کد خبر: 1217653
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
داستان بی‌سرانجام مالکیت مشترک سرخابی‌ها
زمان زیادی باقی نمانده، ۱۱ فروردین‌ماه آخرین فرصت برای تکمیل و بارگذاری مدارک نماینده‌های فوتبال ایران جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. با وجود این جدا از مباحث مالی، مالکیت مشترک سرخابی‌های پایتخت همچنان محل بحث است
دنیا حیدری

زمان زیادی باقی نمانده، ۱۱ فروردین‌ماه آخرین فرصت برای تکمیل و بارگذاری مدارک نماینده‌های فوتبال ایران جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. با وجود این جدا از مباحث مالی، مالکیت مشترک سرخابی‌های پایتخت همچنان محل بحث است، مسئله‌ای که همین چند ماه قبل و بعد از اخطار کنفدراسیون فوتبال آسیا، مصطفی زارعی، مسئول صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تأکید داشت برای حضور پرسپولیس و استقلال در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا باید به صورت قطعی حل شود، اما باز هم کار به دقیقه ۹۰ کشیده است!
 
باشگاه‌های فوتبال ایران، به‌خصوص پرسپولیس و استقلال سال‌ها بود که با مدرک‌سازی موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای جهت حضور در لیگ‌قهرمانان آسیا می‌شدند، اما دو سال قبل با رو شدن دست این دو باشگاه، هر دو به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند. اتفاقی که باعث تسریع مسیر خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت و عرضه سهام این دو باشگاه شد، اما تسریع روند خصوصی‌سازی و عرضه سهام هم نتوانست مشکل مالکیت مشترک این دو باشگاه را حل و فصل کند، به‌طوری‌که حالا استقلال و پرسپولیس یک‌بار دیگر خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا را بالای سر خود می‌بینند، چراکه سال گذشته نیز وزارت در نهایت ناچار به واگذاری سوری دو باشگاه شد، اقدامی که بی‌شک تکرار آن شدنی نیست. 
 
آذرماه امسال بود که کیومرث هاشمی، وزیر ورزش در پی هشدار کنفدارسیون فوتبال آسیا و البته مسئولان صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تأکید کرد واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی محدود به شعار نخواهد بود و کار آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد، اما در فاصله زمانی کمتر از یک ماهه تا پایان سال، هنوز هم مالکیت مشترک یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این دو باشگاه برای اخذ مجوز حرفه‌ای است. در همین راستا، چهارشنبه هفته گذشته مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال جلسه‌ای با شروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای برای حل مشکل کسب مجوز حرفه‌ای از ای‌اف‌سی و حضور در لیگ قهرمانان آسیا در وزارت ورزش برگزار کردند. در این جلسه همچنین به مدیران دو باشگاه برای بارگذاری به‌موقع مدارک نیز تأکید شد، اما بی‌تردید بارگذاری مدارک به تنهایی کافی نیست تا زمانی که علاوه بر مسائل و مشکلات مالی، موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه همچنان به قوت خود باقیست. مسئله‌ای که اگرچه چندین مرتبه به شکل سوری از سر گذرانده شده، اما بعید است که این‌بار نیز وزارت بتواند با این ترفند کار را جلو ببرد، خصوصاً که چند ماه قبل نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه تذکری جدی داده بود. 
 
 مرتبه قبل دولت، سرخابی‌های پایتخت را به دو وزارتخانه مختلف واگذار کرد تا بتواند ماجرای مالکیت خصوصی را به‌طور موقت و سوری برطرف کند، چراکه شرط کمیته بدوی طبق آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای که از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا ابلاغ و به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران رسیده، این بود که باشگاه‌ها نباید تحت مالکیت یا قدرت تصمیم‌گیری مشترک قرار داشته باشند و با این تصمیم این مشکل حل شده بود، به همین دلیل پرسپولیس موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شد، اما استقلال با وجود حل این مشکل به دلیل مسائل مالی که داشت، موفق به دریافت مجوز نشد. امسال، اما خطر حذف بیخ گوش هر دو تیم است اگر مشکل مالکیت به‌طور اساسی حل و فصل نشود، چراکه سوری بودن واگذاری آن‌ها برای کنفدراسیون فوتبال آسیا مسجل شده است. با وجود این برخی همچنان بر این باورند که استقلال سال گذشته نه به دلیل بدهی استراماچونی که بابت مالکیت مشترک حذف شد و حال نوبت پرسپولیس است. مسئله‌ای که واکنش شدید سرخپوشان را به دنبال داشت. باشگاه پرسپولیس طی بیانیه‌ای طرح بعضی موضوعات علیه پرسپولیس در رسانه ملی را عجیب، نادرست و هدفمند خوانده و مدعی شده که کسب مجوز حرفه‌ای نوبتی نیست: «متأسفانه در رسانه ملی این خط فکری و توصیه مطرح شد که از صدور مجوز حرفه‌ای برای پرسپولیس جلوگیری شود، چون دو تیم با مالکیت مشترک نمی‌توانند در رقابت‌ها حضور داشته باشند و، چون سال قبل استقلال مجوز نگرفت شاید برای این فصل نوبت پرسپولیس باشد که از این مسئله محروم شود. درحالی‌که بی‌شک اخذ مجوز حرفه‌ای که هر سال سخت‌تر می‌شود، نوبتی نیست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار