کد خبر: 1184016
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
سردار رادان تاکید کرد: «انصافا دولت انقلابی در سفر اربعین امسال اقداماتی در راستای فراهم شدن زیرساخت‌ها انجام داد که شاید در ۲ دهه گذشته این اقدامات انجام نشده بود».

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز، آمار زوار اربعین از ۴ میلیون نفر عبور کرد و طبق گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر رسید که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۰ درصدی را شاهد بوده ایم.

اما دولت سیزدهم نشان داده که در مدیریت اجرایی الگوی مناسبی ایجاد کرده است و یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد مدیریت در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است که بسیاری از زائرانی که به زیارت امام حسین (ع) رفته بودند از این مدیریت عالی دولت تقدیر و تشکر کردند.

تسهیلاتی که دولت سیزدهم به طور مستقیم و غیرمستقیم برای راهپیمایی اربعین حسینی امسال بوجود آورده است شامل موارد قابل توجهی می‌شود که می‌توان از آن‌ها در برگزاری این مراسم بزرگ مذهبی به عنوان نقطه عطف نام برد.

تسهیل در دریافت گذرنامه زیارتی
در همین رابطه روند برگزاری راهپیمایی اربعین وهمچنین تسهیلاتی که دولت برای برگزاری آن ارایه کرد را می‌توان به خوبی بررسی کرد و نتیجه حاصله را نیز مورد اشاره قرار داد. در ابتدا چاپ سریع و صدور منظم و بدون دردسر پاسپورت‌ها از جمله این اقدامات بود. دولت در این عرصه در یک کار ستادی بزرگ توانست به دغدغه تحویل به موقع پاسپورت به کسانی که آرزوی زیارت امام حسین (ع) و شرکت در راهپیمایی اربعین را داشتند پاسخ مثبت دهد. بسیاری از افراد شاید در روز‌های آخر با توجه به شرایط زندگی و اینکه اباعبدالله (ع) آنان را طلبیده بود، اقدام به تهیه پاسپورت کردند که با اقدام دولت و در دسترس بودن مراکز تحویل گذرنامه از غافله عقب نماندند.

دولت در این عرصه به طور ویژه گذرنامه زیارتی با مبلغ اندک ۵۰ هزار تومان و تحویل ۵ روزه ارایه کرد. با رایزنی و مذاکرات به عمل آمده فی‌مابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و تفاهم صورت گرفته با پلیس مقرر شد، گذرنامه زیارتی برای متقاضیان عتبات عالیات صادر شود. همه این موارد به طور شفاف و روشن به مردم اعلام شد تا در اسرع وقت این موضوع مهم برای تردد زائران به خوبی حل شود.

ابتکار عمل دولت در جایگزینی دینار به جای دلار
نکته دومی که بسیاری از آن تقدیر کرده‌اند ماجرای تخصیص ارز زیارتی بود. سهمیه ارز اربعین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. زائرین برای دریافت سهمیه ارز اربعین باید در سامانه سماح ثبت نام می‌کردند، اما با بالا رفتن تقاضا در سال جاری حتی می‌توانستند بدون کد زائر، ارز اربعین بگیرند. جایگزینی دینار به جای دلار برای سفر به عراق از جمله تجربه‌های موفق دولت و بانک مرکزی بود که بسیاری از آن راضی بودند. موضوعی که هم به چالش بانک مرکزی برای تامین ارز این سفر پاسخ مثبت داد و هم مسافران کربلا نیز از آن خشنود و راضی بودند. جالب اینکه همواره این نگرانی وجود داشت که با آغاز سفر هم وطنان به کشور عراق در ایام محرم و اربعین، با توجه به تقاضا برای خرید ارز، نرخ دلار با افزایش مواجه شود، اما امسال با این ابتکار عمل دولت ارز تغییر محسوسی نداشت و این نگرانی رفع شد.

آن گونه که بانک مرکزی اعلام کرده است، در این دوره زمانی، یک میلیون و ۸۰ هزار زائر ارز اربعین را دریافت کردند که نسبت به سال گذشته، چهار برابر بیشتر بوده است؛ رقمی حدود ۱۸۰ میلیارد اسکناس دینار عراق که بدون فشار به بازار آزاد و تغییر قابل توجه نرخ دلار و سایر ارزها، نیاز ارزی زائران اربعین را تامین کرد و توانست دلار را از سبد زائران کربلا حذف و دینار را جایگزین آن کند.

حمل و نقل سریع و کارآمد
حمل و نقل سریع و آسان‌تر با فعال کردن تاکسی‌های آنلاین و استفاده مناسب از ظرفیت اتوبوس‌های بین شهری و ... سبب شد تا مردم در این حوزه نیز با راحتی قابل توجهی به سفر اربعین حسینی بروند. براساس ابلاغ کمیته حمل و نقل و سوخت ستادمرکزی اربعین حسینی، طرح جابه جایی زائران اربعین حسینی با ناوگان عمومی جاده‌ای از ۲۷ مرداد شروع تا ۲۰شهریور ماه اجرا خواهد شد.

در این راستا نرخ بلیت هوایی اربعین هم مشخص شد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که قیمت بلیت پرواز‌های رفت و برگشت اربعین از تهران به فرودگاه‌های عراق، هشت میلیون تومان تعیین شده است. از همین رو با ظرفیت بالا و بهینه‌ای کار حمل و نقل عمومی انجام شد.

نظم و تردد جاده‌ای به گونه‌ای بود که «سردار رادان» فرمانده کل انتظامی کشور گفت: «با توجه به اینکه امسال شاهد افزایش ۱۱ درصدی زائران بودیم، اما با اقدامات مطلوب، امروز رکورد کاهش تصادفات در سفر اربعین شکسته شد.»

وی به همکاری‌های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «انصافا دولت انقلابی در سفر اربعین امسال اقداماتی در راستای فراهم شدن زیرساخت‌ها انجام داد که شاید در ۲ دهه گذشته این اقدامات انجام نشده بود بحمدالله تمامی زیرساخت‌ها فراهم شد به گونه‌ای که برای اولین بار بود که هیچ گره ترافیکی در مهران نداشتیم.»

مدیریت بهینه مرز‌ها و تردد آسان
جالب اینجاست در این حوزه حتی رسانه‌های معاند که دستور العمل اجرایی آنان تخریب راهپیمایی عظیم اربعین بود نیز دست‌هایشان آنقدر خالی بود که خبرنگار صدای آمریکا که در آن سوی مرز عراق بود، در گزارشی اعلام کرد که زائران از تردد میان مرز‌های دو کشور بسیار راضی بودند. گزارش‌های رسانه‌های مختلف از تردد آسان و سریع زوار از مرز‌های مهران، تمرچین و باشماق و مرز خسروی حکایت دارد.

سردار رادان در این باره گفت: «پیش‌بینی، تامین و ایجاد زیرساخت‌های فنی در مرز یکی از عوامل اصلی تسهیل در تردد سریع و آسان زوار بود که این زیرساخت‌ها علاوه بر طرف ایرانی در پایانه‌های مرزی طرف عراقی نیز با همکاری و هماهنگی مناسب آن‌ها ایجاد و راه اندازی شد که این اقدام منجر به عبور، ورود و خروج زوار در کمترین زمان ممکن (در کمتر از ۴ ثانیه) شد.»

اینترنتی که در طول راهپیمایی با زائران بود
یکی از مورادی که زوار اربعین حسینی ازآن بسیار رضایت داشتند، امکانات ارتباطی اینترنت بود که سبب می‌شد آنان‌ها علاوه اینکه بتوانند با خانواده و دوستان خود در این سفر ارتباط گرفته و آنان را در این زیارت با خود همراه کند، بلکه اطلاعات و اخبار مهم راهپیمایی را به اطلاع آنان و مردم می‌رساند.

یکی از گزینه‌های موجود برای برقراری تماس و کار با اینترنت، استفاده از سیمکارت عراقی بود که در مرز و همینطور در کشور عراق به‌سادگی قابل تهیه بود. با توجه به اینکه هزینه‌های استفاده ازین سیمکارت به‌صرفه‌تر از رومینگ سیمکارت داخلی است، در طی این سال‌ها بیشتر توصیه شده است.

در این حیطه با هماهنگی وزارت ارتباطات و با همکاری وزیر عراقی امسال سیم کارت‌های عراقی و رومینگ با قیمت کمتر و کیفیت بهتر نسبت به سال گذشته در اختیار زوار قرار گرفت. اپراتور‌های داخلی در این حوزه بسته‌های فوق العاده اینترنتی ارایه کردند که در طول مسیر با سرعت مناسبی برای کاربران کارکرد و آنان توانستند از مزایای این موضوع بهره لازم را ببرند.

به طور کل این اقدامات دولت در حوزه‌های گوناگون با همکاری وزارت راه وشهرسازی، وزارت ارتباطات، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی، بانک مرکزی و ... انجام شد که می‌توان از آن به عنوان یک الگوی همکاری در دولت سیزدهم یاد کرد که باعث رضایت میلیون‌ها زائر ایرانی شد که زائر حرم اباعبدالله الحسین (ع) بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار