کد خبر: 779551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
در گزارش مفصل و مطول سه ماهه وزارت خارجه به مجلس شوراي اسلامي (که عمده آن عيناً تکرار برخي از مفاد برجام است) عامل بدعهدي و فريبکاري غرب ، برخی رفتارهای داخلی در ايران عنوان شده است.
سيدعبدالله متوليان

در گزارش مفصل و مطول سه ماهه وزارت خارجه به مجلس شوراي اسلامي (که عمده آن عيناً تکرار برخي از مفاد برجام است) عامل بدعهدي و فريبکاري غرب ، برخی رفتارهای داخلی در  ايران عنوان شده و با متهم کردن ايران از شرکت‌هاي امريکايي رفع اتهام شده است.
 در اين گزارش تغييرات کاملاً محسوس و معني‌دار در فضاي بين‌المللي به نفع ايران! و انجام سفرهاي متعدد هيئت‌هاي سياسي و اقتصادي کشورهاي ديگر، دليل موفقيت‌آميز بودن برجام اعلام شده است! اما قرائن و شواهد بسياري بر بدعهدي طرف غربي دلالت داشته و برخي واقعيات تلخ و گزنده از زبان بعضي از اعضاي دولت نيز تأييد محکمي بر اين مدعاست. در آخرين نمونه مي‌توان به سخنان آقاي سيف(رئيس کل بانک مرکزي) در حاشيه نشست سالانه صندوق بين‌المللي پول ‌ و گروه بانك جهاني‌، در شوراي روابط خارجي امريکا و سپس در مصاحبه با شبکه بلومبرگ اشاره کرد که آب پاکي را روي دست دولتمردان ريخته و در سخناني با صراحت تمام دستاورد اقتصادي برجام براي ايران را تقريباً « هيچ» اعلام و عدم دسترسي به بيش از 100 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ضبط شده ايران را دليل روشني بر بدعهدي امريکايي‌ها معرفي مي‌نمايد.
مواضع ضد و نقيض دولتمردان در باره برجام؛ آفتاب تابان و فتح‌الفتوح ناميدن آن از يک سو و اعتراف به بي‌تأثير بودن برجام بر اوضاع اقتصادي کشور از سوي ديگر، مؤيد انتقادهاي دلسوزان نظام بوده و در نتيجه سؤالات جدي در باره علت و آثار شکست برجام(علت عدم تمايل غرب به اجراي برجام، ملموس نبودن آثار اقتصادي و امنيتي و سياسي در پسابرجام، علت فرصت‌سازي برجام براي دشمن، تهديدافزايي در پسابرجام) را در سطح جامعه ايجاد نموده است. چه اتفاقي افتاده که قورباغه‌ها هم براي ايران هفت‌تيرکش شده‌اند و رژيم‌هاي ضعيف منطقه نظير رژيم وهابي حاکم بر حجاز(که ديروز براي اظهار ارادت به رئيس‌جمهور ايران صف کشيده و به تقليد پوشش رئيس‌جمهور ايران دست او را مي‌فشردند) هم‌اينک به خود اجازه تهديد و تحريم هوايي و دريايي ايران را مي‌دهند؟ چه چيزي در پسابرجام سبب شکل‌گيري اتحاد ناميمون اعراب عليه ايران و قرار دادن نام حزب‌الله قهرمان در عداد گروه‌هاي تروريستي شده است؟ چه عاملي در پسابرجام موجب تغيير ديدگاه و نگرش جهان اسلام نسبت به ايران و بازگشت به سال‌هاي جنگ تحميلي و گنجاندن چهار بند ضدايران در قطعنامه پاياني اجلاس همکاري اسلامي شده است؟
 ... و دهها سؤال مهم و جدي ديگر
به نظر مي‌رسد دولتمردان در تحليل ناکامي‌هاي پي در پي پسابرجامي، به غلط به جاي ديدن دشمن حقيقي، به دنبال مقصر تراشي داخلي هستند. نگارنده به استناد مواضع ضد و نقيض دولتمردان در پسابرجام، بر اين باور است که ريشه همه مشکلات برجام را بايد در فرهنگ و نگاه غربگرايانه و غيرانقلابي حاکم بر رفتار دولتمردان جست‌وجو نمود. واقعيت انکارناپذير اين است:
1 - اقدامات و رفتارهاي برخي از دولتمردان، امريکا و غرب را نسبت به بي‌هزينه و صفر بودن بدعهدي خود مطمئن کرده است.
2 – دولتمردان با علم و آگاهي کامل به خسارات فراوان برجام، براي وصول به اهداف و مقاصد سياسي و حزبي خود، از برجام‌هاي بعدي دم مي‌زنند.
3 – بدنه غیرانقلابی در دولت(به ويژه در حوزه اقتصاد و سياست خارجي) از شجاعت انقلابي لازم برخوردار نبوده و در مقابل نقض برجام از سوي غرب و شيطان بزرگ صرفاً با واردکردن فشار از طريق ايميل اکتفا مي‌کنند!
4 – برخی‌‌ها شيطان بزرگ را کدخداي جهان دانسته و با پيروي از هژموني ظالمانه امريکا تنها راه‌حل مشکلات کشور را تعامل با امريکا مي‌دانند.
5 - ‌اینان  امريکا را دشمن نمي‌دانند؛ در حالي که شيطان بزرگ همواره از ايران به عنوان دشمن و محور شرارت ياد کرده و بر تحريم‌هاي سياسي، نظامي، اقتصادي و... براي به زانو درآوردن ايران تأکيد دارد. نتيجه اينکه:
1 – با وجود انديشه غيرانقلابي، انتظار اجراي برجام از سوي امريکايي‌ها و اصلاح رفتار آنان نسبت به ايران، انتظاري بس خام و ساده‌لوحانه است.
2 – رفتار متکبرانه امريکا با ايران، حاصل برآوردي است که از ماهيت غربگرايان در ايران دارند و به همين دليل از افراد غرب‌باور، غرب‌انديش، غرب‌زده و غرب‌پرست به عنوان سرمايه‌هاي خود حمايت کرده و در آينده و در انتخابات بعدي نيز شاهد اين حمايت به شکل گسترده‌تر خواهيم بود.
بي‌ترديد شيوع تفکر غرب‌باور در بدنه اجرايي نظام، موجب بي‌انگيزگي، بي‌اعتمادي، کاهش باور و ايمان مردم به عنوان صاحبان اصلي نظام شده و دو قطبي‌سازي و آسيب ديدن اتحاد ملي و انسجام اسلامي را در پي خواهد داشت و در نتيجه اسباب طمع‌ورزي بيشتر امريکا به نفوذ و مداخله در امور ايران، بستر‌سازي براي توطئه‌ها و فتنه‌هاي آينده و زمينه‌سازي براي براندازي نظام و دهها آسيب و خطر ديگر را فراهم خواهد نمود.
بر اين اساس بايد گفت راه کار مطمئن، کم‌هزينه و سريع‌الوصول که آثار زيانبار برجام را رفع و دفع کرده و ضمن ايجاد اميد در مردم، اسباب نااميدي شيطان بزرگ را فراهم آورد، اين است که دولت محترم ضرورتاً با تغيير رويکرد و نگاه منفعلانه و غيرانقلابي به دور از جناح بازي‌ها و رفتارهاي حزبي، رسماً و رأسا با قبول مسئوليت‌هاي شکست برجام و پالايش و پاکسازي افراد واداده و غربگرا و غيرانقلابي ضمن جلوگيري از دو قطبي‌سازي در درون دولت، زمينه را براي تحقق اقدامات عملي اقتصاد مقاومتي، با تکيه بر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي مبتني بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا فراهم آورد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
0
0
بد عهدی آمریکا برای ایران هزینه ای ندارد ولی برای خودشان بسیار سنگین میباشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار