کد خبر: 652123
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
ايران – نيجريه، مرحله گروهي جام جهاني، امشب ساعت 23:30
خيابان‌هاي خلوت امشب تهران و شهرهاي ديگر ايران را به پاي فوتبال بگذاريد، امشب سرانجام انتظارها تمام مي‌شود و...
سعيد احمديان
خيابان‌هاي خلوت امشب تهران و شهرهاي ديگر ايران را به پاي فوتبال بگذاريد، امشب سرانجام انتظارها تمام مي‌شود و از ساعت 23:30 در ورزشگاه بائيكساداي شهر كوريتيبا از تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني رونمايي مي‌شود، حريف اول هم نيجريه است، حريفي كه كرش مي‌گويد بازي با آنها فينال شاگردانش در برزيل است و براي رسيدن به روياي صعود به مرحله دوم، شاگردانش بايد عقاب‌ها را قرباني كنند. همه اينها باعث شده ايراني‌ها امشب را ديرتر از هميشه بخوابند و تا بامداد فردا نگاهشان به صفحه تلويزيون باشد.
 
از 31 خرداد 85، هشت سال مي‌گذرد. آن روز در حالي كه برانكو روي نيمكت تيم ملي مي‌نشست، ايران در ورزشگاه لايپزيك برابر آنگولا به ميدان رفت، مسابقه‌اي كه با تساوي يك – يك به پايان رسيد و آخرين مسابقه ايران در جام جهاني 2006 بود. حالا هشت سال بعد از آن روز، قرار است دوباره ايران در جام جهاني بازي كند، در امريكاي جنوبي و برزيل كه ميزبان اين رقابت‌هاست، اولين حريف ايران در برزيل مانند آخرين حريف در آلمان، يك تيم آفريقايي است و اين بار در حالي كارلوس كرش معروف مرد اول نيمكت ايران است و قرار است شاگردانش را مقابل نيجريه به ميدان بفرستد.
بازي با نيجريه براي ايران همه جام جهاني است، يك فينال، اين را كارلوس كرش در مصاحبه‌هايي كه در چند ماه گذشته داشته بر آن تأكيد كرده است. او معتقد است براي عملي كردن روياي صعود به مرحله دوم بايد در بازي با نيجريه نتيجه گرفت. برخلاف حاشيه‌هاي زياد چند ماه گذشته تيم ملي مانند كيفيت پيراهن‌ها و لغو اردوهاي تداركاتي به خاطر بي‌پولي، كرش در شرايطي تيمش را در اردوي برزيل آماده جام جهاني و بازي اول مقابل نيجريه كرده است كه آرامش حاكم بر اردوي تيم ملي و همچنين انگيره بالاي ملي‌پوشان سبب شده تا اميدها به تيم ايران بيشتر شود.
هاشم بيك‌زاده تنها بازيكن غايب ايران برابر نيجريه است و كرش بدون او تيمش را به ميدان مي‌فرستد. مانند بيشتر بازي‌هاي تيم ملي در چند وقت گذشته، دژاگه و قوچان‌نژاد اميدهاي اصلي كرش هستند و او اميدوار است كه اين دو بازيكن مانند انتخابي جام جهاني، در برزيل هم عصاي دست او باشند. درباره تركيب ايران در بازي با نيجريه هر چند حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد اما گفته مي‌شود مربي پرتغالي به تركيب نهايي رسيده است. بر خلاف پيش‌بيني‌ها، عليرضا حقيقي كه تا پيش از اين شانس زيادي براي گرفتن شماره يك نداشت، به عنوان دروازه‌بان به احتمال زياد در تركيب قرار خواهد گرفت، مگر اينكه نظر كرش در دقيقه 90 عوض و رحمان احمدي جايگزين شود. مهرداد پولادي، سيد جلال حسيني، امير حسين صادقي و پژمان منتظري مدافعان ايران را تشكيل خواهند داد. آندو و نكونام هافبك‌هاي دفاعي و جلوزن خواهند بود. خسرو حيدري، اشكان دژاگه و احسان حاج‌صفي هم هافبك‌هاي هجومي ايران مقابل نيجريه خواهند بود و در نوك حمله هم رضا قوچان نژاد به ميدان مي‌رود.
 
بازي‌هاي آغازين ايران در تاريخ جام جهاني با خاطرات خوشي همراه نبوده است. ايران در سه جام جهاني گذشته در سه بازي اولش، سه شكست را تجربه كرده است. در جام جهاني 78 آرژانتين، ايران در بازي نخست 3 بر صفر به هلند باخت، در 98 فرانسه مقابل يوگسلاوي يك بر صفر شكست خورد و در 2006‌آلمان هم مقابل مكزيك 3 بريك نتيجه بازي را واگذار كرد. حالا هواداران فوتبال ايران در چهارمين حضور تيم ملي در جام جهاني اميدوارند نوار اين شكست‌ها قطع شود، آرزويي كه با حريفي مانند نيجريه هر چند سخت اما دست نيافتني نيست.
 
در سوي ديگر حريف ايران نيجريه تيمي مستحكم در قاره آفريقا است. قهرمان آفريقا در چند سال گذشته تحت هدايت استفان كشي كه خود براي اين تيم در جام جهاني 94 بازي كرد تا حدودي قدرت خود را باز يافته است. كشي از اينكه تيمش در سه بازي تداركاتي قبل از جام جهاني موفق به كسب پيروزي نشده نگران نيست: «نگراني من اين است كه به بازيكنانم نشان دهم چگونه سبكي را كه بايد بازي كنند درك كنند و آنها را به ريتم و هماهنگي گذشته برسانم. خيلي وقت است كه مثل نيجريه قديمي هماهنگ نيستيم. »سرمربي تيم ملي نيجريه بازيكنان با تجربه زيادي را كه در اروپا شاغل هستند در تركيبش دارد. بازيكناني مثل ونسان انياما دروازه‌بان اين تيم، آمنيكه و اوبي ميكل با تجربه‌هاي نيجريه هستند كه مي‌توانند براي تيم‌شان مثمرثمر باشند اما بدون شك جان اوبي ميكل مشهورترين بازيكن نيجريه است، بازيكني كه در چلسي بازي مي‌كند.
نيجريه اولين بار در جام جهاني 94 امريكا توانست جواز حضور در جام جهاني را به دست آورد. نيجريه پس از آن غير از جام جهاني 2006 آلمان در بقيه دوره‌هاي جام جهاني حاضر بود. بهترين عملكرد نيجريه در جام جهاني به جام‌هاي جهاني 94 و 98 بر مي‌گردد كه اين تيم به دور دوم جام جهاني صعود كرد. جام جهاني برزيل پنجمين حضور عقاب‌ها در اين رقابت‌هاست، در اين دوره نيجريه تيم فوق‌العاده جواني است، سومين تيم جام با ميانگين 80/25 سال. 11 نفر احتمالي كه مقابل ايران بازي خواهند كرد با ميانگين ۲۴ سال از اين هم جوان‌تر خواهند بود. در حالي كه 11 نفر فيكس ابتدايي كرش حدود ۳۰ سال سن دارند.

پس از بازي با آنگولا در جام جهاني 2006اين دومين رويارويي ايران با يك تيم آفريقايي در جام جهاني است. ايران و نيجريه تاكنون يك بار برابر هم به ميدان رفته‌اند كه نيجريه موفق شده در آن به پيروزي برسد. نيجريه در سال 1997 با هدايت بورا ميلوتينوويچ در جام كارلسبرگ كه در هنگ‌كنگ برگزار مي‌شد، موفق شد با يك گل ايران را شكست دهد. تك گل مسابقه را بازيكني ۱۸ ساله به نام احمد گاربا به ثمر رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار