کد خبر: 1218376
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
رژیم صهیونیستی که با گذشت ۱۴۶ روز از تجاوز نظامی به نوار غزه در دستیابی به اهداف مد نظر خود در نابودی حماس و پیدا کردن اسرایش ناکام مانده، تلاش کرد عقده این شکست را بر سر زیرساخت‌های غزه خالی کند.

جوان آنلاین: رژیم اشغالگر اسرائیل در پنجمین ماه متوالی تجاوزات مستمر خود به نوار غزه و با شکست در دستیابی به اهداف نظامی خود بر تخریب زیرساخت‌ها، جاده‌ها، فاضلاب، شبکه‌های آب و برق و خطوط ارتباطی و شبکه‌های اینترنتی متمرکز شده است. در نوار غزه که از سال ۲۰۰۶ در محاصره اسرائیل بوده، حالا دیگر خبری از راه‌ها و جاده‌های اصلی نیست، زیرا در نتیجه بمباران هوایی و توپخانه‌ای یا عملیات حفاری نیرو‌های اشغالگر در حین انجام عملیات زمینی خود در مناطق مختلف از تخریب در امان نمانده است.

بازگشت حیات به غزه چندین دهه طول می‌کشد؛ تاثیر جنگ بر اقتصاد
به گزارش فارس، علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در تخریب هوایی و زمینی زیرساخت‌های نوار غزه تنها به جاده‌های اصلی اکتفا نکرده بلکه ساختمان‌ها، برج‌ها، شبکه‌های فاضلاب یا پنل‌های خورشیدی تولید انرژی مورد استفاده برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پر کردن آب آشامیدنی نیز ویران کرده است. بنا به تاکید نهاد‌های مختلف بین المللی، رژیم اشغالگر با توجه به تخریب این حجم عظیم از زیرساخت‌ها و دشواری بازسازی و مرمت مجدد آن می‌خواهد نوار غزه را به عصر حجر بازگردانده و زندگی را در آنجا غیرممکن کند. بر اساس داده‌های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) احیای شرایط اجتماعی و اقتصادی که قبل از شروع تجاوز نظامی در غزه حاکم بود، چندین دهه طول می‌کشد، زیرا تولید ناخالص داخلی غزه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ و ۴.۵ درصد کاهش یافته بود و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه این روند انقباض اقتصاد اسرائیل را تسریع کرد به نحوی که به کاهش ۲۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در کل سال و کاهش ۲۶.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه شد و تولید ناخالص داخلی سرانه و شرایط اجتماعی-اقتصادی همچنان رو به وخامت است. در حالی که تخمین زده می‌شود که اگر عملیات نظامی کنونی پایان یابد و روند بازسازی فوراً آغاز شود و روند رشد ثبت شده در دوره بین سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۲۲ با نرخ رشد متوسط ۰.۴ درصد ادامه یابد، اقتصاد تنها در سال ۲۰۹۲ قادر به بازیابی سطح تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۲ خواهد بود

غزه بی جاده و خیابان شده
حسنی مهنا، سخنگوی شهرداری غزه می‌گوید که رژیم اشغالگر اسرائیل از آغاز تجاوزات و جنگ نسل کشی که علیه غیرنظامیان و خرابی‌هایی که بر سر خدمات و تأسیسات انسانی در این منطقه به بار آورده حدود یک میلیون متر مربع از جاده‌ها را ویران کرده است. مهنا در گفتگو با العربی الجدید افزود: تخریب در خیابان‌ها و جاده‌های نوار غزه بی‌سابقه است، زیرا اشغالگران خیابان‌های آسفالت‌شده، پیاده‌روها، علائم راهنمایی و رانندگی و تأسیسات مختلف مرتبط با جاده‌ها را بمباران کرده یا با بولدزور هدف گرفته است. وی افزود: رژیم اشغالگر حدود ۳۶۰۰ تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ۲۶۰ هزار متر پیاده رو و ۱۶۰ هزار متر از خطوط شبکه روشنایی و همچنین جاده‌های آسفالت نشده را بولدوزر کرده است، افزون بر همه ساختمان‌های مسکونی، مغازه‌ها و تأسیسات صنعتی که در این حملات ویران شده است.

سخنگوی شهرداری غزه تأیید می‌کند که غزه در اثر ویرانی‌های ناشی از حملات رژیم اشغالگر فاجعه‌ای واقعی را تجربه می‌کند که در آن دستیابی مردم به ابتدایی‌ترین حقوق تضمین‌شده توسط قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اعلامیه جهانی حقوق بشر دشوار است. وی تاکید می‌کند که برآورد این خسارت هنوز مقدماتی است، چرا که در نتیجه ادامه جنگ رژیم صهیونیستی برای پنجمین ماه متوالی و در شرایطی که این بخش نیاز به مداخله سریع و فوری برای بازسازی دارد، میزان کامل خسارات برآورده نشده است. زمین‌های کشاورزی و محصولات زراعی از اثرات فاجعه بار تجاوزات مداوم اسرائیل به نوار غزه در امان نماندند و تخریب گسترده‌ای برای آن به بار آمده است. دفتر اطلاع رسانی دولت حماس در نوار غزه نیز اعلام کرد که ارتش اسرائیل بیش از ۶۱ درصد خانه‌های غزه را ویران کرده که شامل بیش از ۳۰۵ هزار واحد مسکونی می‌شود و این دفتر به کشور‌های و نهاد‌های بین المللی درباره وقوع فاجعه انسانی در غزه با بالا رفتن تعداد خانه‌ها و واحد‌های مسکونی تخریب شده هشدار داده است. اسماعیل الثوابته، مدیر کل دفتر اطلاع رسانی دولت حماس نیز اعلام کرد که ارتش رژیم اشغالگر زیرساخت‌ها در همه استان‌های غزه را به شکل تعمدی تخریب کرده تا فاجعه انسانی در این منطقه جنگ زده را به خصوص در استان‌های شمال غزه و غزه وخیم‌تر کند.

وی افزود که بحران انسانی در نوار غزه دو برابر شده است، زیرا زیرساخت‌ها به دلیل بمباران متمرکز جاده‌ها و شبکه‌های برق، آب آشامیدنی و آب شیرین کن، فاضلاب و زهکشی و تصفیه آب باران و شبکه‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی غیرقابل تعمیر شده است. این مقام حماس با بیان اینکه رژیم اشغالگر مغازه‌های تجاری، انبارها، کارخانه‌ها و تاسیسات اقتصادی و تجاری در استان‌های نوار غزه را با هدف از بین بردن فعالیت‌های تجاری، تخریب اقتصاد محلی و... افزایش نرخ بیکاری در جامعه فلسطین تخریب کرده است. الثوابته گفت در نوار غزه دیگر خبری از جاده‌ها و راه‌های اصلی و فرعی و چهار راه‌ها و تقاطع‌ها نیست و با نبود سوخت مورد نیاز خودرو‌ها نیز عبور و مرور در آنجا کاملا فلج شده و وضعیت تردد به چند دهه قبل بازگشته است و مردم با گاری‌هایی که با چارپایان کشیده می‌شود معدود افراد یا کالا‌هایی را جابجا می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار