کد خبر: 775507
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
در یک نامه محرمانه از سوی نماینده سازمان ملل آمده است که عربستان وارد مذاکرات محرمانه مستقیم با انصارالله شده و اخیرا با ازسرگیری این مذاکرات در امان موافقت کرده است.
ایسنا: به نوشته روزنامه مستقل رأی الیوم، این نامه که در هفته دوم فوریه گذشته به جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی داده شده است به این مساله اشاره دارد که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن با مساعد العبیان، مشاور دولت عربستان و یکی از افراد نزدیک به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور که به صندوق اسرار وی ملقب شده و فرد دومی به نام ابوعلی که به نظر می‌رسد عضو سازمان اطلاعات عربستان بوده است، دیدار کرد.

الشیخ احمد در نامه خود آورده است که وی به این دو مسئول عربستانی اعلام کرده که انصارالله آماده ازسرگیری مذاکرات محرمانه مستقیم با عربستان است و این دو نیز از این پیشرفت استقبال و پایبندی‌شان را به رفتن در این مسیر اعلام کرده‌اند.

به گفته الشیخ احمد، مسئولان عربستانی گفته‌اند که در سایه پیشروی نیروهای ائتلاف به سمت صنعاء به نفع انصارالله است که فرصت را غنیمت شمرده و با حسن نیت مذاکره کند چراکه در موضع ضعیفی از نظر میدانی قرار دارد و گزینه‌های اندکی پیش روی آن است. اما نکته دیگری که العبیان و ابوعلی بر آن تأکید کرده‌اند درباره این است که ریاض قصد ندارد سطح نمایندگی خود را در این مذاکرات در زمان کنونی بالا ببرد.

پس از اینکه محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله از این دو مسئول عربستانی خواسته بود بین اردن و مراکش یکی را برای برگزاری مذاکرات انتخاب کنند این دو مسئول اردن را انتخاب کرده بودند.

الشیخ احمد این اخبار را به انصارالله انتقال داد و اعلام کرد که منتظر پاسخ آن‌هاست.

وی گفت که مذاکرات محرمانه احتمالا ظرف یک هفته در صورت توافق تمامی طرف‌ها برگزار شود. هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات عملا برگزار شده یا به دلیل سطح نمایندگی عربستان شکست خورد.

محتوای این نامه با آنچه که الشیخ احمد در گزارش خود به شورای امنیت ارائه کرده در تضاد است.

وی در این گزارش اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد در دعوت به برگزاری مذاکرات مجدد عجله نکند چراکه اختلاف دیدگاه‌های دو طرف همچنان عمیق است و طرف‌ها همچنان درباره لزوم توقف درگیری‌ها پیش از رفتن به مذاکرات یا رفتن به مذاکرات برای توقف درگیری‌ها اختلاف دارند.

یمنی‌ها همواره الشیخ احمد را به دلیل اینکه تنها دو نشست بین طرف‌های درگیر برگزار کرده و نداشتن توانایی اداره مذاکرات سرزنش می‌کنند و حتی برخی طرفداران انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن وی را "کارمند عربستان" می‌دانند و او را متهم می‌کنند که به نفع ریاض برای دستیابی به پیشرفت نظامی در خاک یمن وقت‌کشی می‌کند.

عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل نیز با اظهارات اخیر خود به نوعی بر این اتهامات صحه گذاشت.

وی گفت که براساس ارزیابی گزارشات الشیخ احمد به این نتیجه رسیده که کشورش نیازی به صدور قطعنامه جدیدی درباره اوضاع انسانی در یمن ندارد و فرستاده سازمان ملل به یمن نیز همین نظر را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار