کد خبر: 1186407
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
اثر اخبار آزادسازی منابع ارزی در ماه‌های اخیر اگرچه به تدریج روی نرخ ارز مشاهده شد و بخشی از ثبات تابستانه بازار نیز در راستای این اخبار صورت گرفت، اما از روز دوشنبه و همزمان با واریز ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور به بانک‌های ایرانی مستقر در قطر و همچنین تبادل زندانیان، این اثرات ملموس‌تر شده تا جایی که نرخ دلار امروز به کانال 48 هزار تومان عقبگرد داشت.  با توجه به حضور رئیس جمهور در نشست سازمان ملل وارد آمریکا و همچنین انتظارات مبنی بر احتمال تداوم جدی‌تر گفتگو‌های دیپلماتیک به‌نظر می‌رسد پس از اتمام فرآیند آزاد‌سازی دارایی‌های ارزی اخبار جدید در این رابطه می‌تواند بر واکنش بازار ارز و کاهش ادامه دار قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. همچنین به گفته کارشناسان افزایش قیمت جهانی نفت نیز می‌تواند مسیر کاهش دلار در بازار را هموارتر کند.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: قیمت ارز در معاملات چند روز گذشته تمایل به کاهش داشته و همان گونه که عنوان شد عمده‌ترین دلیل این مساله کاهش انتظارات تورمی ناشی از گشایش‌های سیاسی و همچنین مدیریت ارزی بانک مرکزی بوده است. روز دوشنبه و همزمان با اینکه منابع ارزی کشور در قطر به حساب ۶ بانک ایرانی شامل کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر واریز شد، نرخ دلار  به ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. همچنین نرخ سکه نیز با عقبگرد یک کانالی به کانال ۲۷ میلیون تومان رسید. با توجه به این کاهش، در معاملات پشت‌خطی هم کمتر کسی نسبت به خرید سکه اقدام می‌کند.


تحلیل گران بازار سکه معتقدند در حال حاضر محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مرز حمایتی سکه است که در صورتی که از دست برود فشار فروش در بازار زیاد خواهد شد.


از طرف دیگر مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه بازان مهم است. به باور آن‌ها اگر سکه بالای این محدوده تثبیت دهد، احتمال اینکه خریداران به بازار برگردند وجود دارد. ارزش ذاتی سکه ۲۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است که با قیمت نقدی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاصله دارد.

اقتصاد و دیپلماسی روی موج کارآمدی
یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر کاهش نرخ ارز، افزایش فروش نفت است. در حالی که میزان فروش نفت در دولت قبل به روزانه ۵۰۰ هزار بشکه رسیده بود، با دیپلماسی دولت سیزدهم، این رقم هم اکنون به دو میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین در شرایطی که منابع ارزی کشور بلوکه می‌شد با توجه به گام‌های مثبت دولت سیزدهم هم اکنون تمام پول فروش نفت دریافت و البته منابع بلوکه شده دولت گذشته نیز دریافت شد.


علاوه بر منابع ارزی که در کره‏ جنوبی مسدود شده بود و در دولت سیزدهم آزاد شد، بخشی از منابع ارزی ایران نیز در عراق مسدود شده بود که چندی پیش ‏در دولت سیزدهم آزاد شد.


بر اساس آخرین اظهارات رسمی، سفیر ایران در بغداد میزان بدهی دولت عراق به ایران را بابت واردات برق و گاز بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرد. به عبارتی دولت وقت با این اشتباه بزرگ موجب بلوکه شدن ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق شد که هم اکنون و بنا به اظهارات مقام‌های مسئول منابع بلوکه شده تماما آزاد شده است.

تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت بر مسیر کاهش دلار
همچنین علاوه بر افزایش فروش نفت، قیمت نفت نیز رشد داشته که این مساله نیز از موارد تاثیرگذار بر آینده نرخ دلار است. کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در این خصوص گفت: در معاملات پشت‌خطی طلای آب‌شده از حمایت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بالا برگشت و نزدیک مقاومت مهمی متوقف شده است، ولی نمی‌توان اثر نفت و اخبار نفتی را بر بازار ارز نادیده گرفت.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قیمت نفت در بالای ۹۰ دلار تثبیت شده و مطابق با پیش‌بینی، پتانسیل تثبیت بالای صد دلار نیز برای نفت وجود دارد که در کنار اخبار پیرامون رکوردشکنی عرضه و صادرات نفت ایران، نوید افزایش درآمد‌های نفتی ایران را می‌دهد. موضوعی که می‌تواند کسری بودجه را خنثی کند و توانایی بازارساز را در کنترل بازار ارز در یک ماهه حساس پیش‌رو را افزایش دهد.


رحیمی تاکید کرد: نرخ ارز با واریز پول‌های غیرقابل دسترس کشور به حساب بانک‌های ایرانی در قطر می‌تواند افت شدیدتری داشته باشد. با واریز ۵.۵ میلیارد یورو به حساب بانک‌های ایرانی، دست بازارساز برای مداخله در بازار بازتر خواهد بود و نرخ دلار می‌تواند وارد کانال ۴۶ هزار تومان نیز شود.

منابع آزاد شده کجا مصرف می‌شود؟
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با روش استفاده از دارایی‌های آزاد شده گفت: طبق توافقات، انجام تمامی پرداخت‌ها توسط سوئیفت و کارگزاران بین‌المللی بانک‌های قطری خواهد بود. کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی است و بنا به مصالح ملی و برای تقویت ریال استفاده خواهد شد.


همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در این باره گفت: این منابع آزادشده در بانک‌های ایرانی در قطر زیر کلید بانک مرکزی هستند و در چهارچوب قوانین بین‌المللی قابل برداشت از سوی بانک مرکزی برای نیاز‌های کشور است.


سخنگوی دولت افزود: هزینه‌های جابجایی نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده است و از سوی طرف ثالث پرداخت شده است.


سخنگوی دولت با بیان اینکه منابعی که دوشنبه شاهد آزادسازی آن بودیم حتی با اجرای برجام نیز قابلیت آزاد شدن نداشتند اظهار داشت: مکاتبات رئیس کل بانک مرکزی موجود است که اعلام می‌کند امکان دسترسی به این منابع از بین رفته است و نتوانستند در دوره اجرای برجام این منابع را آزاد کنند. این یک موفقیت بسیار چشمگیر برای سیاست خارجی کشور و مدیران بانک مرکزی است و من از هر دو مجموعه تقدیر و تشکر جدی می‌کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار