کد خبر: 802004
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی جنبش مشروطه را آغازگر بیدارى ملى و خاستگاه جریان‌ها و حرکت‌های مدرن در دل جامعه سنتی ایران دانست و گفت: مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب مشروطه در خانه مشروطه در تبریز برگزار می‌شود.

مرتضی آبدار اظهار داشت: آئین بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطیت ایران، یادآور حماسه حضور و عزم ملی مردم ایران در مبارزه با استبداد و استیلای خارجی روز پنج‌شنبه چهاردهم مرداد همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت در خانه مشروطه برگزار مى‌شود.

وی گفت: در این روز همانند سال‌هاى قبل مراسم پاسداشت روز مشروطه با حضور بازماندگان مجاهدان نهضت مشروطه، مسئولان استانى، فرهیختگان و پژوهشگران جنبش مشروطه، هنرمندان و مردم برگزار می‌شود.

آبدار سخنرانی توسط پژوهشگران مشروطه، اجرای موسیقی محلی و مجسمه‌هاى متحرک شخصیت‌هاى مبارز و برجسته مشروطه را از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مراسم بزرگداشت روز مشروطه در تبریز برشمرد.

وى با بیان اینکه جنبش مشروطیت بدون شک از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در تاریخ تحولات سیاسی ایران محسوب می‌شود، افزود: اثرات این رویداد در زندگی فرهنگی و سیاسی مردم، از سایر حوادثی که تا آن تاریخ در کشورمان پدید آمده بود، عمیق‌تر بوده است.

آبدار گفت: در آن سال‌ها که ظلم و جور جامعه ایرانی را فرا گرفته بود، مردم تبریز براساس رسالت ملی و مذهبی مبارزات ضد استبدادی خود را آغاز کردند که در آن مفاهیم ملی و حتی فراملی چون آزادی‌خواهی، عدالت طلبی، ستم سوزی، دیکتاتور ستیزی حرف اول و آخر مبارزان بود.

شخصیت‌های مبارز و برجسته‌ای همچون ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی با شجاعتی مثال زدنی رهبری جنبش مردمی مشروطه را در دست گرفته و منجی انقلابی شدند که در آستانه شکست قرار گرفته بود.

مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب مشروطه در خانه مشروطه در تبریز، خیابان شهید مطهری(راسته کوچه)، روبه‌روی مسجد جامع برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر