به گزارش جوان از لرستان،
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جزآنکه جان بسپارند چاره نیست
مارا ز منع عقل مترسان و می بیار
کان شحنه در ولایت ما هیچ کاره نیست
سخن از فخر هنر خوشنویسی ایرانی و افتخار دیار پاک لرستان استاد جواد بختیاری ست که با طرح نظریه نسبتهای طلایی باعث تحولی عظیم در عرصه خط و خوشنویسی میباشد.نظریه ای که جامعه خوشنویسی ما را از خواب چند ده ساله بیدار کرد و باعث شد الگوهای قدیمی و پوسیده ی آموزش به بایگانی تاریخ سپرده شود.
خط نستعلیق ترکیبی شگفت انگیز از اجزا هندسی وحدت یافته ایست که انوار جمالش چشم و دل هر صاحب ذوقی را غرق در روشنایی و گردش دوایرش چون نغمه ای سحرآمیز عقل و روح را مسحور خویش نموده و به عالم معنا میکشاند(مقدمه ای از مقاله جوهره و ساختار هندسی خط نستعلیق چاپ شده در فصل نامه هنر شماره نهم پاییز سال ۱۳۶۴ نوشته استاد جواد بختیاری)
استاد بختیاری با دانش و آگاهی وسیعی که در زمینه هنرهای تجسمی دارند با پشتوانه ای غنی از علم و آگاهی و تجربه ی عملی پا به میدان کارزار گذاشتند و یک تنه بار سنگین این وظیفه مهم را بر دوش گرفتند و درطول سالیان با تلاش و کوششی خستگی ناپذیر با نشستها و سخنوریها و کنفرانسهای متعدد اسب مراد را به پیش راندند و نه تنها در ایران بلکه در جوامع هنری بین المللی به دنبال بسط و گسترش این نظریه علمی بودند.بنده شاهد بودم در هر فرصتی که برای ایشان پیش می آمد درمورد مبحث نسبتهای طلایی خط نستعلیق به تفصیل سخن میگفتند .نظریه ای که واقعا قرار است خط نستعلیق را در قد و قواره ای جدید و علمی به دوستداران هنر خوشنویسی معرفی نماید.استاد بختیاری کاری کارستان کردند و با پشتکاری مثال زدنی نستوه و خستگی ناپذیر راه خود را ادمه دادند و نتیجه آن شد که امروز در هر مکان هنری که صحبت خط و خوشنویسی نستعلیق به میان می آید صحبت از نظریه ایشان و تاثیر آن بر بالا رفتن کلاس کیفی خط نستعلیق و متحول شدن آن است.
امروز با نسلی از هنرمندان روبرو هستیم که کار هنری را با آگاهی و چراها و بایدها و نبایدها انجام میدهند.شیوه استاد ما را از الگوبرداریهای قدیمی به دور میدارد و مارا در مسیری روشن ،منطقی و علمی هدایت مینماید بنابراین اگر بگوییم ایشان یک نابغه خوشنویسی ست سخنی به گزاف نگفته ایم.آثار نستعلیق ایشان بیننده ی مشتاق را به گلشنی از زیبایی،ظرافت و دقت بینظیر هدایت میکند.این آثار آنقدر در اوج است که گاهی به نظر میرسد برای هنرمند خوشنویس حتی با سطحی از هنر بالا دست نیافتنی ست.
بنده با وجود بیست سال کار در خوشنویسی نستعلیق معتقدم که تنها نقشه راه برای یادگیری دقیق و علمی این هنر پیروی از اصول نسبتهای طلایی ارائه شده از طرف ایشان است و غیر از این وقت و عمر تلف کردن است.
قلم راندن در خصوص ارزش کار ایشان و تاثیر آن بر هنر خوشنویسی نیاز به زمان بیشتر دارد که به آن خواهیم پرداخت.شایان ذکر است که کارهای فرهنگی که در سالهی اخیر در مجوعه ایشان صورت گرفته تنها در محدوده ایران مطلقا نبوده بلکه هدف استاد بیشتر در گستره و جغرافیای وسیعتری از کشورهاییست که با ما فرهنگ و زبان مشترک دارند که همان ایران فرهنگیست.پایان مطالبم را با گفته ای از ایشان به پایان میرسانم که با بیانی زیبا و گویا خط نستعلیق را توصیف مینماید:
خط نستعلیق تنها دست یافته بشر در طول اعصار است که تمامی تناسبات اجزا آن با یکدیگر براساس نسبت طلاییست.