کد خبر: 1206259
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: صد‌ها معترض ضد دولتی عصر یک‌شنبه قصد داشتند پارلمان صربستان را اشغال کنند که نیرو‌های امنیتی این برنامه را ناکام گذاشتند. دولت، این اقدام را انقلاب رنگی توصیف کرده که با حمایت غربی‌ها طراحی شده بود و از روسیه بابت هشدار درباره این آشوب‌ها قدردانی کرد.
چند روز پس از پایان انتخابات پارلمانی در صربستان، پایتخت این کشور روز یک‌شنبه صحنه ناآرامی‌های محدودی بود. صد‌ها نفر از مخالفان دولت درحالی که در شیشه‌ای پارلمان بلگراد را می‌شکستند و شعار می‌دادند «برو بیرون» و «این صربستان است»، مدعی شدند که قصد دارند نهاد‌ها را «آزاد» کنند به گزارش اسپوتنیک، بر اساس ویدئو‌های منتشر شده از این ناآرامی‌ها، نیرو‌های پلیس صربستان داخل ساختمان سنگر گرفتند و در را با پشت و سپرهای‌شان نگه داشتند. دست‌کم دو افسر پلیس در این درگیری‌ها مجروح شدند. معترضان با پرتاب آجر از آن‌ها می‌خواستند ساختمان را ترک کنند و «در کنار مردم بایستند.»
رادومیر لازوویکا، نماینده مجلس ملی صربستان که رئیس مشترک جبهه چپ- سبز (ZLF) است، مدعی شد که مخالفان صرفاً به دنبال «دفاع از نهادها» هستند و از «ژاندارمری و همه نیرو‌هایی که از زور استفاده می‌کنند خواست پناه بگیرند و به مردم اجازه دهند از بالکن مجلس صحبت کنند.» درحالی که معترضان به شکستن شیشه‌ها با چوب و تخریب این ساختمان دولتی ادامه می‌دادند، او گفت: «هیچ‌کس خواهان آسیب یا خشونت نیست.» پس از رسیدن نیرو‌های کمکی پلیس ضد شورش، مقامات به سرعت جمعیت را متفرق و حداقل ۳۵ «عامل محرک» را دستگیر کردند. همچنین الکساندر ساپیچ، رئیس شورای موقت بلگراد، ویدئویی را از عواقب این رخداد به اشتراک گذاشت که تخریب داخل و خارج ساختمان قانونگذاری صربستان را نشان می‌دهد. الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهور صربستان از پلیس به دلیل مقاومت در برابر آنچه «حملات وحشیانه» خواند و همچنین تلاش برای «حفظ استقلال و حاکمیت کشور» تمجید کرد. اعتراضات ضد دولتی روز یک‌شنبه، پس از آن در صربستان آغاز شد که اپوزیسیون، حزب حاکم پیشرو صربستان را به سرقت آرا در جریان انتخابات پارلمانی هفته گذشته متهم کرد. این انتخابات منجر به پیروزی حزب حاکم بر ائتلاف «صربستان علیه خشونت» شد که طرفدار اتحادیه اروپاست. ووجیچ گفت: «هیچ انقلابی در جریان نیست. هیچ چیزی به خواست آن‌ها پیش نمی‌رود. کسانی که (اپوزیسیون) سوگند می‌خورند با خشونت مبارزه کنند، نشان داده‌اند که اراذل واقعی هستند.» ووجیچ با استناد به گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، مدعی شد که این اعتراض از طرف قدرت‌های غربی حمایت می‌شود که خواهان برکناری او به دلیل روابط صمیمانه‌اش با روسیه و امتناع از دست کشیدن از ادعای صربستان در مورد کوزوو هستند. آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان هم از سرویس‌های امنیتی روسیه که به بلگراد در مورد شورش‌های برنامه‌ریزی شده در پایتخت این کشور هشدار داده بودند، قدردانی کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار