کد خبر: 656957
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
سید ابو الرضا ضیاء الدین فضل الله بن على بن عبید الله حسنى راوندى از علماى نام آور و مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى به شمار مى‏آید که با دوازده واسطه نسب آسمانی او به کریم و غریب آل البیت امام مجتبی علیه السلام می رسد.
هادی مومنی راوندی
من مقيّدم در هر منطقه‌اى روى نام پُرافتخار مفاخر و چهره‌هاى علمى و فرهنگى آن شهر تكيه كنم...در قرونى كه تأليفات اسلامى رواج داشت، بزرگان و شخصيّتهاى برجسته علمى در فقه و حديث مثل قطب راوندى، يا قبل از او، سيدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندى  بودند.
«مقام معظم رهبری»

سید ابو الرضا ضیاء الدین فضل الله بن على بن عبید الله حسنى راوندى از علماى نام آور و مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى به شمار مى‏آید که با دوازده واسطه نسب آسمانی او به کریم و غریب آل البیت امام مجتبی علیه السلام  می رسد.
او در راوند به دنیا آمد. خاندان وى همه از اهل علم و تقوى بوده‏، شخصیتهاى برجسته‏اى از میان این خاندان برخاسته‏اند. فرزندان و نسل ایشان عموما از اهل علم و دانش بوده‏اند که از جمله آنها یکی سید ابو المحاسن، احمد بن فضل الله، عالم و فاضل و قاضى شهر کاشان و دیگری سید عز الدین ابو الحسن على بن فضل الله راوندى‏ می‌باشد.
از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که از جمله آنها کتاب النوادر، ضوء الشهاب فی شرح الشهاب‏،  الأربعین فی الأحادیث،    التفسیر، دیوان اشعار و... میباشد.
این عالم اندیشمند در حدود سال 570 هجرى در شهر کاشان دیده از جهان فرو بست و به دیار دوست شتافت. عمر مبارک او در حدود 90 سال بوده است. و مقبره وی در زاویه جنوبی قبرستان «پنجه شاه» و درناحیه شمالی مسجد جامع کاشان می باشد ولی متأسفانه و سوگمندانه مرقد شریف و مضجع نورانی این عالم فرزانه و فقیه یگانه و امامزاده عظیم الشأن در زمان ما متروک و مهجور و غریب می باشد.
همان گونه که خود ایشان غربت و گمنامیش را چنین سروده است:
إنّي  بقاسان غريب  حريب
و ليس ذا أن ليس فيها قريب
بل هو من فقدان جنسي بها
و الفاقد الجنس غريب غريب
آری او در این اشعار از غربت خویش نالیده و از این که همزبانی در کاشان ندارد ناله سر داده است.
به راستی اگر در دار المومنین کاشان و دار الولایه راوند اعلام کنند که برای بازسازی مرقد مطهر امام حسن مجتبی همکاری کنید همه مشتاقانه به میدان می آیند ولی:
سخن امام مجتبی با ما این است که قبر فرزند من درکاشان غریب و مظلوم افتاده و زائر و حریم و حرم ندارد . شما که نمی توانید بارگاه مرا در بقیع بسازید پس چرا به مضجع شریف سلاله من بی توجه هستید ؟!


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر