کد خبر: 804993
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
در برنامه جاری حیات مطرح شد ؛
هفتمین برنامه از سلسله نشست های برنامه جاری حیات با موضوع مدیریت مصرف در شهرستان نائین برگزار شد.

حسن میری مدیرآبفا نائین در این برنامه و در پاسخ به سؤال محمدعلی اشکستانی یکی از کارکنان اداره مخابرات نائین درخصوص شبکه آبرسانی این منطقه بوده گفت: آب شرب نائین بوسیله خط انتقال شرق که از منابع گورت آب گیری می شود تأمین می گردد انتقال آب از این مسیر تا شهر ورزنه به صورت ثقلی است و سپس با ایستگاه پمپاژ از ورزنه به نائین منتقل می گردد این درحالیست که میزان آب انتقالی در فصول مختلف متفاوت است به طوریکه در فصل تابستان به دلیل مصرف بیش از پیش مشترکین و از سویی محدودیت منابع آبی در این بازه زمانی حدود 85 لیتر در ثانیه آب به شهر نائین منتقل می شود ولی در فصل زمستان حدود 120 لیتر در ثانیه آب از طریق خط انتقال شرق به نائین می رسد از طرفی دیگر آب انبارها موجود در نائین غنیمت بسیار مهمی است چراکه در فصل زمستان که مردم آب کمتری مصرف می کنند آب در آب انبارها ذخیره می شود و در فصل گرم سال مورد استفاده مردم قرار می گیرد به نوعی آب انبارها در امر پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت هستند به طوری که طی بررسی های به عمل آمده مردم این شهرستان وضعیت آب شرب را مطلوب ارزیابی می کنند.

در ادامه این برنامه رحیم نداف پور دبیر آموزش و پرورش پرسید اگر بخواهیم روش صحیح مصرف بهینه آب را بدانیم باید به کجا مراجعه کنیم؟ که در این خصوص کارشناس آبفا استان اصفهان گفت: یکی از درگاههای ارتباطی آبفا استان اصفهان پورتال مدیریت مصرف است شما می توانید به پورتال مدیریت مصرف تحت عنوان www.abdasht.irمراجعه نمایید. شما در این فضا با انواع لوازم کاهنده مصرف و نیز چگونه مصرف کردن بهینه آب در واحدهای مسکونی آشنا می شوید به گونه ای که به تفکیک میزان آب مصرفی در بخش های مختلف خانه را محاسبه کرده و راههای درست مصرف کردن آب را در بخش های مختلف ارائه می دهد. این پرتال با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و آبفا استان اصفهان به منظور مدیریت مصرف مشترکین طراحی و راه اندازی شده است تا مردم با اصلاحات رفتاری و ابزاری آب را درست مصرف کنند.

سپس خانم حسین زاده مردم روستای مزرعه امام از بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب نائین گلایه داشتند که برای رفع بوی بد در این منطقه چه تدابیری لحاظ کرده اید؟ حسن میری مدیر آبفا نائین در این باره گفت: در واقع احداث تصفیه خانه فاضلاب نائین به زمانی برمی گردد که شهرداری احداث زیربنایی این تصفیه خانه را به عهده داشت ولی به جهت رفع بوی نامطبوع تصفیه خانه حدود 2 سال گذشته با استفاده از پوشش ممبران بر روی حوضچه ها تلاش شده که بوی نامطبوع تصفیه خانه رفع شود گویا با استفاده از این فرایند دیگر مردم شکایتی از انتشار بوی نامطبوع ندارند.

یکی دیگر از شهروندان نائین با بیان پیشرفت تکنولوژی و بکارگیری آن در عرصه های مختلف سؤال کرد با توجه به نرم افزارهای مختلفی که بر روی تلفن همراه نصب می شود و کاربردهای مختلفی هم دارد آیا شرکت آبفا از نرم افزار خاصی جهت مصرف بهینه آب استفاده نموده است؟ که دراین باره کارشناس آبفا گفت: درحال حاضر شرکت آبفا استان نسبت به انتشار اپلیکیشن مدیریت مصرف آب اقدام نموده است.

مشترکین می توانند برای نصب این اپلیکیشن به سایت www.abdasht.irمراجعه کنند و سپس هر سؤالی که پیرامون مصرف بهینه آب دارند مطرح نمایند و سپس پاسخ صحیح آن را دریافت می کنند.

در ادامه این برنامه سیدمهدی موسوی نژاد کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش نائین در رابطه با آب گیری و کنترل کیفی آب موجود در آب انبارهای نائین پرسید که در این خصوص جعفری مسئول بهره برداری آبفا نائین گفت: هم اکنون 44 باب آب انبار فعال در شهرستان نائین داریم که ظرفیت این آب انبارها معادل 18 هزار مترمکعب آب است. آب موجود در این آب انبار به طور مستمر مورد کلرزنی و دیگر آزمایش های کیفی می شود گفتنی است آب موجود در آب انبارها از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ که از لحاظ کیفی مورد تأیید مراکز ذیصلاح می باشد با این وجود آب انبارها قبل از اینکه آب گیری شوند به طور کامل شستشو و مورد کلرزنی قرار می گیرند.

در برنامه جاری حیات شهروندی از میری مدیرآبفا نائین پرسید هم اکنون پرت آب در این شهرستان چقدر است که مدیر منطقه جواب داد: درحال حاضر پرت شبکه آب در شهر نائین 15 درصد است ولی تلاش بر این است که با کشف و رفع به موقع نشتی آب این رقم کاهش یابد هرچند که آبفا نائین با اصلاح حدود 4 کیلومتر شبکه فرسوده آب از هدررفت بی رویه آب جلوگیری نموده است.

در این برنامه دانش آموزی به نام محمدعلی بندعلی برای اینکه در محیط خانه آب درست مصرف کنیم چه باید کرد که کارشناس آبفا گفت: از لوازم کاهنده آب که موجب کاهش مصرف آب تا حدود 40 الی 50 درصد می شود استفاده از سایبان برای کولر، بررسی مداوم شیرآلات به منظور کشف و رفع نشتی و ... از جمله موارد مصرف بهینه آب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار