کد خبر: 790179
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
با گذشت 7 سال؛ همچنان متوقف مانده است
ستون‌هایی بتنی که دیگر مشاهده آن‌ها در مسیر بلوار زائر (رودخانه) برای شهروندان قمی عادی شده است، 7 سالي است که بر سيماي شهر جا خوش کرده است. از زمان آغاز احداث آن‌ها چند سال گذشته و هنوز برای بسیاری از مردم ساخت و عدم بهره برداری از آن‌ها به عنوان یک معما باقی مانده است. کلنگ پروژه منوریل قم در مردادماه سال 88 بر زمین زده شد و قرار بود این پروژه ملی در مدت‌زمان 30 ماه به بهره‌برداری برسد تا با جابجایی 25 هزارنفر مسافر در ساعت خدمتی برای زائرین و مجاورین حرم حضرت معصومه (س) باشد، اتفاقی که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است و به نظر نمی‌آید امسال هم گره این پروژه ملی باز شود.
عباسعلی محمدی مطلع

پروژه ملي منوريل قم که قرار بود مشکلات ترافيکي اين استان را برطرف کند، پس از گذر از فراز و نشيب‌هاي بسيار، اکنون به درهاي بسته خورده و درحالت تعليق قرار گرفته است. متوليان نيز همچنان با دست روي دست گذاشتن، اقدام موثري انجام نمي دهند. البته این اتفاق در حالی رخ میدهد که از شروع به کار این پروژه اختلاف نظرهای بسیاری بین کارشناسان و صاحبنظران، در خصوص اجرای منوریل در قم وجود داشت اما نکته قابل تأمل در این پروژه عدم تزریق بودجه کافی و مناسب برای بهرهبرداری از آن بود که از همان ابتدا اجرای طرح مذکور، آن را با مشکل مواجه کرد.

درحالیکه در سالهای اخیر شاهد تغییراتي در سطوح بالای مدیریتی استان بودیم اما همچنان نگاهها به این پروژه در تمامی این مدت یکسان بود. به طوری که در طی این سالها نه تنها پروژه نامبرده پيشرفت چشمگيري نداشته بلکه تغییری در روند پروژه هم تاکنون رخ نداده است.

وعده‌هاي بي‌پايان

این در حالی است که همزمان با شروع به کار دولت یازدهم و اولویت دهی مدیران دولتی به اتمام پروژههای نیمهتمام، انتظار میرفت این پروژه هم به بهرهبرداری برسد هرچند که حجتالاسلام صالحی منش استاندار سابق قم، ابتدا پایان سال 93 و سپس ابتدای سال 94 را زمان بهرهبرداری از فاز نخست این پروژه عنوان کرده بود اما این وعدهها هیچگاه عملی نشد و هر بار با خرید زمان، بهرهبرداری از آن را به آینده موکول کردند.

از سوی دیگر سقائیان نژاد شهردار قم نیز که یک سال از حضورش در شهرداری قم میگذرد از کمبود بودجه برای این پروژه خبر داد و گفت: درصورتیکه اعتبارات موردنیاز پروژه تأمین شود امسال شاهد بهرهبرداری از این پروژه خواهیم بود، از طرف دیگر تاکنون در مسیر اجرای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و به همین میزان هم اعتبار نیاز است.

حال اینکه تنها موضوعی که در سالهای اخیر تکرار شده وعدههایی است که برای بهرهبرداری از این پروژه داده شده و هر بار در آستانه دهه فجر و یا هفته دولت صحبت از افتتاح آزمایشی منوریل بوده است.

دامنه بیتوجهی به این پروژه به حدی زیاد بوده که بارها صدای مردم و حتی اعضای شورای اسلامی شهر قم را نیز درآورده است به طوری که سال گذشته حسن بختیاری نایبرییس شورای اسلامی شهر قم ضمن انتقاد از مسئولان استان، تأکید کرد: متأسفانه بیش از یک سال است سکوتی سهمگین بر مباحث پروژه حکمفرماست و شهروندان قمی شاهد فعالیت محدود پیمانکار که بیشتر شبیه به خاکبازی کودکانه بوده و نمايشي بيش از سوي متوليان براي اجراي پروژه تاکنون نبوده است. این در حالی است که ابهامات روزهای سخت شروع پروژه نهتنها رفع نگردیده بلکه ابهامات و اشکالات بیشتری نیز قابل طرح است.

زمان بهربرداري در هاله‌اي از ابهام

از طرف دیگر کش دار شدن و بیتوجهیهای صورت گرفته به این پروژه صدای بزرگان و علما را هم درآورده است، به طوری که آیتالله هاشمی شاهرودی سال گذشته در دیدار شهردار قم از روند کند پروژههای استان انتقاد کرد.

وی در خصوص پروژه منوریل که قرار بود در سال 93 افتتاح شود، گفت: برای اجرای این پروژه از مل بحیتالمال هزینه شده است و باید تمام گروه‌ها و ادارات مربوطه با تمام نيروي خود، زمینه لازم برای به اتمام رسیدن این پروژه را فراهم کنند.

نعمتالله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار " جوان" در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: در حال حاضر تصمیم جدیدی برای این پروژه اتخاذ نشده و همان تصمیم گذشته کاملاً پابرجا است به طوری که در صورت تأمین مالی در سال 95 فاز یک حتماً افتتاح خواهد شد. البته دراين خصوص ابراهیم نیلیه، مدیر عامل سازمان قطار شهری قم نظري متفاوت داشته و ضمن اشاره به تکمیل ایستگاه منوریل میدان مطهری، گفت: پروژه منوریل تا اواخر سال ۹۵ به بهره برداری آزمایش می‌رسد و در همین راستا بايد ۳ ایستگاه که شامل ایستگاه‌های فرهنگیان، رضوی و مطهری است، در مسیری به طول ۴.۷ کیلومتر از جنب عوارضی کاشان تا میدان مطهری تکمیل گردد.

پس از 7 سال همچنان وعده‌هاي مکرر متوليان امر ادامه داشته و هرکدام با زمان خريدن گويي مي‌خواهند از زير بار اين اجراي اين طرح شانه خالي کنند.

این اتفاقات در حالی رخ میدهد که در 3 سالی است که از عمر دولت روحانی میگذرد، بهخوبی میتوان این موضوع را فهمید که مسئولان دولتی چندان تمایلی برای اجرایی شدن این پروژه ندارند. بههرحال این پروژه میراث دولت دهم است و به هر میزان که بهرهبرداری از آن به تأخیر بیفتد میتوان بر میزان انتقادها علیه دولت قبل که به عنوان یک راهبرد در دولت تدبیر و امید شناخته میشود، اضافه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار