کد خبر: 634322
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۴
سكوت خشم آلود عربستان مقابل كابينه وحدت ملي لبنان
پايان ده ما خلأ سياسي در لبنان با تشكيل كابينه جديد اين كشور به نخست وزيري تمام سلام آنقدر مهم بود كه حتي امريكايي‌ها از تشكيل دولت استقبال كردند و تبريك گفتند، اما عربستان با سكوت خود نشان داد كه همسو با اسرائيل از تركيب دولت لبنان كه همچنان مقاومت در آن دست برتر را دارد، خشمگين است.

پايان ده ما خلأ سياسي در لبنان با تشكيل كابينه جديد اين كشور به نخست وزيري تمام سلام آنقدر مهم بود كه حتي امريكايي‌ها از تشكيل دولت استقبال كردند و تبريك گفتند، اما عربستان با سكوت خود نشان داد كه همسو با اسرائيل از تركيب دولت لبنان كه همچنان مقاومت در آن دست برتر را دارد، خشمگين است.

وزير امور خارجه امريكا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و دبير‌كل سازمان ملل با صدور بيانيه‌هايي دست كم در ظاهر از تشكيل دولت لبنان استقبال كردند، اما كانال 2 تلويزيون رژيم صهيونيستي، دبيركل حزب‌الله را برنده بزرگ تشكيل دولت لبنان اعلام كرد و روزنامه سعودي الوطن نزديك به رژيم آل سعود كه به نظر مي‌رسد امتياز ندادن جريان هشت مارس به رهبري حزب‌الله به رقيب غربگراي خود( 14 مارس) براي تشكيل كابينه لبنان به مذاق آنها خوش نيامده، از زمان جلوتر رفته و اقدام به جريان‏سازي درباره محتواي بيانيه وزارتي لبنان (دستور كار دولت) كرد و براي محور مقاومت خط و نشان كشيد. اين روزنامه به نقل از منابعي در دبيرخانه جريان 14 مارس كه خواستند نامشان فاش نشود، آورده است: اهميت تشكيل دولت جديد لبنان به دليل پايان يافتن صلاحيت دولت نجيب ميقاتي بود كه حزب‌الله بر تصميم گيري‌هاي آن كنترل داشت و به دستور حزب‌الله كار مي‌كرد. اين مطالب روزنامه سعودي نارضايتي كامل عربستان به عنوان متحد اصلي 14 مارس از تركيب كنوني كابينه لبنان را نشان مي‌دهد. اين منابع به الوطن گفته‌اند كه 14 مارس هرگز اجازه نمي‌دهد كه معادله ارتش، ملت و مقاومت در بيانيه وزارتي دولت جديد لبنان بيايد.

اين روزنامه سعودي به نقل از اين منابع تهديد كرده است كه در دولت جديد لبنان جريان 14 مارس مي‌تواند به حزب‌الله اجازه ندهد كه در تصميم‌گيري‌ها يا اعمال شروط خود تكروي نكند.

تمام سلام مأمور تشكيل كابينه لبنان روز شنبه پس از گذشت 10 ماه اختلاف نظر ميان سياستمداران لبناني درباره تركيب و ساختار كابينه، موفق به تشكيل دولت شد و دولت پيشبرد امور نجيب ميقاتي به كار خود پايان داد.

كابينه شكل گرفته بر اساس توافق تمام طرفين و رضايتمندي تقريبي همه اطراف، چيده شده است و آن هدفي كه جريان 14 ‏مارس و المستقبل به رهبري سعد‌الحريري و عربستان سعودي در پي حذف حزب‌الله بودند، به هيچ وجه ميسر نشده است و مدل ‏تركيب كابينه بر اساس توافق مورد نظر حزب‌الله لبنان يعني 8- 8- 8 شكل گرفت.
 

سعودي‌ها طي ماه‌هاي گذشته جريان 14 مارس را به شدت تحريك كرده بودند كه حزب‌الله را براي خروج از سوريه تحت فشار بگذارد.

جريان المستقبل لبنان به رهبري سعد‌الحريري خروج حزب‌الله از جنگ سوريه را شرط حضور اين حزب در كابينه دانسته بود، اما حزب‌الله تأكيد كرده بود كه دفاع از مقاومت در برابر اشغالگران ارتباطي به مسائل سياسي داخلي لبنان ندارد. از سوي ديگر، رسانه‌هاي لبناني و خارجي نيز فاش كردند كه جريان سعد الحريري نيز در چارچوب حمايت‌هاي عربستان از گروه‌هاي تروريستي در سوريه به اين گروه‌ها كمك مالي و تسليحاتي كرده است.

استقبال بان‌كي‌مون، كري و اشتون

 

دبيركل سازمان ملل ضمن تبريك به تمام سلام نخست وزير لبنان به مناسبت اتمام مأموريت وي در اعلام تشكيل كابينه از رهبران سياسي در لبنان خواست تا براي ضمانت انجام انتخابات رياست جمهوري آينده در كشور و در چارچوب زماني كه قانون آن را تعيين كرده است، مشاركت جدي داشته باشند.

بان كي مون ضمن استقبال از تشكيل كابينه جديد لبنان اعلام كرد كه پس از موفقيت لبنان در تشكيل كابينه بايد انتخابات رياست جمهوري اين كشور در چارچوب زماني مقرر برگزار شود.

همچنين وزير خارجه امريكا ضمن استقبال از دولت جديد لبنان براي همكاري با اين دولت در زمينه تقويت صلح و ثبات و رفاه لبنان اعلام آمادگي كرد. «جان كري» وزير خارجه امريكا، در بيانيه‌اي تشكيل دولت جديد لبنان را مورد استقبال قرار داد و تصريح كرد: ما اعلام تشكيل جديد دولت لبنان را گام اول مهم در رويارويي با ترديدهاي سياسي مي‌دانيم كه در سال‌هاي اخير لبنان را از كار بازداشته است.

وي ادامه داد: ما مدت‌ها بود كه مي‌گفتيم مردم لبنان شايسته دولتي هستند كه به نيازهاي آنها پاسخ دهد و از منافع آنها حفاظت كند.

كري گفت: در ميان خشونت‌هاي رو به رشد فرقه‌اي و تروريستي، ما به دنبال يك كابينه جديد هستيم كه اگر به تأييد پارلمان برسد، امنيت فوري و نيازهاي سياسي و اقتصادي لبنان را مورد بررسي قرار دهد.

وزير خارجه امريكا تأكيد كرد كه چالش‌هاي پيش روي لبنان شامل رسيدگي به نيازهاي جامعه لبنان در ارتباط با ميزباني از پناهندگان سوريه، تقويت نهادهاي ملي و مهار ايدئولوژي افراط‌گرايانه و افزايش تلاش‌هاي مبارزه با تروريسم، ترغيب رشد اقتصادي، توسعه انرژي ساحلي و برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني در زمان مقرر، به صورت شفاف و دموكرات و منصفانه و بر طبق قانون اساسي لبنان است. كري هم در اظهاراتي تحريك‌كننده در بيانيه خود گفت: تمامي مردم لبنان بايد از توافق طائف و بيانيه بعبدا حمايت كنند كه شامل سياست عدم همكاري لبنان در درگيري‌هاي سوريه و درگيري‌هاي خارجي مي‌شود. اين سياست بهترين شيوه براي تضمين ثبات و امنيت لبنان است. كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز يك‌شنبه در بيانيه‌اي تشكيل دولت جديد در لبنان را پس از پشت سر گذاشتن مذاكراتي دشوار با گروه‌هاي سياسي به «تمام سلام» نخست‌وزير اين كشور تبريك گفت. اشتون هم مسير تحريك و مداخله امريكا را پيگيري كرد و بدون نام بردن از حزب‌الله افزود:من مطمئنم كه دولت جديد لبنان در جهت محافظت از صلح و امنيت اين كشور اقدام كرده و سياست دوري از بحران سوريه را درپيش خواهد گرفت. لوران فابيوس وزير امورخارجه فرانسه روز شنبه پس از اعلان تشكيل دولت جديد لبنان به رياست «تمام سلام» اظهار داشت:گروه همكاري‌هاي بين‌المللي به زودي در شهر پاريس با هدف كمك جامعه جهاني به وحدت، حاكميت و ثبات لبنان گردهم مي‌آيند.

 
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار