کد خبر: 601754
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، از پایان مرمت آبشار تمام خزه ای جهان در شهرستان علی آباد کتول و پیشنهاد ثبت آن در فهرست آثار ملی کشورخبر داد.

قربان عباسی با اعلام این مطلب گفت: در راستای وقوع سیلی سنگین و مخرب در سال گذشته دراستان گلستان ، بخش های مختلفی از گلستان از جمله آبشار تمام خزه ای جهان دچار آسیب شد. این سیل سبب ریزش خزه های آبشار کبودوال، تخریب مسیر دسترسی و خرابی دو پل مسیر شد که با گذشت حدود یکسال این آبشار برای مسافران گلستان آماده شده است.

وی هزینه مرمت و بازسازی آبشار تمام خزه ای را دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این آبشار برای حضور و بازدید گردشگران و طبیعت گردان آماده است و دو پلی که بر اثر سیل تخریب شده بود، بازسازی و مسیر دسترسی نیز مرمت شده است.

عباسی ادامه داد: بخشی از خزه های آبشار کبودوال نیز که دچار ریزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رویش کرده و مشکلی برای حضور گردشگران در این منطقه وجود ندارد.

سه اثر طبیعی در انتظار ثبت

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان همچنین از پيشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علي آباد گلستان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد و گفت: اداره کل ميراث فرهنگي گلستان در راستاي ثبت ميراث طبيعي اين استان و در جريان اجلاس آتي شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار، سه اثر طبيعي شامل دو آبشار شيرآباد، کبودوال و چنار قديمي شهر گرگان را براي ثبت در فهرست آثار ملي کشور پيشنهاد داده است.

وي افزود: آبشار کبودوال که در 5 کيلومتري جنوب شهرستان علي‌آباد اين استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌اي جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبيعي نمونه‌اي نادر و منحصر به فرد است و حتي در آينده ثبت جهاني آن نيز دور از دسترس نخواهد بود.

عباسی احداث سنگفرش مسیر ‎دسترسی، احداث پل سنگی ‏و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچیق ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ را از دیگر اقدامات انجام شده دراین منطقه گردشگری ‏برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال بیش از 50 هزار مسافر از کبودوال دیدن کردند که پیش بینی می شود این میزان درتابستان امسال بیشتر شود، افزود: با شروع تعطیلات تابستانه و در روزهای اول نیز شاهد حضور مسافران زیادی از اقصی نقاط کشوردر آبشار کبودوال هستیم.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترین آبشارتمام خزه ای جهان است، آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار