
بهرهبرداری از تونل توحید امروز همزمان با سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، خانواده معظم شهدا، جانبازان و تعداد کثیری از مردم تهران آغاز شد.
به گزارش فارس، کلنگ ساخت تونل توحید در 3 اردیبهشت 1386 توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران بر زمین زده شد و امروز بعد از گذشت 32 ماه از آن زمان به بهره برداری رسید.
پروژه تونل توحید دارای 2 رشته تونل مجاور هم(دو قلو) و هر رشته دارای 3باند رفت و برگشت هر کدام به طول 2 هزار و 136 متر است که دو بزرگراه چمران و نواب را به هم متصل میکند.
اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال 1377 بلاتکلیف بود اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور برای مطالعه و بررسی اتصال این دو بزرگراه کرد، در همین راستا در اواخر سال 1385 پیمانکار انتخاب و در اوایل سال 86 رسماً عملیات اجرایی پروژه تونل توحید شروع شد.
از ویژگیهای خاص این پروژه، باید به تلاقی تونل با خط 2 و 4 مترو اشاره کرد.
در روند حفاری، تونل توحید گاهی با ناپایداری خاک به ویژه در شمال شفت میدان توحید مواجه شد که این امر کندی عملیات اجرا را در برداشت. همچنین در طول مسیر حفاری معارضانی از جمله لولههای آب شرب، تأسیسات شهری، رشتههای متعدد قنات، کانالهای فاضلاب و غیره بود ولی موانع برطرف و پروژه اجرا شد.
برای اجرای این پروژه 6 کارگاه اصلی در نقاط مختلف رمپ شمالی، ابتدای خیابان باقرخان، میدان توحید، نیایش، بین توحید و آزادی، تقاطع خیابان آزادی و توحید، میدان جمهوری و تقاطع خیابان آذربایجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه کاری در محل مستقر و فعال بودند.
بر اساس این گزارش، 70 عدد جتفن، 11 اگزوز فن برای تهویه و خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند در این تونل تعبیه شده است.
همچنین تأمین روشنایی استاندارد، پیشبینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل (عدمخیرگی)، تعبیه شبکههای فاضلاب و همچنین نصب بیش از 3 هزار شمع و بیش از 25 هزار قطعه بتنی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق خودروها در کنار مقاومسازی تونل برای مواجهه با زلزله و تکانهای تخریبی ناشی از گسلها از جمله ویژگیهای این تونل است.
با بهرهبرداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حد فاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی رفع میشود که صرفهجویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگیهای هوا، صوتی و بصری را نیز به دنبال دارد.
با این وجود، تونل توحید به مدت 2 ماه شبها از ساعت 22 تا 6 بامداد برای نصب برخی تجهیزات و تکمیل کردن پروژه مسدود میشود.
شهرداری تهران در ساخت تونل توحید ركورد زد
شهردار تهران گفت: تونل توحید در قیاس با سایر كشورها یكی از بزرگترین پروژههای شهری است. محمد باقر قالیباف امروز قبل از افتتاح رسمی تونل توحید توسط مردم، در جمع خبرنگاران درباره آثار اجتماعی تونل توحید گفت: از زمانی كه در شهر تهران زندگی میكنم و امروز نیز در سمت شهردار تهران هستم مهمترین دغدغه مردم ترافیك و آلودگی هواست.
به گفته قالیباف یكی از بزرگترین وظایف شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران رفع مشكلات شهروندان است.
وی با اشاره به اینكه یكی از مشكلات در تهران ترافیك است، افزود: توسعه زیرساختها در زمینه حمل و نقل عمومی یكی از اقدامات مهم برای رفع مشكل ترافیك است.
شهردار تهران اضافه كرد: تونل توحید میتواند مشكلات روحی و روانی كه به مردم از طریق ترافیك وارد میشود را برطرف كند.
قالیباف با اشاره به اینكه ترافیك خیابان جمهوری، زنجان، میدان توحید بسیار زیاد است، گفت: با افتتاح تونل توحید این گره كور ترافیكی برطرف میشد.
به اعتقاد شهردار تهران تونل توحید از آلودگی صوتی و هوا كاسته و همچنین صرفهجویی وقت را برای شهروندان به دنبال دارد.
قالیباف با اشاره به اینكه در طراحی تونل توحید با دهانه 35 متر و جنس زمینی كه در این محدوده به دلیل قناتها وجود دارد مشكلات زیادی در ساخت این تونل داشتیم، گفت: اما خوشبختانه این تونل امروز آماده بهرهبرداری است.
به اعتقاد قالیباف تونل توحید فراز و نشیب نداشت، فراز و نشیب به خاطر حساس بودن موضوع بود و اینكه تجربه عمرانی اینچنینی وجود نداشت.
وی افزود: تونل توحید در بعد زمان و كیفیت ركورد زده است.
به اعتقاد شهردار تهران این ركورد را نباید با كارهای گذشته مقایسه كرد.
قالیباف با بیان اینكه هر اتفاقی كه در كشور رخ میدهد با قبل از انقلاب مقایسه میكنیم گفت: نباید این گونه باشد، هر اتفاقی كه رخ میدهد را باید با سایر كشورها مقایسه كنیم.
قالیباف تاكید كرد: تونل توحید در قیاس با سایر كشورها یكی از بزرگترین پروژهها است.