کد خبر: 1219202
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان شده‌است که با بومی‌سازی ۹۵درصدی، ۸۵ درصد نرخ موفقیت درمان دارد. شرکت‌های سازنده این دستگاه در دنیا کمتر از ۱۰ مورد است

جوان آنلاین: یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان شده‌است که با بومی‌سازی ۹۵درصدی، ۸۵ درصد نرخ موفقیت درمان دارد. شرکت‌های سازنده این دستگاه در دنیا کمتر از ۱۰ مورد است. 
علی مهاجر، کارشناس شرکت دانش‌بنیان «بهیار صنعت» مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، درباره دستگاه شتاب‌دهنده خطی ساخت این شرکت اظهار کرد: این دستگاه برای درمان سرطان استفاده می‌شود که بیمار روی دستگاه قرار می‌گیرد و ۱۸۰ درجه قابلیت چرخش دارد. 
وی گفت:‌دستگاه روی غده سرطانی متمرکز می‌شود و فرایند اصلی آن تولید اشعه «ایکس» است که در دنیا نیز جزو فناوری‌های پیچیده است؛ بعد از تولید اشعه ایکس، دستگاه از محفظه‌ای خارج می‌شود و غده را می‌سوزاند. مهاجر گفت: این روش بهترین روش درمانی سرطان در دنیا است که در دنیا به آن رادیوتراپی گفته می‌شود. ما در سال ۱۳۹۱ ساخت دستگاه را آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۵ با بومی‌سازی ۷۰ درصد تکمیل کرده و به سراغ مجوز‌ها رفتیم. از طرفی سازندگان این محصول در دنیا کمتر از ۱۰ سازنده است. 
وی تأکید کرد: مجوز این دستگاه توسط سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت صادر می‌شود که سازمان انرژی اتمی به خاطر تولید اشعه ایکس و وزارت بهداشت نیز برای فرایند درمان و از بین بردن غده سرطانی مجوز صادر می‌کند؛ به خاطر نبودن زیرساخت‌های اعطای مجوزها، نزدیک به چهار سال موضوع مجوز‌های دستگاه زمان برد. در سال ۱۳۹۹ مجوز دستگاه صادر شد. 
مهاجر ادامه داد: این دستگاه در شهرک سلامت اصفهان نصب شد و درمان بسیار خوبی را نتیجه داده و مشابه نمونه‌های خارجی عمل کرد. این دستگاه به استان‌های تبریز، یزد و شاهین‌شهر ارسال شده‌است. هر دستگاه نزدیک به چهار ماه زمان می‌برد تا ساخته شود. قیمت نمونه‌های خارجی دستگاه با ارز آزاد ۱۲۰ میلیارد تومان است که ما حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد با بیمارستان‌های مختلف قرارداد می‌بندیم. 
این کارشناس شرکت دانش‌بنیان گفت: بومی‌سازی این دستگاه نزدیک به ۹۵ درصد است و ۵ درصد فقط قطعات جنرال است که در بازار تهیه می‌شود. وی تأکید کرد: ما از سوریه، عراق، افغانستان و کشور ونزوئلا تقاضای صادرات داشتیم. نخستین کشوری که در دنیا این دستگاه را ساخته، کشور امریکا است. شرکت زیمنس آلمان، الکتای انگلستان و نپتون سوئیس از جمله برند‌های معروف تولید این دستگاه در دنیا است. این کارشناس شرکت دانش‌بنیان با اشاره به سرطان‌های قابل‌درمان با این دستگاه گفت: سرطان‌های پروستات، برس، سرطان روده و کبد که شایع‌تر هستند، با این دستگاه قادر به درمان است. پروسه درمان با این دستگاه ۱۴ الی ۳۱ جلسه خواهد‌بود. 
وی گفت: هزینه درمان با این دستگاه برای بیماران سرطانی کمتر از 
۵ الی ۶ میلیون تومان است و دولت نیز در این زمینه حمایت می‌کند. 
مهاجر تصریح کرد: ما در ایران طبق استاندارد‌های بهداشت جهانی، به ازای هر یک میلیون نفر سه دستگاه نیاز داریم و اگر ۸۰ میلیون ایرانی را در نظر بگیریم، ۲۴۰ دستگاه احتیاج داریم که درمان بهینه انجام شود. امروز طبق آخرین آمار نزدیک به ۱۰۰ دستگاه با کارکردی که عرض کردم در کشور داریم. وی گفت: معمولاً بیماران به سرعت به سمت شیمی‌درمانی حرکت می‌کنند و در صف دستگاه قرار نمی‌گیرند. ما از سال ۱۳۹۹ که کار خود را آغاز کردیم ۱۰ دستگاه را با هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت قرارداد بستیم که تحویل دادیم. قرارداد اولیه ما اینطور بسته شد که یک بیمارستان برای گرفتن دستگاه رادیوتراپی اعلام نیاز می‌کند و بخش خصوصی به دلیل ماهیت خصوصی بودنش، معمولاً ۵۰ درصد قرارداد را در ابتدا دریافت می‌کند. از طرفی هیئت امنا نیز دستگاه‌ها را از ما خریداری نکرد. مهاجر تصریح کرد:‌در قرارداد جدید، قرار است ۱۰ دستگاه را به هیئت امنا بفروشیم و تحویل دهیم. وی در پایان تأکید کرد: در هر هزار نفر حدود ۸۵ درصد نرخ موفقیت درمان این دستگاه است.

برچسب ها: بهیار ، صنعت ، علوم پزشکی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار