کد خبر: 1207189
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رسیدن به لیگ قهرمانان برای ایرانی‌ها سخت‌تر شد
در چند سال گذشته ای‌اف‌سی برای جا نماندن فوتبال آسیا از دنیا تغییرات زیادی در مدیریت این رشته ایجاد کرده و سران این کنفدراسیون برخلاف گذشته از نقض قوانین باشگاه‌ها و کشور‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنند.
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه اجرای قوانین سختگیرانه، این‌بار در نظر دارد همه تیم‌ها را به رعایت فیرپلی مالی (بازی جوانمردانه مالی) ملزم کند. در چند سال گذشته ای‌اف‌سی برای جا نماندن فوتبال آسیا از دنیا تغییرات زیادی در مدیریت این رشته ایجاد کرده و سران این کنفدراسیون برخلاف گذشته از نقض قوانین باشگاه‌ها و کشور‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنند.
درحالی‌که تا قبل از این مسائل مالی، سیاسی و ارسال مدارک خلاف‌واقع حلال مشکلات تیم‌ها بود، اما آسیایی‌ها قدم در مسیر حرفه‌ای شدن گذاشته‌اند و به کوچک‌ترین تخلفی واکنش نشان می‌دهند. داشتن مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان از آن دست قوانینی است که ای‌اف‌سی به‌طور کامل آن را به اجرا درآورده و باشگاه‌هایی که موفق به دریافت این مجوز نشوند جایی در این لیگ نخواهند داشت. متأسفانه تیم‌های ایرانی تجربه این اتفاق تلخ را دارند و حتی امسال هم استقلال به همین‌خاطر حضور در لیگ قهرمانان را از دست داد. حالا از کنفدراسیون خبر جدیدی به بیرون درز کرده و گفته می‌شود فیرپلی مالی همانند اروپا اجرا خواهد شد. نشریه الریاضیه عربستان به نقل از منابع آگاه خود در ای‌اف‌سی این خبر را اعلام کرده است. فیرپلی مالی، قانونی است که یوفا آن را به اجرا درآورده و از این طریق باشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند فرار مالی و مالیاتی داشته باشند. بر این اساس تمامی باشگاه‌های آسیایی باید دخل و خرج‌شان با هم سازگار باشد و اجازه ندارند بیشتر از درآمدشان خرج کنند. یوفا این قانون را در سال ۲۰۰۹ تصویب کرد و از فصل ۲۰۱۲ -۲۰۱۱ آن را به مرحله اجرا درآورد. در صورتی که باشگاه‌ها تراز مالی مناسب نداشته باشند و بیش از درآمد هزینه کرده باشند با محرومیت‌های سنگینی از جمله حذف از لیگ قهرمانان مواجه خواهند شد. اجرای این قانون، کار تیم‌های کشورمان را سخت‌تر از قبل می‌کند. باشگاه‌های وطنی فوتبال هیچ درآمدی ندارند، اما میلیارد‌ها تومان برای هر فصل هزینه می‌کنند. با در نظر گرفتن این شرایط، آن‌ها از هم‌اکنون باید به فکر چاره باشند. در چند سال گذشته باشگاه‌های ایرانی و به‌ویژه سرخابی‌ها با مشکلات زیادی برای گرفتن مجوز حرفه‌ای مواجه بودند. پرسپولیس و استقلال همچنان مالکیت مشترک دارند و شاکیان خارجی نیز برای گرفتن مطالباتشان تلاش می‌کنند. علاوه بر این، بحث فروش سهام‌شان در فرابورس نیز لغو شده است. اگر کنفدراسیون این قانون را به اجرا درآورد، معلوم نیست سرخابی‌ها دیگر در آسیا شرکت کنند یا نه. هر دو باشگاه دولتی و تحت مدیریت وزارت ورزش هستند و بنا به تأکید مسئولان فدراسیون، بار‌ها مدارک جعلی به کنفدراسیون ارسال شده و از این طریق در لیگ قهرمانان حضور داشته‌اند. منتها وضعیت عوض شده و ای‌اف‌سی دیگر مدارک جعلی را از ما قبول نمی‌کند، اینجاست که کار سخت می‌شود و احتمال حضور در آسیا را کمرنگ‌تر می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار