کد خبر: 1200067
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
حمیدرضا شاه‌نظری

انقلاب اسلامی در ایران، نقطه عطفی نه فقط در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ جهان بود که بعد از قرن‌ها غلبه مادی‌گرایی و الحاد غربی بر تفکر بشری و تلاش برای سیطره کامل این اندیشه و مکتب بر جهان، به وقوع پیوست و تاریخ جهان را به دو بخش تقسیم کرد. به جرئت می‌توان گفت که تشکیل بسیج به مثابه نخستین هسته مقاومت و گسترش آن در منطقه و جهان نیز مهم‌ترین دستاورد و نیز مهم‌ترین پیشران تداوم این انقلاب بوده است. بر کسی پوشیده نیست که تفکر بسیج و حاملان این تفکر بودند که بعد از انقلاب اسلامی، این انقلاب و کشور را به سلامت از کوران حوادث عبور دادند و علاوه بر آن، ایران را به سطح قدرت فعلی رساندند. ولی آنچه امام خمینی (ره) دوراندیشانه آن را تدبیر کرد و بعد از او از سوی امام خامنه‌ای امتداد یافت تسری مکتب بسیج که همان مکتب مقاومت است در پهنای منطقه و جهان بود. شاید مهم‌ترین وجه ممیزه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های بزرگ جهان بعد از جنبه دینی و الهی بودن این انقلاب، تشکیل بسیج مستضعفین و ارائه الگویی بی‌بدیل از مقاومت در برابر نظام سلطه بود. این الگو ویژگی‌هایی دارد که قابل تقلید و کپی‌برداری تقلبی نیست مگر از سوی کسانی که در چارچوب مکتب بسیج و آرمان‌های آن به فعالیت بپردازند و حامل مکتب بسج باشند.
بسیج برای رهایی‌بخشی مستضعفین و مردم تحت ستم و انقیاد جهان از ظلم و سلطه مستکبران و یاران شیطان تشکیل شد و گام اول آن نیز دفاع از انقلاب نوپایی بود که حالا یک نظام شیطانی آهنین در پهنه جهانی دشمن آن بود. این رهایی‌بخشی انقلاب اسلامی منبعث از اسلام بوده و به طور کامل در مکتب اسلام عینیت یافته است، ولی با این حال هر گروه و ملت مستضعفی که به دنبال رهایی از سلطه مستکبرین عالم باشد ولو مسلمان نباشد، ولی معتقد به این رهایی‌بخشی بوده و خود را در نقطه مقابل جبهه ظلم، کفر و الحاد ببیند و قائل به مبارزه با این جبهه باشد در ذیل بسیج و هسته‌های جهانی مقاومت می‌گنجد. انقلاب اسلامی نیز نقطه آغاز این رهایی‌بخشی به دست ملتی بود که حاکمانش تحت سلطه نظام سلطه قرار گرفته و مجری برنامه‌های آنان بودند و این بسیج بود که توانست تمام توطئه‌ها را خنثی کند و این انقلاب ناتمام را استمرار بخشد.
نظم کنونی جهان، ماحصل تقابل مستکبران عالم و غلبه آنان بر ملت‌های محروم و مستضعف است. انقلاب اسلامی برای تغییر این مناسبات ظالمانه مبتنی بر نگاهی انسانی برگرفته از تعالیم الهی انبیا و اولیا به وجود آمد و از این رو استکبارستیزی و نفی سلطه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این انقلاب است. از این رو هرجا که ظلمی هست، نیروی رهایی‌بخش انقلاب اسلامی که همان بسیج توده‌های مردم و تشکیل هسته‎‌های مقاومت است قابلیت تحقق و اثرگذاری دارد. به همین دلیل است که در وهله اول، هسته‌های مقاومت در کشور‌های مختلف منطقه که به لحاظ اسلامی بودن نزدیکی بیشتری به انقلاب ایران دارند تشکیل شده و مهم‌ترین مانع پیشبرد اهداف امریکا و صهیونیسم به عنوان مغز و ستون‌های اصلی نظام سلطه هستند. پس استکبارستیزی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و نیز اصول تشکیل هسته‌های مقاومت به عنوان وجه مبارزاتی و نهضتی بسیج است. از این رو نوک پیکان تقابل هسته‌های مقاومت که از تفکر بسیج نشئت گرفته نیز به سمت جبهه استکبار که در امریکا و صهیونیسم و یاران آن‌ها تعین یافته هدف‌گیری شده است.
بسیج از دل ملت ایران جوشید و خروشید و وجهی خودانگیخته و برآمده از توده‌های مردم ایران داشت. این ویژگی امروز نیز در هسته‌های مقاومت منطقه به وضوح قابل مشاهده است. امروز اعضای حزب‌الله لبنان همان مردم لبنان هستند که در طول روز به کار‌های خود مشغول هستند، ولی آماده جانفشانی در راه مقابله با ظلم و استکبار و دفاع از مردم هستند. مقاومت فلسطین همان جوانان فلسطین هستند که برای دفاع از آرمان‌های خود و نفی ظلم و سلطه، تفنگ به دست گرفته و جانفشانی می‌کنند ودقیقاً به همین خاطر است که باوجود فشار سنگین و بی‌سابقه صهیونیست‌ها و جنایات هولناک و ظلم بی‌پایان آن‌ها در جنگ غزه، هیچ کدام از مردم غزه زبان به شکایت از گروه‌های مقاومت نگشودند، چون که مقاومت فلسطین امروز همان مردم فلسطین است و نمی‌توان تفکیکی بین آنان قائل شد.
تشکیل بسیج و نگرش ویژه بنیانگذار انقلاب اسلامی به آن، برهم زننده همه توطئه‌ها و تمهیدی برای شکست برنامه‌های استکبار جهانی و رهایی همه ملل جهان از نظام جهانی سلطه است. یکی از تلاش‌هایی که از سوی نظام سلطه انجام شد، ساخت نسخه‌های تقلبی برای گمراه کردن ملل منطقه و جهان برای شکست الگوی بسیج و تقابل با جبهه مقاومت بود. نسخه‌هایی، چون جریانات تکفیری که نه خودانگیخته بودند، نه استکبارستیز و نه رهایی بخش که تلاش شد به ملل منطقه به عنوان یک نسخه مبارزاتی غالب شود، ولی شکست خورد. جریاناتی که دست‌ساز نظام سلطه، ضد مردم و ضد ملل منطقه بوده و به دنبال انقیاد و سلطه بر ملل و اقوام محروم بودند و به جای مبارزه با نظام سلطه به ظلم و جنایت علیه مردم منطقه پرداختند و این دقیقاً به خاطر مقابله با گسترش تفکر بسیج و مقاومت بود. بسیجی که به فرموده امام خمینی (ره) میقات پابرهنگان و لشکر مخلص خداست و امروز در میان برخی ملل منطقه الگوی عمل شده و هسته‌های مقاومت را به وجود آورده که تاکنون ثمرات بزرگی در پی داشته و مهم‌ترین مانع در برابر سلطه و رهایی‌بخشی ملل منطقه بوده است. شجره طیبه‌ای که تداوم تسری مکتب آن در میان ملل جهان، مهم‌ترین عنصر شکل دهنده نظم آینده جهان خواهد بود. آینده‌ای که از آن توده‌های محروم و مستضعف جهان بوده و به حاکمیت مستضعفین با بسیج جهانی آنان ختم خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار