کد خبر: 1213352
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از ۱۵ تا ۲۵ اسفند در ۵ نقطه تهران
مبارزه با گران‌فروشی، کم‌فروشی، کنترل قیمت‌ها و صرفه جویی‌های اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های بهاره برای خرید‌های شب عید است. امسال نیز با هماهنگی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نمایشگاه بهاره از ۱۵ تا ۲۵ اسفند در پنج نقطه تهران با تخفیف ۳۰ تا ۶۰‌درصدی برگزار خواهد شد. 
بهناز قاسمی
مبارزه با گران‌فروشی، کم‌فروشی، کنترل قیمت‌ها و صرفه جویی‌های اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌های برگزاری نمایشگاه‌های بهاره برای خرید‌های شب عید است. امسال نیز با هماهنگی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نمایشگاه بهاره از ۱۵ تا ۲۵ اسفند در پنج نقطه تهران با تخفیف ۳۰ تا ۶۰‌درصدی برگزار خواهد شد. 
 
هر سال با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و شب عید و سال نو، خرید‌های مورد نیاز خانواده‌های ایرانی در زمینه پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، مواد غذایی، شیرینی، شکلات و آجیل افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. از طرفی اصناف نیز در سه یا چهار ماه مانده به پایان سال با خرید اجناس مورد نیاز واحد‌های صنفی خود برای فروش شب عید حساب و کتاب جداگانه‌ای را برای خود باز می‌کنند تا بتوانند به مدت بیش از ۶۰ روز فروش خود را به چند برابر روز‌های عادی برسانند. 
برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به همراه عرضه کالا‌های مردم با قیمت مصوب و تنظیم بازاری سبب می‌شد هر سال حضور مردم در این نمایشگاه‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد تا هموطنان بتوانند خرید‌های شب عید خود را با قیمت مناسبی انجام دهند. 
در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره در سال جاری حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف در نشست خبری روز گذشته گفت: برگزاری هر بازاری خارج از تنظیم بازار و کارگروه نمایشگاهی اتاق اصناف، خلاف قانون است و این مسیر باید از اتاق اصناف طی شود. هدف اتاق اصناف این است پایان سال بازاری منصفانه و با نظارت دقیق داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه‌های بهاره طبق قانون به عهده اتاق‌های اصناف گذاشته شده و هرگونه توزیع کالا خارج از آن ممنوع است، تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند وزارت ارشاد و شهرداری تهران بیشترین دخالت را در برگزاری نمایشگاه‌های بهاره داشته‌اند. 
رستگار افزود: هدف از برپایی نمایشگاه‌های بهاره توزیع کالا از سوی خود تولیدکنندگان و واحد‌های صنفی دارای مجوز است تا نیاز مردم با قیمت مناسبی به دست آن‌ها برسد. همچنین در این نمایشگاه‌ها نظارت‌های مستقیم از سوی بازرسی اصناف صورت می‌گیرد. 
به گفته رئیس اتاق اصناف تهران نمایشگاه بهاره امسال در پنج نقطه در شهر تهران از تاریخ ۱۵ اسفند تا ۲۵ اسفند برگزار می‌شود. بر این اساس این نمایشگاه‌ها به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهر تهران شامل پارک ارم، فرهنگسرای اشراق، فرهنگسرای خاوران، مصلای تهران و شهرآفتاب برگزار می‌شود. همچنین واحد‌ها امسال متعهد شدند بین ۳۰ تا ۶۰‌درصد تخفیف بدهند. ساعت نمایشگاه نیز از ساعت۱۰ صبح تا ۹شب و در ماه رمضان از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۱۰ شب خواهد بود. 
رستگار با بیان اینکه در نمایشگاه‌های بهاره‌ای که به صورت غیرمجاز در سال‌های گذشته برگزار شده، حتی شاهد فروش کالا‌های غیرمجاز بی‌کیفیت و حتی سرقتی بوده‌ایم، گفت: شهرداری تهران دلیل برگزاری نمایشگاه‌های بهاره را مصوبه شورای شهر می‌داند، اما باید در نظر داشت که شهرداری نیز برای اجرا باید با هماهنگی و مجری‌گری اتاق اصناف نمایشگاه برگزار کند. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه فروش قسطی لوازم خانگی و ورود شورای رقابت به این موضوع نیز گفت: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای همه باید عادلانه باشد و اگر کسب‌وکاری راه‌اندازی شود که هزاران واحد صنفی دچار آسیب شوند، خلاف قانون است. همچنین شاهد هستیم در فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه فروش قسطی لوازم خانگی، کار کارشناسی نشده و علاوه بر آسیب به صنوف، رفت و آمد مردم را هم دچار اخلال کرده است. 
 
 عرضه کالا‌های اساسی در نمایشگاه بهاره
در ادامه احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص توزیع کالا‌های تنظیم بازاری اظهار کرد: در قسمتی از نمایشگاه، کالا‌های اساسی تنظیم بازاری هم عرضه می‌شود که از سوی ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری و عرضه خواهد شد. در مجموع هم نمایشگاه‌های بهاره با محوریت صنوف پوشاک، کیف و کفش، کالای خواب، شیرینی و شکلات، آجیل و خشکبار و کالا‌های اساسی برگزار خواهد شد. وی با اشاره به دخالت سایر نهاد‌ها در برگزاری نمایشگاه گفت: با مجوزی که برای برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب وجود دارد آجیل و شیرینی فروخته می‌شود، این در حالی است که برپایی نمایشگاه بهاره تنها بر عهده اصناف است.
نایب رئیس اتاق اصناف تهران همچنین گفت: نمایشگاه‌های بهاره باید از سوی تولیدکنندگان و اصناف دارای مجوز برگزار شود، اما نمایشگاه‌هایی که از سوی وزارت ارشاد یا شهرداری برگزار می‌شود، محلی برای حضور واحد‌های مجوزدار صنفی یا تولیدکننده نیست. وزارت صمت و اداره اماکن از برگزاری نمایشگاه‌های غیرمجاز در شب عید سال جاری جلوگیری می‌کنند و به نظر می‌رسد حتی شهرداری تهران و وزارت ارشاد امسال نتوانند نمایشگاه بهاره‌ای برگزار کنند. 
وی افزود: در نمایشگاه بهاره تنها باید افراد دارای مجوز‌های صنفی و تولیدی حضور یابند تا محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه کنند. همچنین در این نمایشگاه‌ها نظارت‌های صنفی و بازرسی وجود دارد تا کالا‌های غیرمجاز یا گران‌فروشی صورت نگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار