کد خبر: 1215900
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰

جوان آنلاین: عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی و احراز صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم فضایی را به‌وجود آورده که ظرفیت رقابت‌پذیری کاندیدا‌ها را بسیار افزایش داده است. 
 انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم یکی از ویژه‌ترین انتخاباتی است که قرار است برگزار شود. این موضوع را از امکانات و لوازم مخصوص به این انتخابات می‌توان دریافت. با وجود کاندیدا‌های متعدد و متکثری که در هر حوزه انتخابیه وجود دارد، به نظر می‌رسد رقابت‌ها به ویژه در استان‌های مختلف بسیار داغ و پرشور خواهد بود. به نظر می‌رسد در این راستا عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی نیز قابل توجه و حتی در این دوره قابل تقدیر است که چنین ظرفیت رقابتی با حضور کاندیدا‌های مختلف از اقشار و سلایق سیاسی مختلف ایجاد کرده است چراکه بر اساس آمار به دست آمده با کار شورای نگهبان تقریباً بالای ۱۵هزار داوطلب انتخابات تأییدصلاحیت شده‌اند که به طور سرانگشتی این موضوع نشان می‌دهد نسبت به دوره گذشته بر تعداد کاندیدا‌ها به اندازه سه برابر در مناطق مختلف کشور افزوده شده که این موضوع ارزشمند است و توان رقابتی بالایی را ایجاد می‌کند. 
این موضوع نشان می‌دهد شورای نگهبان در عمل به وظایف خود ضمن رعایت خط قرمز‌ها نگاهی هم به موضوع محوری رقابت‌پذیری انتخابات داشته است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به مشارکت بالا در انتخابات تأکید کرده بودند، این شورا با نگاه مشارکت‌پذیری بالا در انتخابات و همچنین رعایت ضوابط قانونی برای تأییدصلاحیت داوطلبان اقدام کرده است و آمار نشان می‌دهد تقریباً ۷۳‌درصد داوطلبان صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی احراز شده است که این موضوع نیز آمار مهمی است، البته بعضاً موضوعاتی در خصوص تأییدصلاحیت افرادی، چون «غلامرضا تاجگردون» نیز مطرح است که باعث گله‌گذاری برخی از افکارعمومی شده است، این در حالی است که در این انتخابات شورای نگهبان برای بررسی بیشتر داوطلبان اقدامات قابل توجهی انجام داد و در اخبار تأییدصلاحیت‌ها نیز اطلاع‌رسانی می‌شد. به طور مثال بیان می‌شد ۷۵۰ داوطلب دیگر نیز تأییدصلاحیت شده‌اند که این موضوع نشان می‌داد این شورا در بررسی اعتراضات نیز ضمن استواری بر اجرای قانون، تغییرات ایجادشده را نیز به سمع و نظر مردم می‌رساند. 
عملکرد شورای نگهبان همچنین خط بطلانی روی ادعای همیشگی برخی جریان‌های سیاسی کشید که مدعی بودند فضای باز سیاسی برای ورود گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی وجود ندارد. این موضوع تا جایی است که رئیس دولت اصلاحات به مهیابودن فضای انتخابات با حالت افسوس و پشیمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «کاش سخنان رهبری درباره انتخابات آزاد، مشارکتی، رقابتی و امکان حضور همه جریان‌ها یا نامزد‌های مورد نظر خود، خیلی پیش‌تر بیان می‌شد، چون می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند.» مفهوم این سخنان آن است که بخش رادیکال اصلاحات که با پیش‌فرض ردصلاحیت گسترده، در انتخابات ثبت‌نام نکردند، از عمل خود پشیمان هستند و اگر فرض درستی داشتند، ثبت‌نام می‌کردند. 
همچنین غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان‌ملی بیان کرد: «در شرایط کنونی عده‌ای عنوان می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، تأیید می‌شدند، به همین دلیل نیز من معتقدم اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور پیدا می‌کردند و اگر تأیید نمی‌شدند، به مردم می‌گفتند که ما آمدیم، اما تأییدصلاحیت نشدیم و به همین دلیل شرایط حضور در انتخابات را نداریم. چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت‌نام کردند و در نهایت تأیید نیز شدند.»
این موضوع به خوبی نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان جلوی اغلب حرف و حدیث‌های جناحی در انتقاد از این نهاد نظارتی را نیز گرفت. 
رقابت‌پذیری انتخابات مجلس دوازدهم حتی بالاتر از بسیاری انتخابات‌های دیگر قرار می‌گیرد. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی یک فضای غیررقابتی و دیکته شده وجود داشت که افراد قدرتمند برای مشروعیت‌بخشی به قدرت خود از انتخابات با تخلفات زیاد و رقابت محدود بهره می‌بردند و در واقع انتخابات یک نوع قدرت‌شویی بود تا چرخش نخبگان در ساختار قدرت، این در حالی است که تغییر نمایندگان ادوار مختلف در مجالس شورای اسلامی خود نشان از میزان تأثیرپذیری آرای مردمی دارد که به مدد نظارت شورای نگهبان شکل گرفته است. نگاهی به انتخابات‌های برخی کشور‌های منطقه که بعضاً تعداد آرای آن از تعداد رأی‌دهندگان بیشتر است و هیچ اثری از رقابت بعد از چند دوره نیست، خود گویای چنین فضایی است. از سوی دیگر در کجای انتخابات‌های دنیا به ویژه در پارلمان‌های غربی و اروپایی برای هر کرسی مجلس ۵۰نفر باهم رقابت می‌کنند؟ این در شرایطی است که در همین کشور‌ها هم انتخابات به گونه‌ای هدایت و مدیریت می‌شود که دست‌کم دو تا سه نفر برای کرسی‌های پارلمان وارد چالش رقابت با یکدیگر می‌شوند. از این لحاظ نیز عملکرد شورای نگهبان برای هر چه رقابت‌پذیرکردن انتخابات مجلس جای تقدیر دارد. این موضوع خاصه در استان‌ها که فضای انتخاباتی مربوط به خود را دارند، به خوبی خود را نشان می‌دهد و در تهران نیز تعدد فهرست‌های انتخاباتی به خوبی گویای دست باز گروه‌های سیاسی برای حضور در انتخاباتی است که در سرنوشت سیاسی ایرانیان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند.
منبع: جهان‌نیوز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار