کد خبر: 1231343
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
تعیین تعرفه ۹۶ درصدی برای واردات آیفون از سوی هیات وزیران احتمال رفع ممنوعیت واردات را قوت بخشیده است؛ ممنوعیتی که از سال ۱۴۰۱ و به علت ارزبری آغاز شده بود، با این وجود به نظر می‌رسد تصمیم قطعی این موضوع را کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باید اتخاذ کند؛ چراکه این محدودیت تصمیم این کمیسیون بود.

جوان آنلاین: برخی کارشناسان لغو ممنوعیت واردات آیفون را به فال نیک گرفته و آن را عامل کاهش قاچاق می‌دانند؛ چرا که در یک سال و نیم گذشته علی رغم ممنوعیت، واردات این گوشی به صورت غیرقانونی صورت می‌گرفت والبته با هزینه‌های رجیستری بیش از دو میلیون و ده‌ها مشکلات ریز و درشت برای خریداران این گوشی همراه بود. حالا به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد تا با لغو واردات از این طریق درآمدزایی کند. پیش از این، انجمن واردکنندگان موبایل در نامه سال گذشته خود به دولت توصیه کرده بود با لغو ممنوعیت واردات آی‌فون از درآمد‌های حاصله از این محل منتفع شود.


برخی از فعالان این بازار معتقدند که این تصمیم دولت مربوط به مدل آیفون ۱۳ به پایین است و آیفون ۱۴ و ۱۵ را شامل نمی‌شود. برخی نیز معتقدند به دلیل برخی ابهامات این مصوبه احتمال احتکار و به هم ریختن قیمت‌ها در بازار موبایل وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با تعیین سود بازرگانی ۹۶ درصدی قیمت مدل‌های مختلف گوشی آی‌فون۱۴ و آی‌فون۱۵ دو برابر قیمت جهانی خواهد شد. طبق اعلام سایت رسمی اپل، در حال حاضر آی‌فون ۱۴، ۶۹۹ دلار و قیمت روز آی‌فون۱۴ پلاس ۷۹۹ دلار است، در این شرایط رسانه‌ها گزارش می‌دهند که با فرض اینکه پس از تصویب سود بازرگانی ۹۶ درصدی دلار همچنان در کانال ۵۷ هزار تومان باقی بماند، خریدار ایرانی باید ۸۰ میلیون تومان برای خرید یک آی‌فون ۱۴ پایه هزینه کند.


مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل، معتقد است که این افزایش تعرفه تغییری در عملکرد بازرگان ایجاد نمی‌کند و آن‌ها در هر صورت قیمت‌های نهایی را افزایش می‌دهند. البته ممکن است که فروش این محصول را محدود کنند.


اما مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی معتقد است که واردات با تعرفه بالا بهتر از از وضعیتی است که واردات به‌طور کلی ممنوع بود، کالای قاچاق در بازار جولان می‌داد و خریداران را با دردسر‌های فراوان برای استفاده از این گوشی‌ها مواجه کرده بود.


با این اوصاف، در شرایطی که اکثریت واردکنندگان از تقویت احتمال لغو ممنوعیت واردات آی‌فون صحبت می‌کنند، باید منتظر ماند و دید سرنوشت واردات آی‌فون در روز‌های آینده چه خواهد شد.

برچسب ها: آیفون ، اپل ، واردات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار