کد خبر: 805086
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
دلالان سودشان را مي برند، متوليان صنعت دامداري در حال توجيه كم كاريشان هستند
افزايش قيمت گوشت در هفته اخير در حالي رخ داد که مسئولان عامل اصلي گراني را کاهش ميزان توليد گوشت اعلام کردند، اکنون توازن عرضه و تقاضاي اين محصول بهم خورده و علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کشور، مي‌گويد:طی یک ماه و نیم گذشته شاهد افزایش ۴۰۰۰ تومانی قیمت گوشت گوسفندی بوده‌ایم» البته بنابر گفته متوليان امر باز هم بايد شاهد افزايش قيمت باشيم، آنهم زماني که دامداران توليد دارند اما براي تهيه واکسن عليه بيماري‌هاي دامي ناتوان هستند و بايد شاهد تلفات ساليانه دام‌هايشان باشند. البته در اين بين کشتارگاه‌‌هاي سنتي و مراکز نگهداري غيربهداشتي هم در کاهش مقدار گوشت قابل عرضه، بي‌اثر نبودند. محصول دامي استان‌هاي کشور که علاوه بر تامين نياز داخلي مي‌توانست به کشورهاي اطراف صادر شود اکنون بايد منهدم شود و بازار گوشت را با معضل افزايش قيمت روبه‌رو کند.
ميترا شهبازي

در حالي که یک ماه و نیم قبل گوشت گوسفندی با قيمت‌هاي ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان از طرف فروشنده به مشتری عرضه می‌شد، اکنون طی یک ماه و نیم گذشته شاهد افزایش ۴۰۰۰ تومانی این محصول هستیم و می‌بینیم که در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی شقه بدون دنبه تا ۳۴ هزار تومان هم به دست مشتري مي‌رسد. به گفته علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کشور افزایش تدریجی قیمت گوشت قرمز چند عامل دارد؛ یکی از آنها خروج بی‌رویه گوشت از کشور است که در برخی موارد به صورت غیرمجاز و در برخی موارد به صورت مجوزدار صورت می‌گیرد که در مورد خروج مجاز، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و امور پشتیبانی دام بايد تصميم بگيرند.

در اين بين درحالي که علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کشور دليل اصلي افزايش قيمت گوشت را صادرات محصولات دامي مي‌داند، محمدرضا ملاصالحی - رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نظر ديگري داردو مي‌گويد: اگر صادرات دام زنده از سوی وزارت جهاد کشاورزی بی‌رویه بوده و باعث کمبود عرضه دام زنده در بازار و گرانی گوشت قرمز شده است، باید روی قیمت دام زنده نیز اثرگذار باشد، در حالی که قیمت دام زنده طی هفته‌های گذشته رو به کاهش بوده است.

صادرات و تب برفکي متهم اصلي

علاوه بر این به گفته کارشناسان نبود دام زنده و نیز کمبود گوشت در بازار از دیگر عوامل افزایش قیمت است و موجب تورم در قیمت عرضه شده به مشتری شده است که کاهش تعداد دام‌هاي کشور نيز علاوه بر افزايش صادرات به مساله بيماري‌هاي دامي برمي‌گردد که دامداران از گذشته تاکنون با آن درگير هستند. به طوري که در سال 94 تلفات دام‌ها تنها بر اثر بيماري تب برفکی در حدود 13 هزار و 600 رأس بوده و در سال گذشته نيز اين مقدار به 16 هزار و 100 رأس افزايش يافت.

چند ساليست اين بيماري در نبود واکسن عليه تب برفکي در اغلب استان‌هاي کشور جولان داد و اکنون بايد شاهد افزايش قيمت گوشت باشيم. امیر حسین بهداد، مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به يکي از دلايل گسترش اين بيماري مي‌گويد: از اواخر سال 94 خط تولید واکسن این بیماری در داخل کشورمتوقف شد و با کمبود واکسن مواجه شدیم و به همان نسبت هم بيماري تب برفکي افزايش يافت.

بنابراين سازمان دامپزشکی اقدام به خرید و توزیع واکسن بهادار-هر واکسن به قیمت سه هزار تومان- در بین دامداران کرد. اما با وجود واکسن، برخی دامداران به اين دليل که واکسن‌ها رايگان نبودند، استقبالي نکردند. براي مثال دامداری که حدود 400 راس گاو نگهداری می‌کرد، بايد براي کل هزینه‌ی واکسیناسیون دام‌هایش، یک میلیون و 200 هزار تومان هزينه مي‌کرد که از پرداخت اين مبلغ براي وي به همراه هزينه‌هاي نگهداري دام بسيار سنگين بود و دامدار توان پرداخت چنين مبلغي را نداشت و محکوم به مشاهده تلف شدن دام‌هايش مي‌شدند.

جولان بيماري‌ها‌ در مجتمع‌هاي دامي‎

زيان‌هاي تلفات دامي ناشي از بيماري‌ها به قدري زياد است محمدمهدی احمدی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نيز با اشاره به اينکه ادامه فعالیت‌های مجتمع‌های دامی در اين استان مي‌گويد: به دلیل فراهم شدن بستر انتشار بیماری‌های مختلف دامی در مجتمع‌های دامی دامپزشکی با ایجاد این مجتمع‌ها مخالف است.

وي مجتمع‌های دامی را به عنوان یکی از کانون‌ها و مناطق پرخطر برای انتشار و شیوع بیماری‌های دامی معرفي مي‌کند و مي‌افزايد: تراکم و جمعیت زیاد دامی در این مکان‌ها، می‌تواند بسترساز انتشار بیماری‌های مختلف باشد. از اين رو یکی از مواردی که باید برای ایجاد و راه‌اندازی واحدهای دامی باید مدنظر گیرد این است که حتماً باید فاصله میان دو واحد رعایت شود.

احمدی با اشاره به اينکه یکی از رویکردها و رسالت‌های اصلی دامپزشکی پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است، ادامه مي‌دهد: متأسفانه سهم این سازمان از اعتبارات حوزه سلامت صفر است.

علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کشور با اشاره به خروج غیرمجاز گوشت قرمز از ایران به کشورهای اطراف مي‌گويد: عراق، امارات، قطر و کویت کشورهايي مقصد قاچاقچيان گوشت است از اين عمل را نيز در مورد عراق از مرز کردستان و در مورد امارات، قطر و کویت نیز از مرز کرمانشاه و ایلام انجام مي‌دهند، مي‌گويد: بنابراين اگر این روند ادامه پیدا يابد بازهم بايد شاهد افزایش قیمت گوشت باشيم. هرچند که امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود این اتفاق رخ ندهد. اگر قرار است صادراتي صورت بگيرد متوليان بايد بعد از تامين گوشت مورد نياز کشور تصميم به صادرات آن بگيرند و راه را براي سودجويان و قاچاق اين محصول دامي ارزشمند مسدود کنند. علاوه بر آنچه گفته شد کشتارگاه‌هاي سنتي وغير بهداشتي نظير کشتارگاه دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنين نبود سردخانه‌هاي پيشرفته براي جلوگيري از فساد محصولات خام دامي نيز از ديگر معضلاتي است که بر کاهش توليدات دامي دامن مي‌زند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار