي در گفت‌وگويي كوتاه با ما در اين باره مي‌گويد: همان گونه كه ايشان هم متذكر شده است در اين مسير بايد مراقب تحريف‌هاي عمدي يا سهوي تاريخ و حرف‌ها و نقل‌هايي كه با سيره و سبك زندگي اين بزرگان ديني در تعارض است باشيم و فراموش نكنيم دشمن ما قبل از آن كه ما وارد جنگ رسانه‌اي شويم خود توليد‌كننده رسانه استاد تمام و اداره‌كننده رسانه‌هاي تأثيرگذار بوده است و تحريف شخصيت‌ها را زيركانه در كارنامه خود دارد. تحريف شخصيت ‌امام خميني نيز از آن جمله است كه در چند سال گذشته به اشكال مختلف توسط همين رسانه‌ها شاهد آن هستيم. دراين ميان نياز است تا اين شخصيت‌ها به اشكال مختلف مورد تحليل و تحقيق و عرضه هنرمندان به جامعه گردند تا سره از ناسره تشخيص داده شود و الگوهاي مناسب براي جوانان اين مرز و بوم ارائه گردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار