کد خبر: 647795
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
زنگ خطري به نام دارو‌هاي لاغري
ايراني‌ها از جمله مردماني هستند كه استعداد خاصي در چاقي دارند. با توجه به سبك مصرف و غذاهاي رنگارنگ و چربي كه استفاده مي‌كنيم بيش از 60 درصد‌مان از چاقي رنج مي‌بريم.
فرزانه فريدوني

تب لاغري مدت‌هاست در ميان اقشار مختلف جامعه بالا گرفته و با وجود وسايل ارتباطي و سبك رفتاري كه داريم اين مسئله روز به روز مورد استقبال بيشتري قرار مي‌گيرد. اين وضعيت پس از تعطيلات عيد و اضافه وزن‌هاي بالا حادتر هم مي‌شود و سيلي از بيماراني را شاهديم كه براي لاغري به متخصصان تغذيه و رژيم درماني مراجعه مي‌كنند و انتظار دارند اضافه وزن‌شان از طريق روش‌هاي كاملاً آسان و بي‌دردسر از بين برود و در مدت كوتاهي تبديل به آدم ديگري شوند. البته عده‌اي هم هستند كه اقدام به خود‌درماني مي‌كنند و از طريق دوستان و تبليغات شبكه‌هاي ماهواره قصد دارند در عرض چند روز لاغر شوند و معجزه‌اي برايشان اتفاق بيفتد. روش‌هايي كه نه‌تنها سودي ندارد بلكه آنها را با مخاطرات جدي و غير قابل پيش‌بيني روبه‌رو مي‌كند. در همين دو ماه اول امسال سه نفر در اثر خوردن قرص‌هاي لاغري تبليغات ماهواره جان خود را از دست دادند و مسلماً شمار كساني كه پس از مصرف اين داروها و روش‌هاي درماني دچار مشكل مي‌شوند مشخص نيست!

آنها دوست دارند اندامي مناسب داشته باشند و برايشان مهم نيست اين اتفاق از چه راهي و روشي امكان‌پذير شود. اين علاقه و عدم آگاهي را مي‌توان در حرف‌هاي تك‌تك كساني كه با آنها صحبت كرديم، به خوبي مشاهده كرد.

براي مادر شدن مجبور به اين كار شدم

نازنين 30ساله خانه‌دار است و پس از ازدواج با مشكل اضافه وزن روبه‌رو شده است. او در مورد اينكه در اين مدت از چه راه‌هايي لاغر كرده به ما مي‌گويد: بعد از ازدواج و در مدت چند ماه 20 كيلو وزن اضافه كردم و زماني به خودم آمدم كه دير بود، همه مي‌گفتند با اين سن و سال چرا بايد اينقدر چاق باشي. از حرف‌هايشان ناراحت مي‌شدم، اما نمي‌توانستم از خوردن تنقلات خوشمزه و غذاهاي خوش آب و رنگ دست بكشم. چند بار ديگر هم در دوران مجردي لاغر كرده بودم اما بيشترين اضافه وزنم 12 كيلو بود. بعد از اينكه فهميدم براي بارداري بايد وزنم را كم كنم تصميم گرفتم جدي به اين مسئله نگاه كنم.

وي ادامه مي‌دهد: يكي از دوستانم كه چند بار لاغر كرده بود راه‌هاي زيادي به من پيشنهاد داد. از آب‌درماني تا روزه 40 روزه و طب سوزني و... اما من نمي‌خواستم سختي زيادي بكشم و به همين خاطر دوستم قرص سيبوترامين يا همان مريديا را به من معرفي كرد. زماني كه شروع به خوردن اين دارو كردم اشتهايم كم شد و اصلاً ميلي به خوردن نداشتم اما بي‌خوابي، سردرد، يبوست و فشار خون بالا به سراغم آمد. سه ماه اول خوب بود و 6 كيلو وزن كم كردم اما بعد از اين مدت وزنم به حالت عادي برگشت و دليلش را هم نمي‌دانستم. ماه پنجم از مصرف قرص‌ها ضعف بدني و معده درد گرفتم و وقتي دكتر بيمارستان فهميد چه قرصي مصرف مي‌كنم ناراحت شد و كلي در اين مورد برايم حرف زد. تازه متوجه شدم اگر مصرف اين قرص‌ها را ادامه مي‌دادم وزنم بيشتر شده و بيماري قلبي گريبانگيرم مي‌شد. خدا به من رحم كرد چون ممكن بود هيچ وقت مادر نشوم.

همه درآمدم را خرج لاغري كردم

نيلوفر 26 ساله نيز تجربه‌اي ناخوشايند درباره لاغري داشته است. نيلوفر مي‌گويد: هميشه كم مي‌خورم اما هيچ وقت به آن وزني كه مي‌خواهم نمي‌رسم. يكي از همكارانم پيشنهاد داد حالا كه با تغذيه به هدفم نمي‌رسم از قرص هربال اسليمينگ كه از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شود استفاده كنم. اول زير بار اينكه قرص مصرف كنم نمي‌رفتم اما من را متقاعد كرد كه مي‌توانم از اين طريق خيلي سريع و راحت به وزن دلخواهم برسم. وي ادامه داد: براي تهيه قرص‌ها با ديدن تبليغات و زيرنويس شبكه‌هاي ماهواره سفارش كالا را دادم. جالب اينجا بود، خانمي كه پاسخگو بود كلي در مورد محاسن اين قرص‌ها حرف زد و گفت مورد تأييد FDA امريكا است، 100 درصد گياهي بوده و با خوردن آن مي‌تواني لاغر شوي.

همه درآمد يك ماهم را براي خريد اين قرص صرف كردم و به خاطر چرب‌زباني‌هاي فروشنده به جاي يك جعبه چهار جعبه خريدم كه تخفيف شاملم شود. مدتي آن را مصرف كردم و دچار استرس و بي‌قراري شده بودم. شب‌ها خوابم نمي‌برد، تعداد قرص‌هايم را زياد‌تر كردم تا نتيجه دهد اما فقط معده، روده و متابوليسم بدنم مشكل پيدا كرد، تيروئيدم بدتر شد و تا مدت‌ها دچار سوء تغذيه شده بودم. چند وقت پيش شنيدم كه وزارت بهداشت مصرف اين محصولات را خطرناك اعلام كرده و وجود مواد مخدر در آنها تأييد شده است.

تجويز دكترم بود

ليلا 38 ساله كارمند يكي از ادارات دولتي است كه با توجه به شرايط كاري، كم‌تحركي و مشغوليات زيادش، براي داشتن وزن مناسب به دكتر تغذيه مراجعه كرده است. او در مورد دليل استفاده از قرص‌هاي لاغري گفت: هميشه دوست داشتم مثل بقيه همكارانم براي پيدا كردن رنگ و مدل مانتوي مورد نظرم همه مغازه‌ها را نگردم و در اولين فروشگاه خريد كنم. اضافه وزن زيادي نداشتم اما از شرايط موجود هم راضي نبودم. به خاطر كار بيرون و داخل خانه فرصت ورزش و كارهاي ديگر را نداشتم و براي اينكه از دست اين 7، 8 كيلو وزن اضافه راحت شوم تصميم گرفتم نزد دكتر تغذيه بروم. دكتر در جلسات اول برايم دستور غذايي نوشت و بعد از دو سه بار رفتن و تغيير نه‌ چندان وزنم، دارو و قرص نيز به دستورات ديگر اضافه شد.

وي ادامه داد: دكتر همان موقع به من گفت از داروخانه پايين مطب قرص را تهيه كن اما چون ديرم شده بود ترجيح دادم دارو را از داروخانه نزديك خانه تهيه كنم. وقتي دكتر داروخانه نسخه و اسم دارو را شنيد آهسته گفت براي چه كسي تينوئيت رتاد مي‌خواهي؟ گفتم خودم. نگاهي به من انداخت و گفت ما از اين قرص‌ها نداريم و اگر هم داشتيم به كسي نمي‌داديم. مي‌داني اين قرص‌ها غيرمجاز هستند و از شيشه ساخته شده‌اند. دكتر برايم توضيح داد كه علاوه بر اعتياد‌آوري و افسردگي تا مدت‌ها اشتهايت را از بين مي‌برد و نمي‌تواني غذا بخوري. همچنين متابوليسم بدنت دچار اختلال مي‌شود و با توجه به قوي بودنش، بر روي كبد، قلب، ريه و معده‌ات اثر منفي مي‌گذارد. واقعاً تا آن روز نمي‌دانستم كه اين قرص چه عوارضي دارد و ترجيح دادم كه به جاي اين مشكلات با رژيم مناسب به وزن دلخواهم برسم حتي اگر مدت زيادي طول بكشد.

تبليغات ماهواره را باور كردم

هادي 22 ساله دانشجوي تربيت بدني است كه مدت‌هاست با عوارض داروهاي تبليغي در شبكه‌هاي ماهواره درگير شده و تحت درمان است. او مي‌گويد: با اينكه رشته تحصيلي‌ام را دوست داشتم اما براي موفقيت بيشتر بايد چند كيلويي وزن كم مي‌كردم و براي اينكه خيلي سريع و بدون سختي به شرايط دلخواهم برسم از اطرافيانم كمك خواستم. يك روز در جمع خانوادگي‌مان پيشنهاد دادند كه يكي از داروهاي تبليغات ماهواره‌اي كه مورد تأييد وزارت بهداشت است را بخرم. در تبليغ بونيتيكال اسليمينگ گفته مي‌شد كه هم سايز كم مي‌كني، هم وزنت سريع پايين مي‌آيد، در همان سه روز اول تغييرات را به خوبي احساس خواهيد كرد، باعث كشيدن و جمع كردن پوست بدن و صورت شده و از شل شدن و افتادگي پوست جلوگيري مي‌كند.

هادي تأكيد كرد: من هم خوردن قرص را شروع و دو قوطي 36 عددي آن را استفاده كردم. در اين مدت منتظر همه اين معجزه‌ها بودم اما خبري نشد. حين خوردن قوطي سوم دچار دل‌دردهاي شديدي شدم كه كارم به بيمارستان كشيد و با نظر دكتر چند روزي بستري شدم. مشخص شد كه قرص‌هاي مورد نظر روده‌هايم را از بين برده است و اگر خوردن‌شان را ادامه مي‌دادم به سرطان روده دچار مي‌شدم. يك سالي از اين اتفاق مي‌گذرد اما هنوز روده و معده‌ام مشكل دارد و نمي‌توانم مانند آدم‌هاي عادي هر غذايي بخورم و در اين حالت هم به خاطر لاغر شدن زياد دچار مشكل شده‌ام.

به قرص‌ها اعتياد پيدا كرده بودم

مژگان 35 ساله و مدرس ادبيات براي فرار از چاقي‌اش به حرف‌هاي آرايشگرش گوش داده و در منجلاب بدي گير كرده بود. او درباره اتفاقي كه برايش افتاده مي‌گويد: برايم سخت بود به خاطر جايگاه اجتماعي كه داشتم با اين شكل و شمايل در جلسات شعر و كلاس‌هايم شركت كنم. چند باري رژيم گرفتم ولي طاقت نياوردم و ادامه ندادم. از قرص‌هاي سوپراسليم و ژل موضعي كه شبكه‌هاي ماهواره تبليغ مي‌كردند استفاده كردم اما فايده نداشت. چند بار در آرايشگاهي كه مي‌رفتم شنيدم قرص‌هايي كه آنها مي‌فروشند معجزه مي‌كند و يكي از كاركنان آنجا در مدت كوتاهي وزن زيادي كم كرده بود. وسوسه شدم و چند نوبتي از آن قرص‌ها استفاده مي‌كردم و هر بار هم تعداد آنها بيشتر از قبل مي‌شد.

مژگان ادامه داد: پول زيادي بابت خريد قرص‌ها مي‌دادم اما ديگر حالت طبيعي نداشتم و متوجه شدم كه ديگران طور ديگري به من نگاه مي‌كنند و حركاتم به نظر آنها كمي غيرعادي است. چند بار همكاران و دوستانم در مورد اين تغييرات از من سؤال كردند و از حرف‌هايشان هم ناراحت شدم. يكي از همكاران صميمي‌ام رك و صريح برايم توضيح داد كه مواد تشكيل‌دهنده اين قرص‌ها شيشه است و تازه فهميدم چه بلايي سرم آمده و بايد خودم را جمع و جوركنم. اولش كمي سخت بود اما به خاطر خانواده و دوستانم مصرف قرص‌هايم را قطع كردم، اين لاغر شدن به مشكلاتي كه با آن مواجه شدم نمي‌ارزيد.

جواب گرفتم ولي ضرر داشت

رؤيا 33 ساله خانه‌دار است و دغدغه هميشگي زندگي‌اش داشتن وزن مناسب و سلامتي است. او مي‌گويد: بعد از اينكه ازدواج كردم كمي اضافه وزن پيدا كردم و براي فرار از اين وضعيت نزد دكتر رفتم و به وزن ايده‌آلم رسيدم. پس از زايمان هر چه رژيم گرفتم فايده نداشت و هركاري كردم تا اين چند كيلو اضافه را كم كنم اما وزنم ثابت مانده بود. در يكي از مهماني‌هاي خانوادگي چند تن از خانم‌ها قرص جديدي را به من معرفي كردند كه با اطمينان مي‌گفتند برايم مفيد است. زنيكال ياونوستات را چند هفته‌اي مصرف كردم و جواب گرفتم. البته عوارض هم داشت و بدن ويتامين‌ها و چربي محلول در غذا را جذب نمي‌كند. همچنين متابوليسم بدن را به شدت بالا مي‌برد و دفع غيرارادي مدفوع را به دنبال دارد.

وجود ماده شيشه ثابت شده است

با توجه به صحبت‌هاي چند تن از شهروندان‌مان متوجه مي‌شويم كه داروهاي لاغري كه در اين سال‌ها مورد استقبال بسيار قرار گرفته و هر روز نيز به تعداد آنها اضافه مي‌شود بيشتر مشتريان اين محصولات زنان هستند و براي كم كردن وزن‌شان به اين روش‌ها متوسل مي‌شوند. اين افراد بي‌خبر از همه عوارض و مشكلاتي كه اين قرص‌ها دارد با اشتياق با شماره تلفن‌هايي كه اين شبكه‌ها معرفي مي‌كنند تماس مي‌گيرند و سفارش كالا مي‌دهند. در حالي‌كه برخي از مصرف‌كنندگان تا پاي مرگ رفته و جان خود را از دست مي‌دهند. طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت برخي از داروهاي لاغري موجود در بازار حاوي ماده مخدر متافتامين هستند.

در گزارش‌هاي مركز سم‌‌شناسي كشور به مواد گياهي موجود در اين قرص‌ها اشاره شده كه اين مواد حاوي شيشه هستند و در صورت مصرف، اعتياد پيدا مي‌كنند. در تبليغات اين قرص‌ها اعلام مي‌شود كه 100 درصد گياهي هستند در حالي كه در همه اين قرص‎ها، «شيشه صنعتي» كه يك ماده مخدر خطرناك است وجود دارد. شيشه يك ماده مخدر و مخرب است و با مكانيزمي كه در آن وجود دارد انسان را لاغر مي‎كند اما ادامه اين كاهش وزن اعتياد است و سلامت افراد نيز به خطر مي‌افتد.

داروهايي كه مورد تأييد نيستند

با وجود مرگ چند تن از هموطنان نگراني‌هاي مسئولان درباره مصرف اين قرص‌ها بيشتر شده است تا جايي كه در آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو اين محصولات مورد بررسي و آزمايش قرار گرفته‌اند. در اين آزمايش‌ها محصولات تقلبي و قاچاق مشخص شده است و در اين نمونه‌ها وجود الكل، داروي روانگردان و مواد مخدر تأييد شده است. به اين داروها مواد افزودني يا داروهاي عصبي نيز اضافه مي‌شود كه اكثراً بر روي مغز اثر گذاشته و در طولاني مدت باعث افسردگي و جنون مي‌شود يا بر متابوليسم بدن تأثير مي‌گذارند تا سوخت و ساز و چربي‌سوزي‌اش افزايش پيدا كند.

به نظر مي‌رسد محصولاتي كه ما از آنها استفاده مي‌كنيم به هيچ وجه مورد تأييد وزارت بهداشت امريكا (FDA) نيز نيست و اعلام كرده‌اند از مصرف قرص‌هاي لاغري مثل بوتانيكال و هربال اسليمينگ جداً خودداري شود چون سيبوترامين موجود در اين قرص‌ها منجر به حملات قلبي و ايست قلبي مي‌شود. اين محصولات تبليغي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مورد تأييد وزارت بهداشت نيستند و اين مسئله بارها از سوي مسئولان اعلام شده است. اين قرص‌ها از راه‌هاي غيرمجاز وارد كشور و به صورت قاچاق توزيع مي‌شوند. موادي كه در آنها استفاده مي‌شود سالم نيست، به همين دليل وزارت بهداشت روي نام هيچ كدام از آنها مهر تأييد نزده است و مجوز قانوني ندارند.

با اين شرايط نبايد اجازه دهيم اين تبليغات روي تصميمات ما اثر بگذارد. براي كم كردن و مواجه شدن با معضل چاقي بايد به پزشك متخصص مراجعه كرد و با ورزش كردن و رژيم غذايي مناسب به وزن ايده‌آل‌مان برسيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر