کد خبر: 1206331
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
فدراسیون و وزارت ورزش دست به دست هم داده‌اند تا جلوی ابطال حواله خودرو خارجی را بگیرند.

جوان آنلاین: فدراسیون و وزارت ورزش دست به دست هم داده‌اند تا جلوی ابطال حواله خودرو خارجی را بگیرند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، حواله واردات خودرو خارجی، اهدایی به بازیکنان تیم ملی، همچنان با واکنش‌های ریزودرشتی همراه است. بازیکنان تیم ملی ایران قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در همان مرحله اول انتخابی کارشان گره خورده بود، ولی پس از آن با تغییرات روی نیمکت تیم ملی و شاید همت دوچندان تعدادی از بازیکنان به یکباره ورق برگشت و ایران توانست خیلی زود بلیت سفر به قطر را اوکی کند.

وقتی نتایج جام جهانی معادلات را عوض کرد

درست در همان روز‌هایی که حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر نهایی شد، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران یعنی شهاب‌الدین عزیزی خادم، به همراه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در رختکن تیم حاضر شدند. آنجا مسئولان تیم ملی از مخبر وعده دریافت پاداش خودرو را گرفتند. البته که همان زمان تلاش شد تا دولت قول دهد، مسکنی هم در اختیار بازیکنان قرار دهد که این یکی مورد موافقت قرار نگرفت. مخبر تنها به همان صدور مجوز حواله واردات خودرو خارجی چراغ سبز نشان داد تا رختکن تیم ملی را خوشحال نگه دارد.

باوجود آنکه قول این مجوز پیش از جام جهانی به بازیکنان داده شد، ولی اعطای آن زمان‌بر شد. آن قدر طولانی که تعدادی از بازیکنان تیم ملی نگران شدند که نکند وعده نامحققی از دولتی‌ها گرفته‌اند. همزمان در همان روز‌ها شایعه حضور تعدادی از بازیکنان تیم ملی در نهاد ریاست جمهوری به گوش رسید که ابتدا عنوان شد برای برکناری دراگان اسکوچیچ، سرمربی وقت تیم ملی و آوردن دوباره کارلوس کی‌روش بوده، ولی بعد‌ها شایعه شده بازیکنان پیگیر دریافت حواله خودرو شده‌اند. امری که البته درباره صحت و سقمش، در هر دو بخش، هنوز تردید‌هایی وجود دارد.

به هر روی، این مجوز با کش و قوس‌های فراوان، پس از جام جهانی در اختیار بازیکنان تیم ملی قرار گرفت، ولی نتایج و اتفاقات رخ داده در جام جهانی آن قدر بحث‌برانگیز شده بود که این بار افکار عمومی، علیه بازیکنان و دریافت چنین پاداشی شد. به زعم بسیاری این پاداش، مصداق بارز توزیع رانت است و باید جلوی آن گرفته می‌شد. در این بین تلاش بازیکنان تیم ملی و نزدیکان آن‌ها مبنی بر اینکه پیش از این هم سابقه داشته که چنین پاداشی به بازیکنان تعلق بگیرد، نتوانست افکار عمومی را قانع کند. در همین میان تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی با پرداخت وجه موردنظر خودرو‌های لاکچری، موفق به واردات آن شدند، ولی پس از آن، با توجه به جو به راه افتاده بعد از مصاحبه عجیب محمدحسین کنعانی‌زادگان و واکنش مردم و سایر ورزشکاران همه چیز به هم ریخت. ابتدا پلیس راهور از این گفت که قصد ندارد این اتومبیل‌های لاکچری را شماره کند. ضربه آخر را هم دیوان عدالت اداری زد که در بیانیه‌ای طولانی، مجوز‌های اعطایی دولت را باطل کرد. در یکی از بند‌های بیانیه مذکور اینطور عنوان شده بود که دولت مسیر قانونی برای اعطای چنین پاداشی را طی نکرده است. اتفاقی که با واکنش دولتمردان روبرو شد و آن‌ها از این گفتند که همه چیز قانونی بوده، ولی با این حال به رای دیوان احترام می‌گذراند.

تلاش فدراسیون و وزارت ورزش

درست از زمان صدور بیانیه دیوان عدالت اداری تا همین حالا، تلاش‌ها سمت و سوی دیگری به خود گرفته. اینبار مشخصا دو نهاد، یعنی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در تلاش هستند تا هر طور شده این خودرو‌ها را به دست بازیکنان تیم ملی برسانند. هر دو هم از یک در وارد شده و با اشاره به مطرح کردن اینکه جام ملت‌های آسیا در پیش است، خواسته‌اند تا «روحیه» بازیکنان حفظ شود. ابتدا فدراسیون فوتبال در این راستا بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «باتوجه به رای هیات محترم عمومی دیوان عدالت اداری درباره ابطال مصوبه هیات وزیران درباره مجوز واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال بابت پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۲۲، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین مرجع تخصصی رشته ورزشی فوتبال وظیفه خود می‌داند در راستای صیانت از حقوق بازیکنان تیم ملی که بر مبنای مصوبه هیات محترم دولت ایجاد شده و در زمان اعتبار مصوبه با پرداخت وجوه توسط خود بازیکنان به منظور خرید خودرو، حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی نسبت به واردات خودرو اقدام کرده‌اند، با احترام کامل به آرای قضات شریف دیوان عدالت اداری، تمامی راهکار‌های قانونی را طی کرده و مساعی خویش را در حدود قوانین و مقررات به کار بندد تا به امید خداوند متعال، مراتب منتهی به حصول نتایج منصفانه شود. امید است با اتکال به خداوند سبحان، به منظور تحقق شعار ایران قوی – ورزش قوی، با حمایت همه‌جانبه از تیم ملی فوتبال ایران در آستانه برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا و با حفظ یکپارچگی و همدلی میان بازیکنان، شاهد موفقیت تیم ملی و شور و نشاط مردم عزیزمان باشیم. ان‌شاءالله.»

فدراسیون به طور مشخص این خودور‌ها را حق بازیکنان تیم ملی دانست و با جمع‌بندی هشدارگونه اینطور عنوان کرد که اگر تیم ملی در جام ملت‌ها نتیجه نگیرد، دلیلش می‌تواند همین برهم خوردن تمرکز بازیکنان در ماجرای ابطال مجوز‌ها باشد. واضح است که این بخش، مستتر در بند آخر پاراگراف فدراسیون فوتبال است.

از سوی دیگر، در یکی دو روز گذشته، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش هم واکنشی مشابه، ولی محتاط‌تر داشته است. وزیر ورزش در روز‌های اخیر در واکنش به لغو مصوبه‌ی واردات خوردو فوتبالیست‌ها در آستانه‌ی جام ملت‌ها و این که آیا این موضوع انگیزه‌ی فوتبالیست‌ها را کاهش نمی‌دهد، گفته است: «در گذشته هیات وزیران محبت داشت و مصوبه واردات خودرو توسط فوتبالیست‌ها را مصوب کرد، اما بعد از چند سال این مصوبه در آستانه‌ی جام ملت‌ها باطل شد و نگرانی‌هایی ایجاد کرد. من خدمت مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری گفتم که ملاحظات این‌چنینی داشته باشند البته دولت مصمم و به دنبال آن است که برای تمام رشته‌های ورزشی شرایطی فراهم کند تا هم این مشکل حل شود و هم ظرفیت‌های جدیدی برای قهرمانان رشته‌های دیگر فراهم شود تا دغدغه‌های آن‌ها نیز مرتفع شود».

اینکه دو نهاد مذکور جام ملت‌ها را بهانه قرار داده تا بازیکنان به خودرو‌های لاکچری خود برسند، امری روشن است، ولی موضوعی که در این بین دیده نشده و یا ناآگاهانه از آن عبور شده، شان بازیکنان تیم ملی است. به راستی بازیکنی که پیراهن تیم ملی را به تن می‌کند، اگر پاداشش را نگیرد با تمام قوا برای برتری مقابل رقیبان به میدان نمی‌رود؟ آیا انگیزه بازیکنان برای درخشیدن در جام ملت‌های آسیا، وابسته به خودرو‌های لاکچری است؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار