رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آسیبهای اجتماعی را میتوان با نگاه درست و با تکیه بر فرهنگ جهادی درمان کرد، چرا که کار جهادی شجاعت فکری و تحول در تصمیمگیری میآورد. جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف عصر پنجشنبه (۲۲ آبان ماه) در مراسم تجلیل از برگزیدگان رویداد ملی جایزه امیر (جوانان اثرگذار اجتماعی ایران) که در محل تالار وحدت برگزار شد، گفت: خوشحالم که در جمع برادران جهادی خود با سنین و جغرافیای مختلف هستم که گرد هم آمدیم تا این فرهنگ جهادی را پیش ببریم.
به گزارش ایرنا، وی افزود: شاید یکی از اشکالات ما این باشد که برای انسان سازی، تربیت، برای مومن واقعی بودن، متمرکز به مسائل ذهنی صرف میشویم. البته مخالف موضوعات ذهنی و آموزشی نیستیم. اما وقتی به تجربه خودم، تاریخ، سرگذشت اشخاص نگاه میکنم، میبینیم که تربیت، انسانیت، فرصت رشد و فرصت بالقوه و تبدیل شدن آنها به بالفعل، فقط از طریق موضوعات ذهنی محقق نمیشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بسیاری از موارد، جابه جایی محیط و انجام اقدامات دیگر سبب میشود که انسان حقیقت دیگری را هم ببیند که شاید اگر سالها در کلاس مربوط به آن بنشیند، نمیتواند آنچه که مدنظر دارد، حاصل کند.
قالیباف با اشاره به اقدامات جهادی خود پیش از انقلاب، افزود: پس از حضور در زلزله طبس که حدود ۱۷ سال سن داشتم، انسان دیگری شدیم و دنیای دیگری در برابر چشمان ما باز شد و پس از انقلاب فرصت کار جهادی برای ما در روستاها ادامه یافت تا اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس، کار جهادی و بسیجی متبلور شد.
فرهنگ جهادی در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری متبلور شد
وی با بیان اینکه در زمان آغاز جنگ تحمیلی باید همه در این مسیر حرکت میکردیم، تصریح کرد: قطعا فرهنگ بسیجی و جهادی در زمان جنگ بیش از همیشه شکل گرفت. البته تا پیش از این جنگ، همه اقدامات در مسیر کار جهادی انجام میشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، کار جهادی را اقدامی دانست که انسان بدون اخذ وجه و حتی بدون توقع قدردانی خالی و فقط با نیت خالص و برای رضای خداوند انجام میدهد و تصریح کرد: این چنین کار جهادی به انسان، قدرت، مادیات، معنویات و منزلت میدهد و سبب لذت بخشی برای انسان شده که هیچ تفریحی به این میزان برای او شادی آفرین و ارزشمند نخواهد بود و هیچ چیزی سبب دلسردی، عصبانیت و خستگی او هم نخواهد شد.
قالیباف، فعالیت جهادی را بدون گلچین کردن و بدون توجه به گروه، دین و مذهب و حزب سیاسی عنوان کرد و افزود: بلکه نفس این موضوع که اراده کند و انجام دهد مهم است، چرا که هدف این است که محیط سالم، انسانی، روحی و در راه کمک به هم نوع ساخته شود تا از یک فرد نیازمند به هر شکلی گره گشایی صورت گیرد. اگر در چنین فضایی قرار بگیریم، قطعا معصیت، ظلم و حق خوری رخ نخواهد داد و خداوند از آن راضی خواهد بود.
فرهنگ کار جهادی، فرهنگ کار جمعی است
وی با تاکید بر اینکه این رویکرد سببِ در اوج قرار گرفتن انسانیت و سبک جدیدی از تربیت و خدمت خواهد شد، بیان کرد: حتی سبک جدیدی از مدیریت خواهد بود. البته مدیریت، یک علم و دانش است و حتما یک مهارت و هنر، ذاتی و اکتسابی، آموختنی و از جنس اجتماعی شدن است. پس حتما در مدیریت، قدرت تصمیم گیری در آن وجود دارد و فرهنگ کار جهادی، فرهنگ کار جمعی است.
رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس وقتی مردم به جبهه میآمدند، هیچ کدام ازشاخصهای کنونی برای استخدام یا جذب نیرو در نیروهای مسلح نبود، گفت: نمونه آن در دوران دفاع مقدس، حضور پیرمردی ۷۵ ساله تا نخبه تحصیل کرده در آمریکا، در جبهه بود که هر دو کنار هم و در یک سنگر در برابر دشمن میجنگیدند. حتی انگیزه و انسجام سازمانی آنها در جنگیدن از افسر آموزش دیده در هر دانشکدهای بهتر بود و پای کار بودند و بهتر تصمیمگیری میکردند و این یک نمونه از روح کار جهادی است.
قالیباف تاکید کرد: این رویه میتواند در تک تک محلات ما و در شهرها، روستا و همه مناطق کشور وجود داشته باشد و تحقق آن به ما و شما جوانان بستگی دارد که این فرهنگ و الگو را روز به روز پیش برده و تکثیر کنید و شجاعات فکری و قدرت تصمیمگیری را در یک فضای سالم به آنها آموزش دهید تا کار جمعی یادبگیرند.
کار جهادی شجاعت فکری و تحول در تصمیمگیری میآورد
وی با اشاره به برخی از بانوان که پس از آزادی از زندان در مجموعهای مشغول به فعالیت شدهاند، گفت: آنها در خیاطی، طراحی و ... فعال شدند و تعویض پرده ضریح امام حسین (ع) در کربلا، اثر دست همین زنان بود. به عبارتی آسیبهای اجتماعی را میتوان با نگاه درست و با تکیه بر فرهنگ جهادی درمان کرد، چرا که کار جهادی شجاعت فکری و تحول در تصمیمگیری میآورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تقویت روحیه جهادی در مدیریت کشور، گفت: اگر در جایی کار کنیم و فردی اختیار و پول بخواهد، یعنی عُرضه ندارد به دلیل آنکه مدیر جهادی با فرهنگ جهادی، خودش اختیار تولید میکند و پول میآورد.
مدیر جهادی، مردمیسازی را به باور خود پیش میبرد
قالیباف با بیان اینکه مدیر جهادی، مردمیسازی را به باور خود پیش میبرد، اضافه کرد: چهرههایی که امروز در این جمع حضور دارند، کسانی هستند که با چنین روحیهای زندگی کردهاند و از مسیرهای سنگلاخی عبور کرده و امروز خودشان راه را هموار کردهاند و دهها هزار نفر را نیز در این مسیر به دنبال خود آوردهاند.
وی اضافه کرد: قطعا شجاعت فکری، شجاعت در تصمیمگیری و خلاقیت سبب برکت و عنایت الهی خواهد شد و خداوند بندهای را که با اخلاص و نیت کمک به همنوع میکند، او را در دستیابی به حداقل امکانات برای انجام مأموریتش رها نخواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ایام شهادت شهید حسن طهرانیمقدم گفت: آن شهید بزرگوار تاکید داشت که کار امروز را نباید به فردا موکول کرد، چراکه فردا دیر است. ما دیدیم که در تجاوز ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی، تلاشهایی که شهید مقدمها با فرهنگ جهادی و با حداقل امکانات آغاز کردند، چگونه در میدان عمل نتیجه داد و از سرزمین، اسلام و مردم ما دفاع کرد.
فرهنگ جهادی یک مدرسه است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند
قالیباف افزود: آنان در برابر ظلم ایستادند و درسی به رژیم صهیونیستی دادند که در قریب به ۸۰ سال عمر ننگینش، هیچکس چنین درسی به او نداده بود و همه اینها از مظاهر فرهنگ جهادی است. در حقیقت فرهنگ جهادی یک مدرسه، یک استاد جدید و یک درس نو است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند.
وی، فرصتها را از دو نوع با ریسک و فرصتهای بدون ریسک برشمرد و گفت: عنصر جهادی، چون دارای شجاعتِ فکری، خلاقیت و اراده است و برای خدا و همنوع خود تلاش میکند، میان این دو نوع فرصت، حتماً فرصت با ریسک را انتخاب میکند. زمانی که چنین فرصتی برگزیده شود، کار با جهش و تحرک حل میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصتهای بدون ریسک صرفاً مسیرهای عادی و روزمرهاند که وضعیت را با روند مشخصی پیش میبرند، تاکید کرد:، اما فرصتهای با ریسک همان نقطهای هستند که یک اتفاق خارقالعاده رقم میخورد و این همان فرهنگ جهادی است؛ در فرهنگ جهادی، فرزند زمان خویش بودن اصل است.
قالیباف با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در سالگردهای رحلت حضرت امام خمینی (ره) همواره اندیشه امام را در سه کلمه تبیین کردهاند، خاطرنشان کرد: عقلانیت، عدالت و معنویت سه محور اصلی است که فرد جهادی عقلانیت را در محاسبات خود بهکار میگیرد، عدالت را در نیتش متجلی میبیند و معنویت را در رفتار و عمل خود نشان میدهد.