کد خبر: 1214737
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
«جوان» الزامات توجه به هوش‌مصنوعی و به‌کارگیری آن را پابه‌پای حرکت جهانی بررسی می‌کند
سال ۲۰۲۴ سال مهمی در حوزه هوش‌مصنوعی محسوب می‌شود، چراکه گفته می‌شود سال درخشان استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی خواهد بود. جهان به سرعت در حال استفاده از تکنولوژی و فناوری هوش‌مصنوعی است و آمار و ارقامی که از استفاده از این فناوری منتشر می‌شود، این سرعت را به خوبی نشان می‌دهد.
محمد معین
جوان آنلاین: سال ۲۰۲۴ سال مهمی در حوزه هوش‌مصنوعی محسوب می‌شود، چراکه گفته می‌شود سال درخشان استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی خواهد بود. جهان به سرعت در حال استفاده از تکنولوژی و فناوری هوش‌مصنوعی است و آمار و ارقامی که از استفاده از این فناوری منتشر می‌شود، این سرعت را به خوبی نشان می‌دهد. از سوی دیگر با برنامه‌ریزی‌هایی که در هوش‌مصنوعی انجام شده است، آمار‌های شگفت‌انگیزی در زمینه پیش‌بینی استفاده از این فناوری هم منتشر می‌شود که گویای آن است تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات شگرفی در این حوزه خواهد افتاد.  طبق گزارش‌های جهانی، بازار هوش‌مصنوعی در سال جاری میلادی به اوج خود می‌رسد و پیش‌بینی شده است در این سال ۲/ ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. 
 
گفته می‌شود در سال جاری میلادی به لطف فناوری هوش‌مصنوعی کارایی کسب‌وکار‌ها ۴۰‌درصد افزایش می‌یابد. در این سال شرکت‌هایی که بیش از ۱۰۰ هزار کارمند دارند، استراتژی استفاده از هوش‌مصنوعی را به روند شرکت خود اضافه می‌کنند، چون به مزیت رقابتی استفاده از این فناوری رسیده‌اند، حتی ۴۷‌درصد از سازمان‌ها استراتژی هوش‌مصنوعی مبتنی بر موبایل ایجاد کرده‌اند و آن را در این سال توسعه خواهند داد. 
 
تفکر استفاده از هوش‌مصنوعی که می‌تواند باعث رشد و توسعه سریع شود، به مصرف‌کننده‌ها هم سرایت کرده است، به طوری که ۳۳‌درصد از مصرف‌کنندگان از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند و ۴۱‌درصد از مصرف‌کنندگان اذعان دارند هوش‌مصنوعی زندگی آن‌ها را بهبود خواهد بخشید.  هم اکنون ۲۳‌درصد از سازمان‌ها از چت هوش‌مصنوعی برای خدمات مشتری بهره می‌برند و این رقم در پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.  پیش‌بینی می‌شود ارزش صنعت هوش‌مصنوعی در مدت هفت سال آینده ۱۳ برابر افزایش یابد و این خبر خوبی برای مشاغل مبتنی بر هوش‌مصنوعی در سال ۲۰۲۴ است، از سوی دیگر بزرگ‌ترین تأثیر هوش‌مصنوعی در سال ۲۰۲۴ افزایش بیش از یک‌درصد از بهره‌وری نیروی کار در جهان است.
 
در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۴/ ۸ میلیارد دستگاه دستیار صوتی دیجیتال مبتنی بر هوش‌مصنوعی خواهیم بود، به طوری که از کل جمعیت جهان فراتر می‌رود.  از سال ۲۰۰۰ تاکنون سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش‌مصنوعی شش برابر شده است. ارزش سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش‌مصنوعی ۸۶‌میلیارد دلار عنوان شده است. اکنون ۳۵‌درصد از شرکت‌های جهان از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند و تا پایان سال ۲۰۲۴ هم از این میزان بیشتر خواهد شد.  درآمد جهانی بازار نرم‌افزار هوش‌مصنوعی اکنون بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار است. از آنجا که ابزار‌های کدنویسی مبتنی بر هوش‌مصنوعی مانند GitHub Copilot و Replit GhostWriter وارد بازار شده است، در سال جاری میلادی انقلابی در توسعه نرم‌افزار رخ خواهد داد. ۹۲‌درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در امریکا به دنبال استفاده از هوش‌مصنوعی هستند. 
 
امروزه از هر ۱۰ کسب‌وکار، ۹ کسب‌وکار با هوش‌مصنوعی پشتیبانی می‌شود تا نسبت به رقبا برتری داشته باشند. ۸۳‌درصد سازمان‌ها در سراسر جهان ادعا می‌کنند هوش‌مصنوعی اولویت اصلی آن‌ها در فرایند‌های کسب‌وکارشان است، چون معتقد هستند هوش‌مصنوعی مقرون‌به‌صرفه است و به این ترتیب ۶۱‌درصد بهره‌وری کارمندان را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر ۴۲‌درصد از کسب‌وکار‌ها گزارش داده‌اند، قصد دارند در آینده از هوش‌مصنوعی استفاده کنند. ۲۵‌درصد از مدیرانی که از فناوری هوش‌مصنوعی استفاده کرده‌اند، ادعا می‌کنند فرایند‌های عملیاتی شرکت آن‌ها توانمند شده است. 
 
 ۲۰۲۵
انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، حدود ۹۷‌میلیون نفر در هوش‌مصنوعی کار کنند. گلدمن ساکس در یکی از گزارش‌های خود پیش‌بینی کرده است سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۰‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ صنعت رسانه و سرگرمی هم با هوش‌مصنوعی ۲/۳۶ درصد رشد کند. بیش از ۸۰‌درصد از مدیران صنعت خرده‌فروشی هم قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ از اتوماسیون هوش‌مصنوعی برای مشاغل خود استفاده کنند و این موضوع باعث از‌بین‌رفتن مشاغل زیادی خواهد شد. 
 
 ۲۰۲۶
انتظار می‌رود بازار هوش‌مصنوعی امریکا تا سال ۲۰۲۶ به ۵۴/۲۹۹ میلیارد دلار برسد. استفاده از هوش‌مصنوعی تنها برای بخش‌های مالی، نرم‌افزاری و شرکت‌های تجاری و صنایع کاربرد ندارد، این تکنولوژی در دیگر رشته‌ها مانند هنر و طراحی، علوم انسانی و مدیریت هم کاربرد دارد. چندین ابزار هوش‌مصنوعی برای هنر و طراحی ارائه شده است و گفته می‌شود ایده‌های مرسوم هنری را به چالش خواهد کشید و حتی پیش‌بینی می‌شود صنعت فرهنگ و هنر را تا سال ۲۰۲۶ به درآمد ۷۵۰‌میلیون دلاری برساند. 
 
 ۲۰۳۰ 
چین با داشتن ۱/ ۲۶ درصد از سهم بازار جهانی تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در فناوری هوش‌مصنوعی خواهد بود. تا سال ۲۰۳۰، ۲۶‌درصد از تولید ناخالص داخلی چین از هوش‌مصنوعی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص امریکا از هوش‌مصنوعی ۲۱‌درصد شود. تولید ناخالص ملی فقط در امریکای‌شمالی از این میزان ۵/ ۱۴ درصد خواهد بود. امارات‌متحده‌عربی هم ۵/۱۳ درصد از تولید ناخالص ملی‌اش از هوش‌مصنوعی خواهد بود.  انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در این بازار تا سال ۲۰۳۰، ۸/ ۳۶ درصد رشد کند و برخی هم اعلام کرده‌اند این رشد ۲۰ برابر خواهد بود. با پذیرش هوش‌مصنوعی نرخ ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۷/ ۱۵ تریلیون دلار رشد خواهد کرد. 
فناوری هوش‌مصنوعی صنعت خرده‌فروشی را هم متحول خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود بازار خرده‌فروشی در جهان از ۸۴/ ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۵۳/ ۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد. 
 
پیش‌بینی می‌شود نیروی کار تا سال ۲۰۳۰ یک‌چهارم سال ۲۰۱۷ شود و از سوی دیگر بسیاری از مشاغل هم جابه‌جا خواهد شد، به طوری که تا این سال ۳۷۵‌میلیون نفر باید تغییر شغل دهند، چراکه روبات هم که مبتنی بر هوش‌مصنوعی است، جایگزین مشاغل خواهد شد و ۳۰‌درصد مشاغل از بین می‌روند. ۸۷‌درصد از شرکت‌های چندملیتی هوش‌مصنوعی را مزیت رقابتی می‌دانند و معتقدند ردیابی رفتار مصرف‌کننده را آسان می‌کند.  تا سال ۲۰۳۰ از هر وسیله نقلیه در جهان یکی خودران خواهد بود و انتظار می‌رود صنعت خودرو شاهد افزایش ۴۸‌درصدی در به کارگیری هوش‌مصنوعی باشد.  سازمان‌هایی که خدمات مالی ارائه می‌دهند، قصد دارند ۱۱‌میلیارد دلار در هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. 
 
هوش‌مصنوعی به حوزه پزشکی هم کشیده شده است و در این زمینه هم پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۱۰‌درصد از وظایف پرستاری با هوش‌مصنوعی خواهد بود و ۹۰‌درصد بقیه کماکان با نیروی انسانی انجام خواهد شد. از آنجا که تا سال ۲۰۳۰ جهان با ۲/ ۱۸ میلیون کمبود پرستار روبه‌رو خواهد شد، می‌توان تا حدودی با کمک هوش‌مصنوعی این کمبود را جبران کرد. طبق گزارش‌های رسیده با اجرای هوش مصنوعی ۲۰‌درصد از خطا‌های بسته‌بندی‌ها و ضرر‌های تجاری به شرکت‌ها کاهش یافته است و از سوی دیگر یک‌چهارم از حوادث در مشاغل کاهش خواهد یافت. ۶۳‌درصد از سازمان‌های هنری متقاعد شده‌اند هوش‌مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ عرصه هنر را متحول خواهد کرد. 
 
همانطور که آمار‌ها می‌گویند سرعت جهان و برنامه‌ریزی‌ها به سمت استفاده از هوش‌مصنوعی بالاست و ما باید به سرعت برق و باد در سال جاری هر آنچه لازم است برای به کارگیری هوش‌مصنوعی انجام دهیم که در غیر این صورت از این قافله عقب خواهیم افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار