کد خبر: 775849
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مصاحبه با یک رسانه روسی از احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه طی 18 ماه آینده خبر داد.
فارس:  استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه گفت احتمالا ظرف 18 ماه آینده در سوریه انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

دی میستورا که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت رسیدن به توافق بر سر یک دولت وحدت ملی در سوریه یکی از موارد اصلی مورد بحث در مذاکرات پیش رو در ژنو سوئیس خواهد بود.

وی گفت: «مهمترین مسئله، دستور کار سه بندی‌ای است که از سوی شورای امنیت در قطعنامه 2254 تصویب شد و فدراسیون روسیه هم با آن موافقت کرد. اولین مورد آن، یک دولت جدید کاملا فراگیر است.»

تدوین یک قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی دو بند دیگر دستور کار مذاکرات ژنو هستند.

نماینده سازمان ملل ادامه داد: «مورد دوم، یک قانون اساسی جدید و مورد سوم هم برگزاری انتخابات‌های جدید ظرف 18 ماه از زمان آغاز مذاکرات، یعنی از چهاردهم ماه جاری است، تا انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تحت نظر سازمان ملل ظرف 18 ماه برگزار شود. بنابراین، من امیدوارم که در مرحله اول این مذاکرات، چه روی کاغذ بیاید و چه نه، دستکم بر روی مورد اول، به پیشرفت دست پیدا کنیم.»

وی همچنین گفت مسائلی که در این مذاکرات حل نشده بماند، در جریان نشست گروه موسوم به گروه حمایت از سوریه، متشکل از 20 کشور از جمله آمریکا، روسیه، ایران و عربستان، به بحث گذاشته می‌شود.

دی میستورا گفت: «هر پیشرفتی که به دست آید یا با هر دشواری‌ای که مواجه شویم، که البته به دلیل دوری مواضع طرفین بروز دشواری طبیعی هم هست، در نشست گروه حمایت از سوریه مطرح خواهد شد و اگر کافی نبود می‌توان آن را در شورای امنیت هم طرح کرد.»

وی در مورد زمان نشست گروه حمایت از سوریه هم گفت: «انتظار دارم که نشستی در مارس یا آوریل برگزار شود، به خصوص به واسطه آنچه (در مذاکرات ژنو) به دست خواهد آمد و به دلیل پیشرفتی که در زمینه توقف مخاصمات به دست آمد و امیدوارم که ادامه یابد.»

بر اساس توافقی که سه هفته قبل بین آمریکا و روسیه به دست آمد و بعدا مورد موافقت دولت و معارضه سوریه هم قرار گرفت، طرفین در مناطق تحت کنترل یکدیگر آتش‌بس اعلام کرده‌اند. سازمان ملل می‌گوید، در 10 روزی که از این آتش‌بس می‌گذرد، این ترک مخاصمه نسبتا موفق بوده و مورد بزرگی از نقض آتش‌بس گزارش نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار