کد خبر: 1304199
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۰
نقش تأثیرگذار موسیقی در عبور از بحران‌ها بیشتر از همیشه بود
اهالی موسیقی دین خودشان را به ایران ادا کردند محسن چاوشی که از نخستین روز تهاجم دشمن صهیونیستی حضوری فعال در فضای مجازی داشته و سعی کرده به طرق مختلف از درد‌های وطن در این روز‌ها صحبت کند، با انتشار قطعه «علاج»، بار دیگر عرق ملی و میهن‌دوستی‌اش را نشان داد
احمد جوان

 جوان آنلاین: اهالی موسیقی این روز‌ها در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار گرفتند و با آثارشان به دنبال افزایش همدلی میان مردم و تقویت روحیه عمومی جامعه بودند. خوانندگان و آهنگسازان خیلی محکم پای به میدان نبرد گذاشتند و اجازه ندادند دشمن روحیه جمعی مردم را پایین بیاورد. 

محسن چاوشی که از نخستین روز تهاجم دشمن صهیونیستی حضوری فعال در فضای مجازی داشته و سعی کرده به طرق مختلف از درد‌های وطن در این روز‌ها صحبت کند، با انتشار قطعه «علاج»، بار دیگر عرق ملی و میهن‌دوستی‌اش را نشان داد. این قطعه تأثیرگذار با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و بسیاری هنر و دغدغه وطن‌دوستی این خواننده را ستودند. 

خواننده‌ای که مرهم درد مردمش است

سید محمدرضا خردمندان، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با انتشار قطعه موسیقی «علاج» در یادداشتی در وصف این اثر چنین نوشت: «ممنون به خاطر «علاجِ» به موقع‌ات! برای خیلی‌ها مثل من که یک هفته است مثل مار زخمی به خودمان می‌پیچیم و تلنبار خشم و بغض، راه گلوی‌مان را بسته، «علاج» تو به‌موقع‌ترین اتفاق ممکن بود. علاج تو برآمده از حلقوم میلیون‌ها ایرانی خشمگین بود؛ و مگر نبود ملک‌الشعرای بهار که می‌گفت: هر که را مهر وطن در دل نباشد کافر است؟ آقای چاوشی عزیز، تو دعای خیر چه کسی هستی که این‌گونه محبوب قلب‌ها شده‌ای؟ چه کار کرده‌ای که این‌گونه با صدای زخمی‌ات، صدای زخم‌های مردمت شده‌ای؟ در این بحبوحه خشم و غم و رنج، علاجِ تو، مرهم زخم‌های تازه ما برای ایران زمین بود و صدای در گلو مانده یک ملت؛ و چه چیزی جز اینها تو را این‌گونه «متفاوت‌ترین» کرده است...»

رضا مهدوی، موسیقیدان و از کارشناسان باسابقه موسیقی نیز با ستایش هنر چاوشی، ویژگی‌های هنری «علاج» را این‌گونه توصیف کرد: «این اثر با نام «علاج» کار ویژه دیگری است که این بار هم مردم و دولت را شگفت‌زده کرد. «علاج» با مقدمه‌ای متین و پرصلابت آغازگری دارد و فضای لازم را به شنونده القا می‌کند که قرار است از چه بگوید، بخواند و در تبیین چه تلاش می‌کند. محسن دقیقاً می‌داند فضای تصویری و اصطلاحاً نماهنگ‌هایی که بعداً رسانه‌های مختلف می‌خواهند بر روی این قطعه کارگذاری کنند، چه محیط شنیداری و دیداری را فراهم می‌کند تا در دوره‌ها و زمان‌های مختلف مصرف داشته باشد.»

مهدوی در ادامه می‌نویسد: «چاوشی خطابه‌وار آنچنان رجزخوانی دارد، اما خطابه‌ای پیش رو ندارد؟! تشر می‌زند، تاریخ می‌گوید، عمق فاجعه را می‌رساند، تحکم می‌کند و... اما شنونده احساس لغزگویی، طرح بیانیه و شعارگویی را اصلاً و ابداً احساس نمی‌کند! این رمز موفقیت محسن چاوشی است که زبان هنر و فن موسیقا را به درستی می‌شناسد. محسن علاج درد‌ها را می‌شناسد که مرهم برای مردم باشد. چاوشی این بار هم گل کاشت. بار‌ها در جایگاه دبیری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفتم که باید جایزه ویژه‌ای به نام او در بخش‌های آهنگسازی و خوانندگی موسیقی مردم‌وار گنجانده شود، چرا که او ضرورت‌شناس است و نه فقط یک نخبه خوانندگی و آهنگسازی در عرصه موسیقی مردم‌وار ایران بلکه جامعیت دارد.»

برای تو بمیرم‌ای ایرانم

همایون شجریان نیز به تازگی قطعه موسیقی «جهان ستم» را به آهنگسازی غلامرضا صادقی در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. شجریان در توضیح اثر تازه منتشر شده خود این‌گونه نوشت: «جهانِ ستم، سروده‌ای است اجتماعی و انسان‌دوستانه از غبار جان‌های زخم‌خورده و در هم‌شکسته. این قطعه به دنیا آمده؛ از صدای آزاد‌هایی که در وحشت اسیرند و فریاد‌هایی که در نیستان ستم، به زنهار برمی‌خیزند. این اثر، روایتی است از اندوه بی‌پایان انسان‌هایی که در پیچ و تاب شب‌های بن‌بست، در کابوس خون‌آلود این جهان، خاموش شده‌اند. 

این اثر از جهانی سخن می‌گوید که در آن خشم، پلیدی، جهل و خودبینی، جای مهر، زیبایی و آگاهی را گرفته‌اند. برگ‌های تاریخ بشر، با سیاهی و سپیدی، پلیدی و روشنایی ورق خورده‌اند و گویی این دو، همزادانی دیرین‌اند که پیوسته یکی بر دیگری چیره شده است. تقدیم به انسان‌های شریف و بی‌دفاع سراسر جهان، باشد که هیچ دلی جز با مهر و زیبایی زندگی نکند.»

سالار عقیلی نیز قطعه‌ای را برای این روز‌های ایران به نام «برای تو بمیرم‌ای ایرانم» به بهانه جنایات رژیم صهیونیستی علیه ایران عزیزمان منتشر کرد. در پوستر این قطعه نوشته شده: «ایران هر وجب از خاک تو تکه‌ای از جان ماست». همچنین قطعه «خط قرمز» سالار عقیلی در پاسداشت مرز‌های فرهنگی و جغرافیایی ایران منتشر شد؛ نغمه‌ای میهن‌پرستانه برای ایران. 

کنسرت‌های رایگان در سراسر تهران

همچنین اجرا‌های موسیقی در نقاط شهر تهران، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. اجرای علی قمصری در برج آزادی به صورت رایگان، اقدام زیبایی بود که باعث افزایش روحیه مردم در این روز‌ها می‌شود. در حاشیه اجرای علی قمصری در محوطه برج آزادی، بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی از نقش تأثیرگذار موسیقی در عبور از بحران‌ها و تقویت روحیه جمعی سخن گفت. 

بابک رضایی در حاشیه اجرای علی قمصری در برج آزادی، درباره این اجرا توضیح داد: هنر موسیقی در تمام تاریخ، در فراز و نشیب‌ها با مردم همراه بوده و هم‌اکنون در این برهه مهم تاریخی کشورمان جا داشت که هنرمند عزیزی مانند علی قمصری دینش را با حضور غیرتمندانه به نمایش بگذارد، آن هم در شرایطی که بسیاری اذعان داشتند از نظر امنیتی پر ریسک خواهد بود، اما او پذیرفت و در برج آزادی حضور پیدا کرد. خوشحالم که با حضور عزت‌مند این هنرمند، روسپیدی در این شرایط اتفاق افتاد. بار دیگر هنرمندان موسیقی اعلام کردند همیشه و در همه حال در کنار مردم عزیز کشورمان هستند و موسیقی جایگاه خودش را در پایندگی و بالندگی کشور به جامعه نشان داد. 

در ادامه برگزاری کنسرت‌های مردمی در نقاط مختلف شهر تهران، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و تعدادی هنرمندان هنرستان‌های موسیقی و مراکز آموزشی کنسرت ویژه‌ای را در پهنه رودکی برگزار می‌کنند. این کنسرت چهارشنبه (چهارم تیر) از ساعت ۱۸:۳۰ با اجرای مجموعه‌ای از آثار ماندگار موسیقی کلاسیک و قطعاتی با مضمون صلح و انسان‌دوستی میزبان مخاطبان است. 

گفتنی است در چند روز گذشته اجرا‌های مختلفی در سطح شهر تهران برگزار شد. روز دوشنبه گروه عاشیقلار میشو به سرپرستی احد ملکی در میدان هفت تیر تهران به اجرای کنسرت پرداخت و روز گذشته گروه «باسیدون» با اجرای موسیقی بوشهری با پیام همدلی مردم و بازآفرینی حالی خوش برای مردم در باغ فردوس مقابل موزه سینما به صورت رایگان به روی صحنه رفت.

برچسب ها: موسیقی ، هنر ، فرهنگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار