کد خبر: 726698
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
فالن وزير دفاع انگليس در جديدترين سخنان خود درباره تروريسم و داعش تاکيد مي‌کند رويکرد انگليس در قبال داعش در سوريه اشتباه بوده و ما بايد اقدامات گسترده‌تري صورت دهيم. در همين حال رسانه‌هاي انگليسي از طرح دولت براي ورود به ائتلاف ضد داعش خبر داده‌اند. اين تحرکات در حالي صورت مي‌گيرد که هفته گذشته پس از حمله تروريستي در تونس که 17 انگليسي در آن کشته و زخمي شدند کامرون نخست‌وزير انگليس از شدت گرفتن حملات عليه تروريستها سخن گفت. بسياري از ناظران سياسي مجموع اين تحرکات را با مطالبات سران انگليس در عرصه داخلي بي‌ارتباط نمي‌دانند.

دولتمردان لندن از يک سو برآنند تا از ميزان اعتراض‌هاي مردمي به چالشهاي اقتصادي کاسته و از سوي ديگر سياست تشديد فشار بر اقليتهاي ديني و نژادي و به ويژه مهاجران را اجرايي سازند.

 اولويت شدن مسئله امنيتي به جاي اقتصادي و نيز متهم‌سازي مهاجرين از جمله مسلمانان به عامل ناامني مي‌تواند تحقق بخش هر دو طرح انگليس باشد.

حال اين سئوال مطرح مي‌شود که ريشه تشديد تحرکات انگليس عليه سوريه در لواي مقابله با داعش چيست و چه اهداف را پيگيري مي‌نمايد؟ پيش از پاسخ به اين پرسش بايد يادآوري کرد که انگليس از مدتها قبل به عرصه جنگ با سوريه وارد شده است. بخشي از اين طراحي افزايش کمکهاي مالي براي به اصطلاح معارضان سوري بوده و بخش ديگر آن نيز اعزام نظاميان به ترکيه براي آموزش معارضان مي‌باشد چنانکه منابع خبري اعلام صدها نيروي نظامي انگليس براي اقدامات آموزش وارد سوريه شده‌اند در همين حال در حوزه اطلاعاتي نيز انگليس اقدامات گسترده‌اي صورت داده که زمينه‌ساز بحران‌هاي شديد در سوريه گرديده است. انگليس در طول 4 سال گذشته نقشي گسترده در بحران سازي در سوريه و منطقه داشته است.

بسياري از ناظران سياسي براي امر تاکيد دارند که واژه معارضان ميانه‌رو سوري صرفا يک فريب مي‌باشد و هدف انگليس بهره‌گيري از سياست تقسيم تروريستها به خوب و بد براي توجيه اقداماتش عليه سوريه بوده است. با توجه به اين شرايط مي‌توان گفت که اقدامات جديد انگليس ادامه همين راه خواهد بود.

 در باب اهداف و دلايل اين اقدامات نيز نکات متعددي مطرح مي‌گردد. برخي بر اين عقيده‌اند که انگليس از توسعه حضور نظامي فرانسه در منطقه نگران است و به دنبال تقويت موقعيت خود مي‌باشد. انگليسي‌ها براي توجيه حضور در منطقه، مبارزه با تروريسم و برقراري امنيت را سر مي‌دهند و حتي از مشارکت در ائتلاف ضد داعش سخن گفت و ادعاي بمباران مواضع داعش در عراق را نيز مطرح مي‌سازند. اين اقدامات ظاهرسازانه در حالي صورت مي‌گيرد که انگليس براي رقابت با فرانسه و آمريکا دو مولفه مهم را در دستور کار دارد و آن جلب رضايت صهيونيستها و کشورهاي عربي است. از جمله دغدغه‌هاي اصلي لابي صهيونيستي و عربستاني در کشورهاي غربي را سرنگون‌سازي نظام سوريه و مسئله ايران تشکيل مي‌دهد.

 مسئله‌اي که فرانسوي آن را درک کرده و بخش عمده‌اي از تحرکات خود را حول اين محور قرار داده‌اند که حمايت از تروريستها عليه سوريه و کارشکني‌ها در پرونده هسته‌اي ايران نمودي از اين رفتار است.

انگليس با اعلام اقدام گسترده عليه سوريه که در اصل اقدام عليه جبهه مقاومت و ايران است به خواسته‌هاي عربستان و صهيونيستها چراغ سبز نشان مي‌دهد. اين رويکرد از يک سو مي‌تواند زمينه‌ساز حمايت لابي صهيونيستي و لابي عربي از دولت کامرون نخست‌وزير انگليس در برابر منتقدان داخلي گردد و از سوي ديگر با تقويت موقعيت خود نزد آنان به دنبال سهم بيشتر در معادلات منطقه است. به عبارتي مي‌توان گفت که اقدام انگليس در اجراي ادعاي مبارزه با داعش نه براي مبارزه واقعي با آنان بلکه در چارچوب سياستهاي توسعه‌طلبانه و نظامي‌گري اين کشور است که دامنه آن به آفريقا نيز خواهد رسيد.

البته بايد در نظر داشت که انگليس با برجسته‌سازي مسئله تروريسم و به اصطلاح مقابله با آن، به دنبال پنهان‌سازي رسوايي‌هايي نظير افشاي حمايت‌هاي تسليحاتي از عربستان در کشتار مردم يمن و حمايت از رژيم صهيونيستي عليه غزه است.

به هر تقدير ورود انگليس به عرصه جنگ سوريه را بايد ادامه تحرک غرب براي سلطه بر اين کشور و حتي براندازي نظام سوريه دانست که در لواي نام ادعاي مبارزه با داعش صورت مي‌گيرد در حالي که نتيجه نهايي آن تشديد بحران در منطقه است چرا که انگليس نيز مانند ساير شرکاي غربي خود هرگز به دنبال امنيت در منطقه نبوده و جز سلطه‌گري و استعمار کارکرد ديگري ندارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار