کد خبر: 1208821
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
پایین آوردن نرخ بیکاری با استفاده از اهرم‌های مختلف اقتصادی و ظرفیت‌های گوناگون بازار کار، مورد اهتمام همه دولت‌ها در دنیا بوده که در صورت پایین آمدن نیز آن را با افتخار بیان می‌کردند ولی این روند در دولت سیزدهم با بهره‌مندی از تلاش بخش دولتی، خصوصی و نهاد‌های مختلف به بار نشست و کاهش خوبی در نرخ بیکاری نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در کل کشور داشتیم.
حوریه ملکی

جوان آنلاین: موضوع ایجاد شغل و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد یکی از مهم‌ترین نیاز‌های ایران به شمار می‌آید. بر همین اساس یکی از مشکلات تمام استان‌ها بیکاری‌های موجود در آنهاست که در همین راستا ارتقای شاخص‌های اشتغال به ویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی نیاز مبرم آن‌ها به شمار می‌آید که می‌تواند موتور محرک و توسعه محور باشد. در بین استان‌ها، آذربایجان غربی در سال‌های گذشته این دغدغه را داشت که جوانان فارغ‌التحصیل و جویای کارش چطور و کجا می‌توانند وارد بازار کار شوند و بالا بودن نرخ بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی به درد بزرگی برای این منطقه تبدیل شده بود، اما حالا این استان با یک برنامه‌ریزی درست و جذب سرمایه به ویژه در بخش خصوصی توانسته است نرخ بیکاری خود را به ۱/۵ درصد برساند که رتبه نخست در بین تمام استان‌های ایران است.

پایین آوردن نرخ بیکاری با استفاده از اهرم‌های مختلف اقتصادی و ظرفیت‌های گوناگون بازار کار، مورد اهتمام همه دولت‌ها در دنیا بوده که در صورت پایین آمدن نیز آن را با افتخار بیان می‌کردند ولی این روند در دولت سیزدهم با بهره‌مندی از تلاش بخش دولتی، خصوصی و نهاد‌های مختلف به بار نشست و کاهش خوبی در نرخ بیکاری نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در کل کشور داشتیم.
آذربایجان غربی یکی از استان‌های همواره درگیر با معضل بیکاری بود و در آمار‌های مختلف سال‌های گذشته، اغلب در رده‌های پایین جدول اشتغال قرار داشت و دو رقمی بودن نرخ بیکاری در این استان به یک عادت تبدیل شده بود.
سال ۱۴۰۰ بود که آماری از شاخص فلاکت در کشور منتشر شد. در آن جدول، آذربایجان غربی در رده آخر قرار داشت که بیشترین میزان این شاخص ترکیبی از تورم و بیکاری بود.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر ارتقای شاخص‌های اشتغال در کشور البته با آمار‌های واقعی، حرکتی عظیم در استان‌های مختلف شکل گرفت تا نرخ بیکاری در مسیر نزولی قرار گیرد. این اقدام در آذربایجان غربی شتاب بیشتری داشت و آمار‌ها روز به روز از بهبود وضعیت خبر می‌دادند.

نگاه ویژه به پروژه‌های نیمه تمام
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که موجب شده است نرخ بیکاری در آذربایجان غربی پایین بیاید این است که بر اساس گزارش‌ها طی دو سال اخیر بیش از ۳ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام به بهره‌برداری رسیده است.
ضمن اینکه در سال جاری ۲۴۱ طرح عمرانی جدید در این استان آغاز شده که برای جبران نیازمندی‌ها در بخش‌های مختلف در کنار اتمام طرح‌های نیمه تمام قرار گرفته‌اند.
آن‌طور که استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده، در سال گذشته نیز ۷۰۰ پروژه جدید طرح‌ریزی و اجرای آن‌ها آغاز شده و علاوه بر آن با وجود محدودیت‌های اعتباری بیش از ۳ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در دو سال گذشته در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسیده است.
محمدصادق معتمدیان با تأکید بر اینکه درصدد هستیم تا در دهه فجر امسال و هفته دولت سال آینده نیز تعداد دیگری پروژه نیمه تمام را به نتیجه رسانده و افتتاح کنیم، به تخصیص جدید اعتبارات عمرانی طی روز‌های گذشته به دستگاه‌های اجرایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این استان از نظر میزان تخصیص صورت گرفته بین استان‌های مختلف کشور رتبه پنجم را در این دوره به خود اختصاص داد. ضمن اینکه در کنار اعتبارات استانی، باید دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای برای اختصاص اعتبارات ملی از سوی وزارتخانه‌ها داشته باشند، چراکه بخش عمده اعتبارات به ویژه در حوزه عمرانی مربوط به این بخش است.»
وی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف استان با استفاده از اعتبارات ملی صورت گرفته است، می‌افزاید: «فقط در حوزه وزارت نیرو توانسته‌ایم در شمال و جنوب استان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان طرح اجرایی کنیم.»

جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی
آخرین نتایج و آمار منتشره از مرکز آمار ایران «طرح نیروی کار سال ۱۴۰۲» نشان می‌دهد که آذربایجان غربی با نرخ بیکاری حدود ۱/۵ درصدی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، در بین استان‌های کشور کمترین نرخ بیکاری را کسب کرده است.
این نرخ در مقایسه با میانگین کشور یعنی ۹/۷ درصد، به میزان ۸/۲ درصد کمتر است و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ استان نیز ۲درصد کاهشی بوده است.
در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی یا همان نرخ فعالیت جمعیت بالای ۱۵ سال استان بر اساس آخرین نتایج مرکز آمار با ۶/۴۵ درصد موجب شده است رتبه چهارم را کسب کنیم، به «جوان» می‌گوید: «با توجه به اینکه میانگین این رقم در کشور ۶/۴۱ درصد است در مقایسه با آن به میزان ۴ درصد افزایش را در آذربایجان غربی داشته‌ایم.»
حسین سپهری با تأکید بر اینکه در شاخص نسبت اشتغال جمعیت بالای ۱۵ سال نیز بر اساس آخرین آمار منتشرشده با ۴۳ درصد رتبه دوم بین استان‌ها و در مقایسه با میانگین کشور یعنی ۳۸ درصد به میزان ۵درصد افزایش داشته است، ادامه می‌دهد: «روند عملکرد مثبت و رو به رشد، ناشی از اجرای سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و سرمایه گذاری‌های انجام شده و فعال و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و فعال کردن واحد‌های تولیدی و معدنی راکد در استان طی دو سال اخیر بوده است.»
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز با ابراز خرسندی از کاهش نرخ بیکاری در استان طی چهار فصل متوالی سال گذشته می‌گوید: «این نرخ فقط در فصل زمستان بالای ۱۰ درصد بود و در باقی فصول نرخ یک رقمی را شاهد بودیم.»
علی دهقانی با بیان اینکه این کاهش با همراهی همه بخش‌های فعال در حوزه اقتصاد استان به دست آمده است، می‌افزاید: «در زمستان سال گذشته بیشترین کاهش نرخ بیکاری نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰مربوط به استان ما بود.»
در کنار این آمارها، دیگر آمار‌های اقتصادی مرتبط با اشتغال نیز در آذربایجان غربی وجود دارد که نویدبخش روز‌هایی خوش برای این استان به ویژه در حوزه فرصت‌های شغلی است. آذربایجان غربی طبق گزارش مرکز آمار، سومین استان کشور در سهم اشتغال بخش خصوصی است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته نرخ بیکاری در این استان حتی به ۱۸ درصد هم رسیده بود.
در این استان، سهم اشتغال بخش خصوصی به ۸۹ درصد می‌رسد در حالی که این رقم در متوسط کشوری حدود ۸۵ درصد است و نشان از حال خوب بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری و سرمایه پذیری دارد که به اشتغال منجر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار