کد خبر: 749948
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کشاورزان گلستاني تمايلي به کشت پنبه ندارند
سال‌هاي زيادي، کشاورزي در استان گلستان حرف اول را مي‌زد و محور اصلي اقتصاد اين استان را تشکيل مي‌داد. از جمله محصولاتي که کشاورزان گلستاني توجه بسياري به آن نشان مي‌دادند، محصول پنبه بود که به دليل اهميت بسيارش به طلاي سفيد هم شهرت داشت.
ميترا شهبازي

با گذشت زمان و از رونق افتادن حرفه کشاورزي در اين استان، کشاورزان حتي به همان طلاي سفيد هم بي‌اعتنا شدند. البته در کاسته شدن از علاقه‌مندي کشاورزان به اين محصول،‌ مسئولان هم بي‌تقصير نبودند. متوليان با بي‌توجهي و عدم حمايت از اين گروه زحمت‌کش،‌ بستر را براي کاهش محصولات کشاورزي، بخصوص همان طلاي سفيد که از شهرت خاصي برخوردار بود، آماده کردند.

***

در سال‌هاي گذشته آنقدر محصول پنبه رونق داشت که بسیاری از تجار داخلی و خارجی با فرا رسيدن زمان برداشت به این منطقه مي‌رفتند تا از سود اين محصول بهره‌مند شوند. اما با استمرار بي‌توجهي مسئولان،‌ کشت پنبه که سود بسياري را مي‌توانست با خود به همراه داشته باشد، به سادگي به حاشيه رفت و ديگر از آن بازار پر رونق طلاي سفيد در استان گلستان خبري نيست. محصول پنبه که بیشترین ضربه را خورده بود، کم کم از گردونه اقتصاد استان خارج شد و اکنون مهمترین مراکز اقتصادی هم که محل خرید و فروش پنبه بود، تبدیل به خرابه شده است.

کشاورزان زير بار مشکلات کمر خم‌کرده‌اند

مشکلات متعددی باعث شد تا کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت پنبه نداشته باشند. گسترش کم‌آبي و ورود ديو خشکسالي به گستان از يک سو و نبود حمایت‌های لازم برای کاشت پنبه و حمایت از دیگر محصولات کشاورزي باعث شد تا به طور کلي توليد پنبه صرفه اقتصادی برای کشاورزان نداشته باشند. البته بازارهاي جهانی هم در سیاست‌های اين چندسال بي‌تاثير نبود و به نوعی باعث شد هزینه واردات از هزینه تولید کمتر شود. کشت پنبه در دنیا بسیار پرسود و مورد توجه دولت‌ها است. بنابراين مسئولان کشوري ما هم بايد حمایت‌های ویژه‌ای از کشاورزان خود داشته باشند. چرا که کشاورزان علاوه بر وجود خشکسالي و بي‌توجهي متوليان، با مشکلات ديگري چون، سود کم نسبت به سایر محصولات، هزینه‌های زیاد نیروی انسانی، آب‌بها، اجاره بها، قیمت بذر و همچنين استفاده از تجهیزات فرسوده و عدم بهره‌مندي از علم و تکنولوژی روز در کاشت و برداشت پنبه دست و پنجه نرم کنند.رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کاهش50 درصدي توليد پنبه در سال جاري،‌ مي‌گويد: امسال وزارتخانه برای کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در استان برنامه ریزی کرده بود که به دلیل خشکسالی، کاهش منابع آبی، کاهش آب رودخانه‌ها و قرار گرفتن اکثر مزارع پنبه در شمال استان، سطح زیر کشت استان به ۹ هزار هکتار کاهش پیدا کرد.

علی موسی خانی با اشاره به اينکه اکنون با شرايط فعلي، کشت پنبه براي کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، مي‌افزايد: کشت پنبه در حال حاضر مقرون به صرفه نيست و در سال‌های اخیر تنها در مزارعی کشت می‌شود که امکان کشت محصول دیگری را ندارند.وی با اشاره به اينکه دولت باید برای افزایش انگیزه کشاورزان برای کشت پنبه، قیمت تضمینی آن را افزایش دهد، ادامه مي‌دهد: امسال قیمت تضمین پنبه دو هزار و ۵۵۰ تومان تخمین زده‌شده که نسبت به سال گذشته قیمت آن ۱۶ درصد افزایش داشته است. ولی با توجه به هزینه‌های بالای کشت باز هم نیازمند این است که افزایش قیمت تضمینی را داشته باشد تا بتوان از آن به‌عنوان کشت اقتصادی نام برد.

موسی خانی با اشاره به هزينه‌هاي توليد پنبه مي‌گويد: یک‌چهارم هزینه‌های کشت پنبه مربوط به برداشت آن است که با مکانیزه کردن برداشت می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش داد. به همين منظور در نظر داریم ماشین‌های برداشت مکانیزه پنبه را وارد استان کنیم. در اين راستا دولت ۵۰ درصد هزینه خريد ۱۰ دستگاه ماشین برداشت مکانیزه پنبه را به‌صورت کمک بلاعوض پرداخت می‌کند، مابقی را نيز به‌صورت ۶۰ درصد تسهیلات و باقی‌مانده از محل آورده خود کشاورز باید تأمین شود.با توجه به شمار مشکلاتي که راه پنبه‌کاران را سد کرده است استاندار گلستان وعده داد، مسائل و مشکلاتي را پيش روي صنعت پنبه قرار دارد، به رئيس جمهور منتقل کند، با اين حال از صحبت‌هاي حسن صادقلو بيش از 10 روز مي‌گذرد و همچنان خبري از رفع مشکلات يا حتي نتيجه انتقال اين مسائل به رئيس جمهور نيست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار