کد خبر: 1207698
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ غزه، درگیری‌ها بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به سال نو میلادی هم کشیده شد و در اولین ساعات شروع ژانویه، گروه‌های مقاومت فلسطینی پیام تبریک هشدارآمیزی به دشمن صهیونیستی ارسال کردند

جوان آنلاین: برخلاف ادعای مقامات صهیونیستی درباره نابودی زیرساخت‌های نظامی حماس، نیرو‌های القسام بامداد دوشنبه با ده‌ها موشک، تل‌آویو را نورباران کردند تا حساب کار دست صهیونیست‌ها بیاید که مقاومت در اوج آمادگی قرار دارد؛ حملاتی که رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست هم آن را نشانه قدرت حماس عنوان کرده و دروغ بودن ادعای تل‌آویو را تأیید کردند.
به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ غزه، درگیری‌ها بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به سال نو میلادی هم کشیده شد و در اولین ساعات شروع ژانویه، گروه‌های مقاومت فلسطینی پیام تبریک هشدارآمیزی به دشمن صهیونیستی ارسال کردند. درحالی که ارتش اسرائیل مدعی است طی جنگ غزه که وارد هشتاد‌وهشتمین روز خود شده است، توانمندی‌های موشکی حماس را به میزان ۸۰ درصد نابود کرده، رسانه‌های صهیونیستی از حملات راکتی حماس به تل‌آویو خبر دادند.
حماس دست‌کم با ۲۷ موشک تل‌آویو را در نخستین دقایق سال نو میلادی در هم کوبید. روزنامه یدیعوت‌آحارونوت گزارش کرد که اسرائیل با رگبار موشک‌های شلیک شده از غزه به استقبال سال نو رفت. رسانه‌های عبری‌زبان ادعای مقامات تل‌آویو را زیر سؤال برده و اعلام کردند: «درهم‌کوبیده شدن تل‌آویو در نخستین شب سال نو میلادی، ثابت کرد حماس سیستم فرماندهی و کنترل خود را همچنان حفظ کرده است و وقت آن رسیده که از توهین و دروغ به خودمان دست برداریم.» تحلیلگر وبگاه واللا در این خصوص گفت: «شلیک‌های حماس زنگ هشداری برای کسانی است که مدام از روز بعد از جنگ سخن می‌گویند و شتاب‌زده از باورشان به امکان برون‌رفت از این بحران حرف می‌زنند.»
گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) بامداد دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به قتل‌عام شهروندان فلسطینی در غزه، تل‌آویو و حومه آن را با رگباری از راکت‌های M۹۰ هدف قرار داده است. صدای شلیک و انفجار موشک‌های مقاومت فلسطین به سوی تل‌آویو در رام‌الله واقع در کرانه باختری نیز شنیده شد و به گزارش المیادین، این عملیات موجی از شادی را در میان شهروندان فلسطینی ایجاد کرد. وبگاه واللا با اشاره به اینکه تعریف دقیق مناطقی که در غزه تحت کنترل نیرو‌های اسرائیلی قرار دارند، بسیار دشوار است، صحت ادعا‌های ارتش اشغالگر در خصوص تضعیف حماس را زیر سؤال برد و نوشت «حماس هنوز قابلیت شلیک موشک دوربرد را دارد و چالش‌ها در نوار غزه همچنان پابرجاست؛ اسرا، مقامات حماس و زیرساخت‌های آن.» برخی منابع نظامی اسرائیلی نیز در گفتگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کردند درگیری‌های شدید روی زمین و مانور‌های زمینی مطمئناً به کاهش توانایی‌های نظامی حماس در نوار غزه کمک می‌کند، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد که شلیک راکت از سوی حماس همچنان ادامه دارد. یک افسر ارشد ارتش اشغالگر نیز اذعان داشت: «حتی پس از دو سال از جنگ کنونی، ساکنان اطراف نوار غزه ممکن است صدای آژیر هشدار شلیک راکت‌های مقاومت را بشنوند.»
حمله حماس به تل آویو، نشان‌دهنده پابرجا بودن قوت و تسلط فرماندهی حماس است و برخلاف ادعا‌های مقامات اسرائیلی این جنبش نه تنها تضعیف نشده بلکه در هفته‌های اخیر ضربات مهلکی را به دشمن اشغالگر وارد کرده است. صهیونیست‌ها با وجود اعزام صد‌ها هزار نظامی به غزه، حتی در سه ماه اخیر نتوانسته‌اند اطلاعاتی از شبکه تونل‌های حماس در غزه و مخفیگاه ده‌ها اسیر صهیونیست پیدا کنند. به اعتراف صهیونیست‌ها، بیش از ۵۰۰ نظامی این رژیم از زمان آغاز حملات به غزه کشته شده‌اند ولی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که آمار تلفات ارتش بسیار بیشتر است.
ضربات حماس به اشغالگران علاوه بر تلفات انسانی، عواقب دیگری هم داشته است. یدیعوت‌آحارونوت دیروز در گزارشی به آسیب‌های روانی رخ داده برای جامعه اسرائیلی و نظامیان این رژیم در پی جنگ در غزه پرداخت و نوشت که مجموعه بیمارستان‌ها و مراکز روان‌درمانی خواستار اعلان حالت فوق‌العاده شده‌اند. به نوشته این روزنامه، حداقل ۳۰۰ هزار نفر در اسرائیل به آمار کسانی که نیاز به روان درمانی دارند، افزوده شده است و بیمارستان‌های روان‌درمانی در نامه‌ای به بازرسی کل اسرائیل خواستار اعلام حالت فوق‌العاده به دلیل بروز بحران بزرگ در سلامت روان اسرائیلی‌ها شده است. یدیعوت‌آحارونوت نوشت: «اوضاع به حدی آشفته شده است که سربازان اسرائیلی به سوی همرزمان خود شلیک می‌کنند، اتفاقی که چندی پیش رخ داد.»

اختلافات در کابینه نتانیاهو بر سر غزه
با طولانی شدن جنگ در غزه، اختلافات بین مقامات تل‌آویو هم بر سر نحوه مدیریت درگیری با گروه‌های مقاومت هم تشدید شده است. برخی منابع دیروز اعلام کردند که هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش از شرکت در جلسات کابینه خودداری می‌کند. لازم به ذکر است که هالوی در روز‌های اخیر اعتراف کرده بود که ارتش نمی‌تواند حماس را نابود کند و عصای جادویی برای شکست این جنبش در دست ندارند؛ اظهاراتی جنجالی که خشم دیگر مقامات امنیتی کابینه را برانگیخته و به جنگ لفظی بین آن‌ها منجر شده بود.
علاوه بر مقامات صهیونیستی، تحلیلگران این رژیم هم به شکست در برابر فلسطینیان اذعان دارند. برخی کارشناسان اسرائیلی اعلام کردند که جنگ در غزه دردناک است که روزانه بهای سنگینی برای آن می‌پردازند. به گفته این کارشناسان، «یحیی السنوار (رئیس سیاسی حماس در غزه) ایمان دارد که از این جنگ به سلامت عبور خواهد کرد و ما در تحقق دستاورد‌های راهبردی در غزه موفق نشدیم.»
از سوی دیگر، یائیر لاپید، رهبر ائتلاف مخالفان در پارلمان رژیم صهیونیستی یک‌شنبه شب در سخنانی اعلام کرد که اظهارات «اوریت استروک» وزیر شهرک‌سازی کابینه علیه مقامات ارتش و سکوت بنیامین نتانیاهو ثابت می‌کند که دوره این کابینه باید هرچه زودتر پایان یابد. لاپید گفت: «ارتش و اسرائیلی‌ها شایسته داشتن کابینه‌ای بهتر از کابینه نتانیاهو هستند.» وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه در نشست کابینه با فرماندهان ارتش، این سؤال را مطرح کرده بود که آیا موضوع تمرد خلبانان از حضور در جنگ غزه درست است؟
با وجود شکست‌های مکرر ارتش اسرائیل در غزه، کابینه نتانیاهو برای آینده سیاسی غزه نسخه می‌پیچد. روزنامه معاریو روز دوشنبه به نقل از منابع سیاسی نوشت: «اسرائیل قصد دارد طرحی را به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا درباره محور فیلادلفیا در غزه ارائه دهد. این طرح شامل ایجاد مانعی در محور فیلادلفیا با حمایت مالی امریکا برای ممانعت از قاچاق بین رفح مصر و رفح در سمت فلسطین است.» محور فیلادلفیا به عنوان یک منطقه حائل شناخته می‌شود و در معاهده صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی که سال ۱۹۷۹ امضا شد نیز به عنوان منطقه حائل درج شده است و صهیونیست‌ها سعی دارند با ایجاد منطقه حائل تهدیدات حماس علیه اراضی اشغالی را کاهش دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار